şükela:  tümü | bugün
  • modernleşme sürecinde bir devletin, feminist gayeleri kısmen de olsa hayata geçirmesi. aynı zamanda, devletin feministleri, fikirlerinin bir kısmını kendisinin kılarak içerme ve aynı zamanda dışarıda bırakma* yolu. hem de, bir toplumsal hareketin büyük ölçüde sona ermesinin müsebbibi. türk kadınlar birliği mesela, bu süreçten sonra "amacımıza ulaştık" diyerek kendi kendisini fesh etmiştir.* (şimdi yine var ve feminizmle de alakası yok)
  • kadinlara yonelik pozitif ayrimciligin ellerinin tersi ile iten bir meclisinin yanisira, ahlakcilik taslayan ve bekaret kontrolunu savunan kadindan sorumlu kadin bakanlarimizin oldugu, yirmibirinci yuzyilda hala bekaret, zina gibi sadece ilgili kisiyi ilgilendiren konulari devlet politikasi mal edilip kamuya sunuldugu, meclisteki kadin milletvekili sayisinin dunyanin en gerikalmis ulkelerinin bile gerisinde oldugu canim memleketim icin soz konusu olmayan kavramdir.
  • cumhuriyetin kurulusunun ilk yillarinda kadinlara secme ve secilme hakkinin verilmesi* gibi icraatlarla kadinlarin kamusal alanda biraz daha gorunur kilinmasina yol acmis, turkiyedeki feminist hareketin hakkini hic bir zaman yemedigi ama bununla da yetinmedigi ve yetinmeyecegi bir surec.
  • ıkıncı dunya savası yıllarında savasta kaybedılen erkek ısgucunu telafı etmek amacıyla aynı zamanda ekonomı deki uretım tuketım dengesını ayarlayabılmek ıcın ozellıkle amerıka da ve avrupa da devlet polıtıkası olarak uygulanmıstır. bunların en ıyı orneklerı 1940 lı yıllarda ve vıetnam savasına tekabul eden 1970 lı yıllarda uncle sam posterlerının yanında kı amerıkan ev hanımı kadın posterlerınde görülebilir. yanı devletın kadını felan ıpledıgı yoktur devlet kendıne kazandırana yatırım yapmaktadır. kadın hakları ancak uretım de soz sahıbı kadın sayısı arttıkca gercekten soz konusu olabılır sımdıkı devlet destegı nedır denırse bu da kadının tuketımde kı gucunden kaynaklanır.

    http://cache.eb.com/eb/image?id=18453&rendtypeid=4
    http://www.womenaustralia.info/…/gifs/artv00332.jpg
    http://www.mscd.edu/…tent/wac/www/001_history_1.jpg
    http://www.history.noaa.gov/images/women_small.jpg
    http://www.tinypineapple.com/…s_of_world_war_ii.jpg
  • namaz kilmak ile bale yapmayi ayni kefeye koyan deli sacmalari.
    (bkz: cocuklar namaz kilmasin bale yapsinlar)

    (bkz: aydin bir turk kadiniyim)
  • adeta bir nevi feminizm gelecekse onu da biz getiririz yaklasimi*.
  • aydın bir türk kadınıyım adlı eserde ifadesini bulan mefhum.*
  • insana "kır artık kabını, ey cumhuriyet kadını" dedirten, bizleri nur serterlere necla aratlara maruz bırakan kadük projedir. tiptir, stereotiptir, antipatiktir, patetiktir.
  • sevan nişanyan tarafından adı konmaksızın, harika biçimde anlatılmış/betimlenmiştir.

    her zamanki gibi kısa ve etkili. 1998 senesinde mardin dargeçit'te ana kültür kooperatifi, çatom ve kaymakamlık ortaklaşa ''dargeçit'ten dünyaya sevgi şöleni'' adında bir 8 mart etkinliği düzenlerler. istanbul'dan hanımlar etkinlik için mardin'e teşrif ederler. nişanyan da grubun rehberi olarak oradadır.

    ''.........gap idaresine bağlı çatom adlı kuruluş halı atölyesi açmış, o gezildi. kadınalrın özgürleşmesi yolunda mühim bir adımmış, kadınlar bu işe çok sevinmişler. tezgahta çalışan kızlara soruldu. öğretmen olmak isterlermiş, daha zekice bakan bir tanesi kaymakam olmak istermiş. aferin size! toz toprak ve çöp yığınları arasında seke seke ara sokaklar gezildi. söyle bakayım senin kaç çocuğun var? sekiz. cık cık cık! yazık sana. doğum kontrolü öğretse ya çatom bu güzel insanlara?
    ............

    otobüste çoşkulu konuşmalar yapıldı. erkek-egemen feodal yapı. kadınların özgürleşmesi. kadınlara ulaşmak. kadınların kendi sesini kazanması. eğitimin önemi. cinsel bilgilendirme. mikrofonu aldım. biraz tarih anlattım. bu insanlar bin senedir bu lanetli topraklarda bir şekilde yaşamış. onlara eğitim vermeden önce siz onlardan bir şeyler öğrenmeyi deneseniz? buyurun fırsat, hemen hepiniz ilk defa buralara geliyorsunuz. insan biraz susar, dinler değil mi?

    çocuk meselesine geldim. hukukun olmadığı bir yer burası; biri sana omuz atsa ne polis var seni koruyacak, ne mahkeme, ne sivil toplum örgütü. böyle yerde geniş aile demek insanın ayağını yere sağlam basması demektir, başı dik yürümesi demektir, farkında mısınız? kimliğinin ve onurunun ayaklar altına alındığı bir memlekette çocuk doğurmak, ''ben varım ve umudumu kaybetmedim.'' demektir, hiç düşündünüz mü? sen bu adama, ''çocuk doğurma'' diyorsun. onun ne işittiğini biliyor musun? ''sen hiçsin; hayvan olarak bile kıymetin yok. bari üreme. ''

    aman sevan abartıyorsun dediler, konuyu değiştirdiler.'' sevan nişanyan / aslanlı yol