şükela:  tümü | bugün
  • bu durum turan dursun' un dinden çıkmasına da referans olmuştur. nur içinde yatsın.
  • (bkz: yav he he)
  • ve tum insanliga girmistir, seklinde devam etmesi gereken, dogru ancak eksik tespit.
  • ah su ergen ateistler youtube’dan 3-5 video izleyip dünyanın sırrını keşfetmiş havalarına girmiyorlar mi bayılıyorumm.

    aferin çocuğum ergenliğin hayırlı olsun şimdi git bu bilgileri arkadaşlarına anlat yasitin kızlarda falan belki ilgi uyandırırsın.
  • iddialı bir önermedir.

    dalga geçmeyin. ele avuca gelir bir şeyler söyleyin de öğrenelim. olmadı ikna olalım. bunlar korkulacak şeyler değil.

    (bkz: the bicameral mind)
  • aceleci tespit.
    bu konuda iddialı konuşmak için metinlerin benzerliğinden çok daha fazlasına ihtiyaç var. özellikle orta doğu'ya çok uzak toplumların inançlarını da kapsayacak bir bakış açısı gerekli. ayrıca dinin sadece toplumsal, kültürel değil, psikososyal kökenleri de var.
    bazı maymun türlerinde ayini andıran ritüeller gözlendiğini düşününce, dinlerin çok daha eski kökenleri olabileceği akla geliyor.
    mezopotamya tarihi değerli ip uçları sunuyor, ihmal edemeyiz ama bu sözlükte tartışılmayacak kadar karmaşık bir konu.
  • hz. adem ve hz nuh'dan beri aynı tek tevhid dini indiğinden çarpıtılmış ve ters yüz edilmiş hakikattir. neden sümerler, insanlık tarihinden beri yüzlerce peygamber tarafından tebliğ edilen aynı tevhid dininden ve mirasından aşırmış, onu şirke bulayıp çarpıtmış olmuyor da, tek tanrılı dinler ondan esinlenmiş oluyor?

    edit: eleştirilerde neden uzak doğu'da veya diğer coğrafyalarda bu izler yok deniyor. olmadığını nereden biliyorsunuz? allah'ın indirdiği hiç bir din yok ki her resulden sonra insanlar tarafından tahrif edilmemiş olsun. zaten bir topluma mesaj uluşmamışsa sorumlu da değillerdir kur'ana göre. ancak ilk buda yazıtlarında şu anki budizmden çok farklı tevhid mesajları var. keza brahmanizm de de öyle, oysa hinduizm bambaşka bir yola evrilmiş. taoizm'in kökünde de aynı tevhid mesajları tek üstün yaratıcı var. konfüşyüsçülük semavi dinlerle çok benzeşen ciddi bir ahlaki öğreti. eski yunan ve mısır çok tanrılı dinlerine bakın, tanrı, iblis, melek kavramlarının nasıl ters yüz edilip şirke çevrildiğini ve her birinin nasıl çarpıtılarak tanrılaştırıldığını görürsünüz. demek ki sonradan çarpıtılsa da benzer mesajlar ulaşmış. nasıl hristiyanlık hz. isa'nın tevhid mesajından 300 yıl sonra şirk dinine dönmüşse, nasıl hz. ibrahim, hz. musa, hz. süleyman gibi resullerin tek dini yahudilik tarafından sürekli şirk ve hurafe ile bozulmuşsa, hatta kıyamete kadar son din olarak kalacak islam'ın muhatabı müslüman coğrafya nasıl kur'andan uzaklaşmış hurafe ve şirke batmışsa işte eski dinlerde durum öyle. hz. ibrahim'den önceki döneme ait çok yazılı kaynak olmadığından hatta öncesi dönemde iletişim yalnızca sözlü olduğundan bu boşluk doğuyor. oysa daha eski bazı kutsal metinlerde ve destanlarda da nuh a.s, tufan adem, havva, iblis, melek ve yaratılış yine benzer şekillerde var. yani adamlar her açıklayamadığına, cansız varlıklara veya kendi gibi insanlara tapacak kadar cahil, bozulmuş ama yaratılışı adem'i havva'yı, cenneti bilecek bilgiyi kültürü nereden bilebiliyor? yani bu derece bağımlı ve cahil kültürlerin ejderha tükürdü oradan türedik, ay yere indi, öküz böğürdü de evren yaratıldı gibi şeyler söylemeleri gerekmez mi? ayrıca hz. nuh'un da öncesinde hz. idris var, bir de ona ait olduğu iddaa edilen ve nuh tufanı öncesini de anlatan enok kitabı var (bkz: book of enoch). o kitaptaki yaratılış hikayesine bakın tevrat ve kur'anla paraleldir. görende zanneder ki çobanlık yapan hz. musa, okuma yazması olmayan hz. muhammed, hz. ibrahim oturmuş felsefe ve dinler tarihi okumuş, sümerin babil'in mirasını alarak dur şunları bir mükemmelleştireyim demiş. buna inanan varsa devam etsin ama şunun da cevabını versin. hz. süleyman ve hz. davud dışında hiç bir peygamber dönemin seçkini veya muktediri değil, filozof veya ulemadan da değil. ya terzi, ya çoban, ya marangoz, bir kısmı öksüz, yetim, hep dışlanmış, emeği ile çalışan entelektüel bilgiyle hiç temasları olmayan, kendi halinde insanlar. nasıl oluyor da aynı evren, aynı yaratılış ve din bilincine sahip olup aynı mesajı iletiyorlar? aynı felsefe okulundan falan mı çıkmışlar? meselenin özü şudur, hz. adem döneminden beri insan oğlu şeytaniyetin de etkisiyle şirke, tahrife ve bozulmaya pek meyillidir o yüzden de sürekli yaratıcı tarafından aynı mesajlı resuller, kitap ve din gönderilmektedir. kıyamete kadar başka kitap gelmeyeceğinden dolayı kur'an tahrifata karşı korunmaktadır ve hz. muhammed'den sonra başka bir peygamber gelmeyecektir.

    edit 2: sümer, sami, babil, akad uygarlığının dini inançları semavi dinlerin anlattığı melek, şeytan ve cin kavramlarını tanrılaştırmış hali olan putperest şirk dinleriydi. keza hint, mısır ve eski yunan da öyledir. hz. adem ve özellikle tufanla birlikte hz. nuh dan sonra tevhid mesajı ve onu ileten resuller gelmişse de (ki yazılı kültür olmadığından bunlar yazılı değildi ya da bize ulaşmadı) bu mesajlar, boğulmuş, ters yüz edilmiş, tahrif edilmiş ve bozuk şekilde dinleşmiştir. ancak zihinlerde ve gelenekte yaratılış, ilk insan, melek, şeytan, tufan kavramları varlığını sürdürmüş sümer metinlerinde görüldüğü üzere kayda geçirilmiştir. keza hz. muhammed'e vahiy gelmezden önce yani bize en yakın arap cahiliyesinin müşrik dininde de aynı bilgi dağarcığı olmasına rağmen dini algıları bozuktu. yani insan şirke ve bozmaya meyillidir zaten vahyin inmesinin sebebi de bir yerde budur. gördüğünüz gibi tüm peygamberler dinsiz toplumlara değil, bir dinleri olan ancak dinleri gibi kendileri de yoldan çıkmış bozulmuş toplumlara ıslah ve terbiye amaçlı inmiştir. efendim arkeolojik kanıt yok deniyor, yazılı tarih o kadar eski olmadığından ve haliyle tebliğler sözlü olduğundan herkesi tatmin edecek çok da kanıt yok. göbeklitepe veya bazı ilkel efsaneler var ancak zaten nuh a.s gemisi bile bulunsa veya misal 5.000 yıllık bir g. amerika yazıtında allah birdir, cennetten düştük iyiler yine oraya gidecek de yazsa yine de inanmak istemeyen inanmayacaktır herkes kendi yargısına göre argüman arayacaktır. neyse hepimiz gerçeği arama peşindeyiz mesaj atan herkese teşekkürler.

    'her ümmet için bir resul öngörülmüştür. resulleri gelince, aralarında adaletle hüküm verilir. hiçbir zulme uğratılmazlar.' (yunus suresi 47)

    'yemin olsun ki, senden öncekilerin o ilk kümeleri içine de nebiler gönderdik biz! onlara bir tanrı elçisi gelir gelmez, onunla mutlaka alay ederlerdi. biz ona, günaha batmışların gönüllerinde böyle bir yol veririz. ona inanmazlar. oysaki, öncekilerin yol ve yöntemleri gözlerinin önünden geçmiştir. üzerlerine gökten bir kapı açsak da oradan yükseliyor olsalardı. kesinlikle şöyle diyeceklerdi: "bizim gözlerimiz döndürüldü, bakışlarımız sarhoş edildi. belki de biz büyüye çarptırılmış bir toplumuz." (hicr suresi 10-15)

    'yemin olsun allah´a ki, senden önceki ümmetlere de elçiler gönderdik de şeytan onlara amellerini süslü gösterdi. o, bugün de onların dostudur. onlar için acıklı bir azap var.' (nahl suresi 61-63)
  • bu durum aynı zamanda dinleri destekleyebilir de.
    sen bu anlattıklarını bütün dinler sümerlerden, eski mısırdan arak diye çevirebilirsin.
    dini savunan biri de çıkıp "bir çok uygarlığa peygamber gönderildi, hepsinin neredeyse aynı şeyleri söylemesi, ağız birliği yapması dini destekleyen en büyük unsurlardan biri" de diyebilir.
    sonuçta kabul edilen ilk peygamber ne isa ne musa** değil. farklı kavimlere gönderilen peygamberler eski hikayeleri aynı şekilde anlatıyor.
    dinciler için mükemmel bir argüman.

    gelen mesajlar üzerine edit:
    ilk kurban'ı musa değil adem oğulları habil ile kabil kesmiştir.
    nuh, tevrata göre dünyanın yaratilisindan sonraki 100 yıl içinde peygamber oluyor yani doğumu dünyanın yaratilisindan kisa bir süre sonra.
    tevrat'ı bi kaç sayfa okuyarak mantıksızlık denizinde bogulabilirsiniz çünkü sadece dünyanın yaratılış tarihi bile ilahi bir kitap olmadığını ispatlar(m.ö. ~3478) fakat kuran yoruma açık bir kitap olduğu için ben henüz bilimle çürütebilenecek bir ayet duymadım-görmedim. bilen varsa lütfen bilgilendirsin.
  • sümer mitolojisinde yer alan bazı büyük olaylar, başka milletlerin yörelerin mitoloji ve hikayelerinde de bulunabildiği için komik ve geçersiz önerme. çünkü diğerlerini hesaba katınca mitolojilerin din ya da dinlerden doğabileceği ihtimalini düşünebilmiş oluyorsunuz.
    bir bitmediniz. muazzez ilmiye çığ'ın 'askerleri.'