• ben ibrahim, parga’dan 10 yaşında devşirilen. dönme ibrahim. döndüğü her kıblede yabancı ibrahim.
    alnını değdiği her toprakta, rüyasını gördüğü her dinin peygamberi
    tarafından cennetten sürgün edilen, kendi cehenneminde yanan, serin
    uykular haram edilen ibrahim.

    adım neydi, hangi dilde ne anlama geliyordu, unuttum. unutmak özgürlük.
    yoksa bırakmıyor kalbini adını aldığın dil, üzerinde yürümeyi öğrendiğin toprak.
    ben ibrahim. parga’dan 10 yaşında devşirilen, dönme ibrahim.
    dönmek nasıl bir şey, insan nereye döner, döndüğü yer neresidir?
    geriye dönmek var mıdır, mümkün müdür?
    yoksa kader sadece ileriyi mi gösterir?
    geldiğin, döndüğün yer orada mıdır? bekler midir? baksan görür müsün?
    kalbin dönerken pusulan mıdır?
    geçtiğin yerleri unutmadan, aynı yerlerden geçerek evin yolunu bulabilir misin?
    yoksa döndüm, değiştim, geldiğim dediğim her yer ve dilde ve de dinde hala dönme misindir?
    dönmek kabiliyet değil, zaruret midir?
  • (bkz: transseksuel)
  • (bkz: muhtediye)
  • dönme halk arasinda son 10-15 yildir erkekten kadına transseksueller icin kullanilan bir kelime oldugu gibi; din, futbol takımı, arkadas grubu degistirenler icinde kullanılagelmektedir.

    tarihin derinliklerine inildiginde; anadolu'nun izmir kentinde 1648 ve 1666 yillari arasinda; yahudilerin beklenen mesihi oldugunu soyleyen ibrahim sevi ve ona inananlar donemin sultaninin tekrar müslüman olması icin baskida bulunmasi sonucu din degistirirler. ama yahudiligin gereklerini gizlice sürdürmeye devam ederler ve zahiren müslüman görünürler. daha sonralarda donemin en kalabalik yahudi sehri olan selanik'e göc ederler. 30 ocak 1923'teki turk-yunan mubadelesinin temelinde yatan zihniyet onlari tekrar yerlerinden edecektir. nitekim hristiyan olan herkes yunanistan'a, musluman olan herkes turkiye'ye gonderilecektir (bkz: mübadele). sultanin zoruyla 17.yy'da din degistirenler müslüman gözüktükleri icin türkiye'ye gönderilirler. bu sefer karsilarina 1944 yilinda saracoglu hukumeti elinden yururluge giren varlik vergisi cikar. varlik vergisinden en cok nasibi sabetay diye de bildigimiz bu insanlar alir.

    görüldügü üzere dönme sözcügü oncelikle din degistirenler icin kullanilmistir. dogu toplumlarinda cografi bolgelerin din ve mezhepler uzerinden adlandirildigi bilgisinin genellemesiyle, cikan isim sikintilari sonucunda roma ve oncesinin koydugu isimleri benimsemek zorunda kalan islam dinine mensup toplumlarin osmanlisi, ilk ayriksiya da dinsizlikle/din degistirenle yaftayi yakistirmistir.

    gunumuzde toplumun anaakim dusuncelerinden irak, devlet ve sisteme bir sekilde, bir yoldan karsi insanlara,sözde "baskin" cinsel yonelimlerin disinda kalanlara, dinsizlere, ateistlere, anarsistlere ve yazamadigim digerlerine dis mihraklarda queer denmektedir. akademik lisanda queer turkce'ye o bicim, ibne, dönme, tersovb. gibi sözcüklerle cevrilmeye calisilmistir. sanki donme queer (kaçıklık kuramı) kavramina en yakin durani, transgender'a da bir bahane gibidir.
  • batuhan kordel'den içimi azıcık sızlatan şarkı. arkadasının terasında not defterine 2 dakikada karaladıgı sözlerden, en dikkatimi çekenleri;

    'ama dönme, ne olursun orada kal
    umarım çıkmazsın, karşıma bir daha
    sözlerim acıtır, gözlerime bakma
    tek bir söz söyleme, varsa az utanman...'
  • atak:

    donme. donme donme gittigin yerde kal.

    hani cocuk sinirlenmis, gelme diyor artik. artik gelme diyor yani.
    biktim diyor. ama goksel yani sonucta. anlatmak istedigini anlatmakta bir derece basaraili.
    onemsiz bir derece. evet.

    kontratak:

    gittigin yerde kal
    gittigin yer guzel
    hasretin bana ozel

    e hadi sictin

    gibi bir seydir donme ki yani zaten.
    zaten.
    e zaten yani donme ne olabilir ki baska. mutual bisiler iste

    gunduz gunduz yazilmiyo uf
  • batının rock düzenlemelerinde günümüzde oldukça popüler olmuş bir davul tonu ile udun çok güzel kaynaştırılmış olduğu bir göksel ve erinç çalışması.
  • “çok şeyi hakettim ama biyere kadar.”
    bu güzel dizelere sahip batuhan kordelşarkısı.çok sade ama bir o kadar ince.

    edit:imla
  • -dönme misiniz?
    +ne demek o.
    -derler işte öyle böyle.
    +ne değiştirir bu
    diyaloğunun ortasında kalmışlığım var. allahtan çok sevimli insandı. yağmur usul usul yağıyordu.
    ırkınıza, kültürünüze, mezhebinize diye başlayan bir sürü cümle kurabilirdim. kurmadım hoşuma gidiyordu onla konuşmak.
    güzeldi, iyiydi, çocuksu bir hüznü vardı. hayatın ortasına birdenbire bir yerlerden indirilmiş ve bu şaşkınlığı atmaya çalışıyor gibi sormuştu soruyu.
    demem o ki. bir şey demiyecem lan.
    bildiğin insan ırkının üstünlük çabaları falan bilmem ne.
hesabın var mı? giriş yap