şükela:  tümü | bugün
  • ilki muhteşem olan, ikincisine de çok güvendiğim oyun. kickstarter'e katılmak için an itibariyle son 4 saat!
  • 2 milyon barajını aşıp totalde $2032434 topladı. tabi bunun ne kadarı kickstarter'a ne kadarı stüdyoya* gidiyor bilmiyorum.

    ayrıca oyunun yazar ekibine chris avellone da katıldı.

    edit: @kareem'in dediğine göre %7 gibi kickstarter'a gitmesi lazımmış.
  • anlattıkları kadar yapılırsa ilkinden çok daha efsane bir oyun gelecekmiş gibi duruyor. en heyecanlandıran kısım tabi ki de oyunu 4 kişi olarak oynayabilecek olmamız. ayrıca anlatılanlara bakılırsa oyunda hikaye modu içerisinde bu dörtlü birbirine düşebilir ve farklı hikayelerle yollarına devam edebilirler. bu biraz uçuk gelse de oldukça heyecanlandıran bir durum. böyle bile olsa yine de şahsen beraber yola çıktığım arkadaşlarımla hikayede düşman olarak farklı bir yol izlemek istemem, tabi tercih meselesi.

    divinity orihinal sin 2
  • bir bunu bir de mgs v'i bu kadar heyecanla bekledim. open world olsun bir de kullanacağın toollar çok olsun gerisine karışmayın. oyunda ne olacağını kestirememek ve çok olasılık olması oyunun ömrünü uzatıyor ve müthiş keyif veriyor. divinity'nin ilk oyununda, çok basit olmasına rağmen crafting sistemi çok hoşuma gitmişti (üstüne sürükle bırak, deneme yanılma). kaldı ki online hazır recipeler olsa daha da ömrü uzun olurdu da bir yerden sonra dayanamayıp bakıyorsunuz tariflere.

    ikinci oyunla alakalı öncelikle taze taze gamescom incelemesini şöyle bırakayım ve bir iki kelam edeyim:

    en büyük bonus okuduğuma göre hikayenin branching olması olmuş. karakterlere göre farklı yollar kısacası. zaten ilk oyundaki büyü kombinasyonları, element oyunları, farklı puzzelar vardır mutlaka ( 2 teleport stone var. birini inventorynde tutuyorsun, diğerini nereye bırakırsan inventorydekine tıklayınca onun olduğu yere ışınlanıyorsun. al birini ulaşılmaz yere fırlat sonra ışınlan gibi). ama karakter yaratmadaki tagler (villain, soldier, jester ... ) ve bunlara göre dialog optionları replayabiliteyi bence inanılmaz artıracak. eskiden gameboy oyunlarından megaman battle networkte bir chip takıodun ve tüm dialoglar da bayat şakalar yapıyordu megaman. bunda da misal jester tagı olan karakter öyle olacak diyor mesela. öyle büyük bir heyecanla bekliyoruz efenim.
  • kickstarter sayfasından gelişmeleri takip edebilirsiniz. son olarak game master modu tanıtıldı ki bence efsane şeyler yapılabilir. attığım linkteki update videosunda da görüldüğü üzere game master oyunun hikayesini yazabilen, imageler importlayarak hikayeyi zenginleştirebilen ve oyun öncesi ve sırasında oyuna full hakimiyeti olan kişi. yanlış anlamadıysam oyun sırasında bile her türlü (surface,npc,ability,skill,item vs) değişikliğe basit bir arayüzle ulaşabiliyor gm. steam desteğiyle uçar bu oyun. hadi bakalım.
  • bugün satışa sunulacak oyun. dragon age tarzı altı tane geçmişleriyle, hikayeleriyle, yetenekleriyle kendine has karakter var. direk bunlardan birisi ile oyuna başlayıp diğerlerini yoldaş olarak alabileceğiniz gibi kendi karakterinizi de yaratmanız mümkün. pr çalışması oldukça iyi yapıldı, firmanın oyuncularla iletişimi takdire şayan. yapımcı firma larian studios şimdiden obsidian, cdproject red gibi oyuncu dostu firmalar arasına girdi bile. şahsen ilk oyuna iyi başlayıp sonunu getiremesem de ikincisi için moda biraz girmiş olabilirim. özellikle kızkardeşi tarafından sürgün edilmiş korsan cüce ( şimdi böyle yazınca bir yerden tanıdık geldi lol), ve divine'ın oğlunu öldürmeye çalışan suikast tarikatı üyesi (bu da tanıdık geldi lan?) ilgimi oldukça çekti.
  • rpg sevenlerin asla ve asla kaçırmaması gereken oyun
  • larian'ı çooook uzun zamandır hakettiği başarıya ulaştırmış olan, ismini öteki devlerin arasına yazdırmaya vesile olacak oyun; özellikle swen vincke'nin bu günlerdeki mutluluğunu hayal etmek mümkün ve çok kolay. bugüne kadar kickstarter'da desteklemekten açık ara en memnun olduğum proje.
  • ilk oyunu almış ve birkaç saat sonra kenara bırakmıştım. bir şekilde unutuldu gitti. şimdilerde 2.'yi alıp oynayanları görüyorum ve aşırı heyecan yaptım, gidip ilk oyunu tekrar kurdum. enhanced edition çıkmış, oyunu bıraktığımda yoktu. direkt onu kurdum oynuyorum ve aşırı keyif alıyorum. acemiliğim bana ne kadar sıkıntı yaratacak, onu karakterler biraz daha level aldıktan sonra göreceğim. vermiş olduğum statlar ve talentlar üzerinden fakat yine de müthiş bir oyun. ilkini bitirip ikinciye geçmeyi bekliyorum ama oyun süresi beklediğimden uzun olacak sanırım. zira her köşeyi gezip tozmayı seviyorum. bu normalden de uzatacak gibi görünüyor.
  • gelmiş geçmiş en iyi taktiksel rpg'lerden biridir. şahsımda ikinci bir witcher etkisi yaratmıştır. aynı şeyleri farklı ambalajlarla ısıtıp ısıtıp önümüze koyan büyük oyun studio'larından bıkmışken ilaç gibi geldi.

    şuraya mini bir başlangıç rehberi koyup öyle gidiyorum;

    - herkesle konuşun.
    - oyunda herkes birşeyler satıyor. her konuştuğunuz ne satıyor hemen bakın.
    - lucky charm ve bartering iyi bir ekonomi için çok önemli. 2 farklı karakteri mutlaka bu ikisinde uzmanlaştırın.
    - fane iskelet parmaklarını lockpick için kullanabiliyor. fane'ın hırsızlık özelliklerini geliştirip her kapı ve chest'i üzerine sağ tıklayıp lockpick seçerek bedavadan açabilirsiniz.
    - oyunda esnek bir quest sistemi var. bir dialogtan birşey çıkmassa, yanlış birşeyleri seçerseniz, bir quest vereni atlarsanız, questle ilgili biri ölürse dert etmeyin. oyun her türlü akıyor.
    - f5 hızlı kayıt f9 geri yükleme. her dialogtan ve loottan önce mutlaka yapın.
    - loot'lar kayıt yapıp tekrar yükledikten sonra değişmiyor ancak item'ların stats'ları değişiyor. o yüzden bir chest'i, görev ödülünü veya kazıyı loot etmeden önce save-reload yaparak en uygun stats'ları düşürmeye çalışabilirsiniz.
    - hırsızlık, oyunun başına sağlam ekonomik katkı sağlıyor. özellikle skill kitaplarını çalmak çok işe yarıyor. karakterlerinizden birini oyunun başında hırsız yapabilirsiniz.
    - hangi class seçtiğiniz çok önemli değil. birinci bölgenin sonunda tüm ekipteki karakterlerinizi baştan aşağı değiştirebiliyorsunuz.
    - necromancer mı olsam, pyro mu olsam, healer mı olsam diye çok kafa yormayın. karakterleriniz birden fazla, hatta isterlerse tüm class'ları aynı anda olabiliyorlar. oyun ilerledikçe hem level atlamaktan hem de item'lardan gelen yetenek puanları tüm karakterleri multi class hale getiriyor.
    - klasik tank-healer-dps kurgusu işe yaramıyor. çünkü oyunda aggro diye birşey yok. o yüzden oyunun başında kalkanlı tank warrior yapmayın. boş boş ortada dolaşmaktan başka bir işe yaramıyor. onun yerine dps, healer ve kitle kontrolüne odaklanın.
    - dövüş ile ilgili en kritik konu kalkanı meselesi. tüm karakterlerin iki kalkanı var; fiziksel kalkan ve büyü kalkanı. bu kalkanlar bitmeden her türlü dmg ve özellikle stun, sleep, knock down gibi crowd control özellikleri işe yaramıyor. o yüzden dövüş başladığında hızlı bir şekilde kalkanları indirmeye odaklanıp, kalkanını indirdiğiniz düşmanları da crowd control özellikleri ile oyundan düşürmeye bakmanız gerekiyor. oyundaki tüm dövüş yetenekleri bu mekanik üzerine kurgulandığı için item bilgilerinde o özelliğin hangi kalkan tarafından resist edileceği yazıyor. burada kalkanlardan birine odaklanmak önemli. örneğin düşmanınızın 125 fiziksel 90 büyü kalkanı var. bu düşmana hem büyücünüz hem de yakın dövüşçünüzle saldırırsanız biri büyüye diğeri fiziksele vuracağı için düşmanın düşmesi vakit alacak. bunun yerine örneğin bu örnekte düşmanın büyü kalkanı az olduğu için büyücülerinizi bu düşmana, yakın dövüşçülerinizi fiziksel kalkanı düşük olan düşmanlara odaklayabilirsiniz. bu mekanik oyunun başınca ciddi bir taktiksel düşünme süreci gerektiriyor.
    - düşmanlarınıza sağ tıklayıp özelliklerini incelerseniz resistance ve diğer buff'larını görebilirsiniz.
    - oyunda en kritik ikinci mesela gear meselesi. yukarıdaki dövüş meselesini göz önünde bulundurarak büyü ve fiziksel kalkanlarınızı güçlendirmeniz önemli. yoksa dövüş başında düşmanın atacağı bir alan büyüsü bütün karakterlerinizi stun edebilir ve fight'ı başlamadan kaybedebiliriniz.
    - dövüşlerde güçsüz kalıyorsanız haritayı gezmeye, herkesle konuşmaya, dövüşsüz görevleri yapıp para ve xp toplamaya devam edin. tüccar'ları bulup item alın. paranızı önce item'a sonra yeteneklere harcayın. ıtem'larınızı geliştirip geri gelin. özellikle yeni bölgelere geçerken aniden çok zayıf kalabiliyorsunuz, dert etmeyin pass geçin.
    - pet pal'i mutlaka bir karakterinize alın. hayvanlarla konuşup hem eğlenceli görevler keşfediyorsunuz hem de fazladan xp ve para kazanıyorsunuz.
    - karakterleri portrelerinden tutup birbirlerinden ayırabiliyorsunuz. böylece grup olarak gezmelerini engelleyebilir, daha önemlisi dövüşlerden önce tüm karakterleri dağıtabilirsiniz. böylece düşmanın dövüş başındaki alan büyüleri tüm karakterlerinize vurmaz.
    - kalabalık kontrolü (cc) büyüleri önemli. dövüşlerde bir kaç düşmanı dövüş dışı bırakmak çoğu dövüşü kazanmak için kritik. polymorp, scoundrel ve geo'yu tüm karakterlerinizde lvl 1 yapmak ve cc büyülerini almak işe yarıyor.
    - polymorp ile fiziksel kalkanını bitirdiğiniz düşmanı tavuk yapıyorsunuz. özellikle boss'larda çok işe yarıyor. 3 turnde düşman kalkana kadar iyi temizlik yapıyorsunuz, birden fazla karakterinizde varsa dövüş sonuna kadar bir karakteri sürekli tavuk olarak tutabiliyorsunuz.
    - polymorp'un chamelon cloak'u 2 turn görümezlik veriyor ve zor durumdaki karakterlerin kaçmasını sağlıyor.
    - geo'nun kaya fırlatma özelliği yakın dövüşçü düşmanları yavaşlatıp yanınıza gelmelerini geciktirip 2-3 turn oyundan düşürebiliyor.
    - scoundrel hem büyü kalkanı olmayanları uyutabiliyor hem de fazladan 2 ap veren özelliği ve hareket buffları ile özellikle yakın dövüşçülerde çok işe yarıyor. bunların hepsi lvl 1 skiller. tüm karakterlerde olması işe yarıyor.
    - dövüşlerde eğer zorlanıyorsanız taktik değiştirin; siz düşmana doğru gitmeyin, geri çekilin düşman size gelsin. özellikle dar alanlı mekanlarda dövüşlerde bu taktik çok işe yarıyor. gerideki düşmanlar yanınıza gelene kadar öndeki temizleyebiliyorsunuz.
    - bonus; oyunun ilk bölümü fort joy'da braccux rex'ın sağlamcı bir warrior seti var. tek tek giyerseniz curse'lü. hepsini giyerseniz curse kalkıyor. seti toplamak isteyenler için tüm parçaların lokasyonları

    oyun bi dünya, yaz yaz bitmez, yeni başlayanlar için bu bilgiler iyi iş görür diye tahmin ediyorum.

    ekleme:
    - oyun gamespot'ta 1996'dan bu yana 10 üzerinden 10 alan 13 oyundan biri oldu. 9'un altında puanı yok. çok iyi.
    - aşağıdaki arkadaşın tank guide'ı oyundaki çeşitliliğe güzel bir örnek olmuş. kendi tarzınıza uygun bir ekip kurup her class'tan verim alabileceğinizi göstermiş.
    - ben de kendi ekip kompozisyonumu ekleyeyim belki yeni başlayanlara bir fikir verir; tactician'da oynuyorum. takımı fiziksel kalkana abanmak üzere dps ve kalabalık kontrolü odaklı kurdum. amacım oyunun başında mümkün olduğunca düşmanı oyundan düşürmek. sayıyı azaltıp, kalanları full dps ile hızlıca kesmek. fiziksele odaklanmanın iyi yanı; başa bela büyücülerin fiziksel kalkanları genelde düşük oluyor ve inmeleri kolay oluyor.
    bunun için full dps rogue, çift el dps warrior, dps huntsman ve full support necromancer'dan oluşan bir ekip kurdum. defansım genelde ilk 2 turn'ü atlatacak kadar. geri kalan herşeyi dps'e yatırdım. necro'nun iyi yanı bütün büyüleri fiziksel hasar veriyor. necro olarak fane'i seçtim. caster en zayıf eleman olacağı için fane'in ölü numarası yapan büyüsü sıkıştığında çok işe yarıyor. necro'nun bir güzel yanı da büyüleri aynı zamanda büyücüsünü iyileştiriyor. özellikle 3 büyüsü oyundaki en güçlü büyüler bence; karakterin azalan canı kadar hasar bonusu veren buff'ı, soullink yapıp kendi hasarını düşmana yansıtan büyüsü ve 2 turn ölmeyi engelleyen büyüsü. necro büyülerinin dışında pyro ve hydro'nun buff büyülerini aldım. bunun haricinde tüm karakterlere comeback kid pasif yeteneğini aldım. böylece ölen karakter %20 sağlıkla oyuna geri geliyor. yakın dövüşçüler için the pawn pasif özelliği 1 ap'lik beleş yürüyüş veriyor artı scoundrel sayesinde de her yere koşabiliyorlar. wits özelliği karakterlere ınitiative denilen bir stats veriyor buna göre; dövüşlerde hangi karakterinizin önce başlayacağını belirleyebiliyorsunuz. ben sırayı şöyle ayarladım; necro, rogue, hunter, warrior.
    bir dövüş genelde şöyle gelişiyor; ınitiative'i en yüksek benim necro olduğu için oyuna düşmandan önce ben başlıyorum. necro ile ekibi bufflıyorum. ikinci sırada rogue ile karşıdaki en tehlikeli düşmana dalıp hızlıca fiziksel kalkanını yok ediyorum. en son polymorp ile tavuk yapıyorum. eğer ap'im kaldıysa rogue'u camelon cloak ile görünmez yapıyorum. üçüncü sırada hunter ile devam ediyorum. eğer önceden yüksek bir yere yerleştirmediysem, retreat ile en yüksek yere çıkıyorum böylece dmg bonusu %65'e kadar çıkıyor. özellike ağır hasar veren, mesafe çarpanı ekleyen ve yükseklik bonusu ekleyen iki yeteneği ile diğer karakterlerin fiziksel kalkanlarını düşürmeye çalışıyorum. son olarak sahneye warrior giriyor. önce fiziksel kalkanları inenleri knock down ediyorum. genelde 2-3 karakter devriliyor. sonrası full dps. ayağa kalkan karakterleri battleram ile tekrar knock down edip 2 turn oyundan düşürmüş oluyorum. 3. turn'un sonunda polymorp'u biten karakteri tekrar tavuk yapıyorum. eğer mümkünse necro ile karakterlerden birini çok uzağa teleport edip yavaşlatıyorum. bu ekip yapısında en kritik özellikleden biri scoundrel'ın 2 ap veren adrenaline özelliğini caster haric tüm karakterlere aldım. böylece ilk turn'de dövüşten adam düşürmek için büyük taktiksel avantaj sağlıyor. tabi bu ideal senaryo. genelde pek çok aksaklık çıkmasına rağmen dövüşler aşağı yukarı bu ayarda şekilleniyor.
    umarım oyun mekanikleri hakkında fikir verir. en iyi dövüş kompzisyonu sizin oynamaktan hoşlandığınızdır. o yüzden biri diğerinden daha iyi midir diye kasmayın, oyun bu açıdan çok zengin ve büyük esneklik sağlıyor.. ben ikinci turu tamamen caster ekibi üzerine kurmayı düşünüyorum.

    ekleme 2:
    - acuracy rating'i karakterlerin vuruş kaçırma oranını belirliyor. eğer dövüşlerde çok sayıda "missed" yani vuruş kaçırma alıyorsanız bu rating'i kontrol edin. genelde tüm karakterlerde %95 civarında oluyor. yani 20 vuruştan biri miss olacak demek bu. ancak oyunda kendi levelinizin üzerinde bir silah kullanırsanız bu rating ciddi oranda düşüyor. 2 level yukarı bir silah için -%30-40 arası bir acuracy penaltısı var. bu her 2 vuruştan birinin kaçması demek. bu durum bulduğunuz üst level, hasar gücü yüksek silahları kullanmanızı zorlaştırıyor. eğer bir nedenden dolayı acuracy'niz düşükse yükseltmenin yolları şunlar; hothead pasif özelliğini almak %10 veriyor, kolye'lere acuracy veren rune takabiliyorsunuz, one handed her puan için %5 veriyor ve son olarak bazı silahlarda bu stats yer alıyor.
    - köprülerde karşılaştığınız troll'lerin troll blood denilen hayvani bir buff'ı var. ne kadar hasar verirseniz verin bir sonraki turn tekrar full sağlık oluyor. bunu önlemenin yolu; her troll'ü exemine edip hangi element'e negatif resistansı olduğunu öğrenmek. o element ile vurduğunuz sürece troll blood buff'ı kalkıyor. driftwood'daki iki troll'den biri poison diğeri fire'a karşı dayanıksız.
    - zorlu dövüşlerde işe yarayan şöyle bir taktik geliştirdim yazayım belki işe yarar; ekibi 1-3 şeklinde ikiye bölüyorum. tek kişi ile düşmanlara önden yaklaşırken diğer 3lüyü arkalarında sneak modda konumlandırıyorum. tek karakterle dövüşü başlatıyorum. bütün yakın dövüşçüler tekli karakterin üzerine yürürken tekli karakteri geri kaçırıp adamları uzağa çekiyorum. diğer üçlü henüz dövüşe girmemiş oluyor. gizlice arkadan yaklaşıp geride kalan ranged ve casterları süpriz atakla hızlıca yiyorum. daha sonra yakın dövüşçüleri peşine takan karakterim de ekibe katılıyor ve son olarak hep beraber yakın dövüşçüleri dövüyorum. çok işe yarıyor. mesela düşmanlar arasında boss varsa arkadaki üçlü ekipin ilk süpriz atağını teleport yapıp boss'u çok gerilere çekiyorum. diğerleri yanına gelinceye kadar boss ölmüş oluyor. uzun lafın kısası ekibi bölmek bir çok taktiksel avantaj sağlıyor.