şükela:  tümü | bugün
1942 entry daha
  • hd pakete gs'li ortak arayan suserların yeşillendirmesini istediğim platform. ödemelerde sıkıntı olmayacağı garantisiyle..
  • bir sezon aldığım ve bir daha asla satın almayacağım üyelik, en az bir dakika geç geliyor görüntü, dışarıdan bir yerden gol sesi duyup golü izlemek için beklediğim çok oldu, hiç bir heyecanı kalmıyor.
  • sistemin görüntüsü geç geliyor diye eleştirilmesini saçma buluyorum. yani kablolu veya uydu bağlatılı olan bir tv ile internette izlediğin yayın arasında fark olmaması zaten teknolojik olarak şuan için imkansız. sen izlerken buffering yapmak zorunda sistem he 10 saniye olur 20 saniye olur ama bi ara belleğe alma durumu şart. e yüklerkende bir 10-15 saniye gecikme var bu da yayıncı için mecbur olması gereken bi süre. internet hızları artıkça bu gecikme süresi azalsada donma ihtimaline karşı, her zaman belli bir miktarda gecikme olacaktır bunu bu arada sırf digiturkplay için demiyorum. ister youtubedan canlı izle ister iptv olsun farketmez buffering varsa gecikme oluyor.
    yani bunu alırken zaten bilerek alın diye söylüyorum. basit birşey ama bazı yazarlar farkında değil durumun. biraz 30-40 saniye geriden izleyeceksin. daha kısa olursa zaten donma olur sistem bu zaten.
  • madem teknik konuşacağız biraz bahsedelim latency yani gecikme, stream edilen içerikle doğru orantılı olarak önemli ya da önemsizdir. izleyiciler o an ekran başında değilse, herhangi bir zaman izleyecekse high latency hiç sorun olmazken izleyiciler her yayında koltukları başında ise yayıncının low latencyden başka bir şansı yoktur. örnek vermek gerekirse stream edilen canlı yayınlarda, içerik herkesin takip ettiği bir spor müsabakası ya da dizi gibi spoil edilmeye müsaitse (gol diye bağıran komşu, bruce willis hayaletmiş şeklinde atılan bir twit) bütün seyir zevkini hiç edecektir. dünyada bu işler nasıl? hbo'dan yola çıkalım. hbo'nun yayınladığı diziler aynı anda hem streame hem broadcaste verildiği için internetteki adamla tv başındaki adam neredeyse aynı anda aynı görüntüyü görmektedir. buraya döneceğiz, şimdi bu gecikmelere neler sebep olur kısaca değinelim:
    gecikmeye ne sebep olur?
    bir canlı aktarımda sıralamayı şu şekilde düşünelim kamera->encoder->internet->bulut (görüntü dağıtım servisini sağlayan server diyebiliriz)->internet->yurdum insanı
    şimdi ilk iki aşamayı detayına girmeden anlatacağım çünkü bu kısım broadcast için de stream için de aynı gecikmeyi yaşatıyor. kameranın önünde gerçekleşen olayları kameranın işlemesi, dijitalleştirmesi (olabilecek en hızlı makinelerde kare ile eş samanlı yani saniyenin 1/30'u zaman alır 30fps'lik bir örnekten yola çıkarsak), aradaki görüntü mikserleri, masa vs derken 33ms ve üzeri bir gecikme kaçınılmaz olarak yaşandı. encoder kısmında da encoder arkadaş görüntüyü mpeg-2 mpeg-4 netten aktarım için compressed artık ne lazımsa dönüştürdü. bu da yaklaşık 1 ms ile 40ms arasında götürdü. işte bu noktadan sonra ayrım başlıyor. gözün gördüğünün 30-60ms gerisine düştük bile. broadcast kısmında yayın bu noktada ışık hızında uyduya, ordan da ışık hızında yer yüzüne geldi. bu noktada herkesin receiver'ı doğrultusunda neredeyse eş zamanlı olarak görüntü gözümüze geldi (tabi kablodan izleyen, analog ya da dijital antenle izleyenleri dışarda tutuyoruz digiturk'ü ele aldığımız için).

    stream tarafında da eş zamanlı görüntü internetten buluta geldi. bu süreç elbette gelen videonun formatı, değişken çözünürlük desteği, göndericinin bant genişliği gibi sebeplerle farklılık gösterebilir. ama en kötü senaryoda yüzlerce milisaniyeyi bulabilen bu sürecin genel ortalaması 5-10ms'tir.
    normalde zilyor dolarlık şirketlerin datacenterlar üzerinden kendi direct line'ları var ama yine ben genele hitap ederek jitter bufferı da ekliyorum. 5-10ms'de server'a gelen verimiz internette çok farklı yollar izleyerek gelebilmekte ve bazen bu durumda paketlerin sıraları karışabilmektedir. jitter abimizin paketleri hizaya getirmesi 100ms civarıdır.
    seyirciye ulaştırmadan önce görüntü compressed olarak geldiyse onu da platformun yayın yaptığı formatlara uygun olarak (pc'dir, tablettir, telefondur, tv'dir, set-top box'tır 4g'dir, landır wifi'dır) transcode ve transrate eder ki burada abryani nabza göre görüntü kalitesi verebiliteç önemlidir. bu işlem de 1+ saniye sürmektedir.

    seyircilere ulaşmaya hazırız.
    bu kısımdaki protokoller çok değişken ve sıkıcı rtsp, rtmp, hls, hds, mss, mpeg-dash...
    şimdi burda iş bilmez bir şirketse http tabanlı protokol kullanılmışsa gecikmemiz 2 saniye, kafası çalışıyorsa ve http'ye bulaşmadıysa da 5milisaniyelik bir gecikme söz konusu.
    yayın artık sizde. sizin cihazınızın yeteneklerine teslim. burdaki decrompress, render, bal börek de yaklaşık 33ms sürer.
    tüm bunlar ışığında ortalma, senin benim diyorum bak yine zilyon dolarlık şirket değiliz, internette dev kitlelere canlı yayın yapmamız durumundaki gecikmemiz iyi senaryoda 1.2 saniye'dir. herşeyi elimize yüzümüze bulaştırdık mı da 5 ila 10 saniye arasındadır.

    şimdi özetleyelim. ben fearofthedark olarak en beceriksiz halimle yüzbinlerce insana 10 saniye gecikmeli yayın yapabilmekteyim. biri enseme vurup ne yapıyon lan mal? dese onu 1.2 saniyeye de düşürebilmekteyim. digiturkplay yayınları minimum 45 saniye geriden gelmektedir. ve yine başa dönelim. dünya'da bu işler nasıl?
    hbo'dan yola çıkalım. hbo'nun yayınladığı içerikler aynı anda iki farklı çıkışla hem stream'e hem broadcast'e verildiği için internetteki adamla tv başındaki adam aynı anda aynı görüntüyü görmektedir...