şükela:  tümü | bugün soru sor
  • namıdiğer sais çırakları. novalis'in magnum opusu. bazı kitaplar vardır, yüz kitaptan alacağın özü sana tek kitapta özetler. bu yüzden nicelik değil, niteliktir mesele. işte öyle bir eser, başlığımıza konu olan...

    mitoloji, sanat ve bilim harmanlanarak önümüze konulmuş, "doğayı nasıl idrak etmeliyiz?" sorusuna cevap olarak alternatifler üreten ve didaktik öğeler taşıyan diyalektik, felsefik sanat eseri. kitabın diyalektiği, çırakların doğayı bilim insanlarının mı yoksa şairlerin mi daha iyi anladığına dair teoriler üretmesi ve üstadın son noktayı koyması ile tamamlanır.

    notos kitap tarafından yapılan basımında ressam paul klee'ye ait illüstrasyonlarla anlatım daha da perçinlenmiş. ayrıca kitabın sonunda klee'nin görüşlerine de yer verilmesiyle novalis ile aynı manzaraya nasıl farklı pencerelerden baktıklarına da şahit oluyoruz.

    her cümlesi, üzerinde düşünülmüş; düşündüren ve altı çizilecek nitelikte olan, sanatla temeli atılan doğa aforizmaları bütünü...
  • "insan, dili anlamaz, çünkü dil kendini anlamaz, alamak da istemez."
    "kutsal yazı açıklanmaya gerek duymaz. hakikatli konuşan, sonsuz yaşamla doludur ve onun yazısı, hakiki sırlara şaşılacak derecede yakındır, çünkü bu yazı, evrenin senfonisinden bir ezgidir."
    "sanki herkes tek bir yere doğru gidiyor."
    "peçeyi kaldırmak istemeyen sais'in gerçek çırağı değildir."
    "sais yaratılış ve doğanın gizemini peçesiyle örten isis'in şehridir."
    "eski insanların her ifadesi doğanın gerçek bir ürünüydü."
    "şiirle doğadaki aklın hareketini hissederiz. doğabilimci ve şair aynı dili konuşur."
    "içimizde, sonsuz derinlikte bir merkezden her yöne yayılan gizemli bir güç vardır."
    "doğayı seyre dalmanın sonsuz yolu vardır."
    "yalnızca çocuklara ve ne yaptıklarını bilmeyen çocuksu insanlara nasip olur bu derinden anlama"
    "hiçbir duyu uyuklamamalı, bütün duyulara uyarılmalı"
    "dünyanın anlamı akıldır. dünya akıl için vardır."

    bu ve benzeri pekçok doğa, insan, sanatsal yaratımla ilgili ilgi çekici ifadenin bulunabileceği bir metin. burada novalis, insan ile doğa arasındaki sürekliliği, devamlılığı şiir üzerinden açığa çıkarabileceğimizi söyler ve romantik hareketin temel anlayışına uygun olarak şairin bakışının doğanın güzelliğini ortaya çıkardığını (hatta yarattığını) belirtir.