şükela:  tümü | bugün
  • bir tanrı kraldır. yani tanrılaşmış bir kral olduğu düşünülür. dammuz ya da dammuzi olarak da bilinir. damızlık ve temmuz kelimeleri bu isimden türemiştir.
  • "sümerlerde çoban tanrısı" olup bereket ve savaş tanrıçası innana ile evlenmiş dolayısıyla hayatının hatasını yapmış kişidir.
    innana ile birçok zorluktan sonra (çiftçi tanrısı olan enkimdu'ya rağmen innana ile evlenmek zor tabi) evlenmeyi başaran dumuzi'nin innana yüzünden başına gelmeyen kalmıyor. merakı sebebiyle "dönüşü olamayan yer" olarak bilinen yeraltı dünyasına giden ve ordan dönmek için yerine birini göndermesi gerektiğini öğrenen innana, karısının gidişini pek de farketmeyen, mutlu mesut yaşamaya devam eden dumuzi'ye kızıp (tarihi başlatan mezopotamyalıların erkekleri bile yapmışsa bunu var birşey) yerine onu göndermeye karar veriyor. gel gör ki dumuzi'nin fedakar kardeşi rüya tanrıçası geştinannan kendini ortaya atarak "beni alın onun yerine sayın tanrılar, o masum" diyerek yılın altı ayı kardeşinin yerine yeraltında kalmaya razı oluyor. böylece dumuzi kış aylarında altı ay yeraltında kalıp baharda çıktığında karısı ile birleşiyor.
    sümer rituellerinden biri olan bahar aylarında bir rahip ve rahibenin evlenmesi, ki "innana dumuzi çifti"ne saygı evliliği bu, ve bugün bizim "kutsal evlenme törenleri" olarak bildiğimiz kavramlar da bu entrikalardan kaynaklanıyor.
  • aynı zamanda osmanlı temaşa sanatının güzide örneklerinde karagöz 'ün en ilkel hali, mitteki kökeni.

    http://www.mesopotamia.co.uk/…re/images/dumuzi3.gif

    (bkz: mitosların uygarlaşma ve insanlaşma süreci)
  • sumerlerin bataklik tanrisi. tam adi 'dumuzi abzu'dur. adi, "derinliklerin ana dolyatagindaki yavruya can veren"* anlamina gelmekle beraber bir bereket tanrisi olarak kabul gormu$tur.
    kiz karde$i ge$tinannan ayni zamanda erken donemde e$idir*.
    sami dilinde tammuz* adiyla anilir.
  • yerdeki ekmeğin öpülüp başa götürülmesi geleneği dumuzi ve innana geleneğinden gelmedir.
  • sümer mitolojisinin çoban tanrısı. muazzez ilmiye çığ'ın bereket kültü ve mabed fahişeliği isimli kitabına göre isa'nın çobanlığı hikayesinin mitolojik kökeni olarak dumuzi'yi gösterir. kitaba göre bu iki kurgu karakter açısından bir benzerlik daha var. isa ölür ve gökyüzüne çekilir, yeniden gelişi beklenir. hikayenin sümer ( yani daha eski ) versiyonunda ise dumuzi de birtakım cinler ve ruhlar tarafından yeraltı dünyasına çekilir ve yeniden gelmesi beklenir.
  • (bkz: habil)
  • lakabi "inanilan ogul" olan kisi.
  • isa ile özdeşleştirilen tanrı ya da tam tersi de olabilir.
  • dammuz deyi bilindiği de malumdur.