şükela:  tümü | bugün soru sor
  • an introduction to arabesk rap

    günümüzde kitleleri peşinden sürükleyen arabesk rap, doğuşundan bu yana geçtiği tüm yollarda yarattığı pek çok kaliteli sanatçı ve onların deneyim ile zekanın duygusal buhranlar karşısında tek kaçış yolu olarak ortaya çıkarmak durumunda kaldığı müzikal dehaları ve söz ustalıkları sayesinde mirasını akıl alamayacak boyutlarda genişletmeyi başardı. lokal özelliğinin yavaş yavaş evrim geçirmesiyle dünyaya açılmaya başlayan arabesk rap'in küreselleşmesi onun yükselişindeki pek çok basamak içinde en sağlam ve güçlü şekilde temellendirilmiş olanların açıklanması ihtiyacını da beraberinde getiriyor. bu yazının ortaya çıkmasındaki en önemli sebep de tam olarak bu ihtiyacın, dünya çapındaki arabesk rap'in kökenlerini bilme arayışındaki açlığına bir nebze olsun derman olabilmektir.

    henüz kayıt teknolojisinin var olmadığı çağlarda ozanlar arasında diss atışması şeklinde süregeldiği çeşitli yazılı kaynaklardan bilinen arabesk rap'in isimsiz ve herhangi bir kalıntıdan yoksun bu dönemine "kahpe dönem" ismi verilmiştir. sümerlerin yazıtlarında karşılaştığımız mc enlil'in "duruşun on numara, ister inan ister inanma, hastayım çivi tutuşuna, şahidimdir tanrıça inanna" şeklinde tercüme edebileceğimiz isimsiz eseri yazılı dönemin başlangıcına dek arabesk rap'in varlığının uzandığını kanıtlar nitelikte.

    gerek mayaların elmas kafataslarına kazıdıkları "gidişini kazıdım aklıma" benzeri şairene sözlerden, gerekse moğolların "bağdat kütüphanesinin külleri üzerine bıraktıkları "yangınım dinmiyor bebeğim", "terk ettiğin sözlerinle bütün sözler tutuştu" benzeri ustalık dönemi alıntılarından hareketle arabesk rap'in sınır tanımadığına şahit olabiliyoruz.

    tarih sürecinde pek çok kültürde kendi şeklini bulan ve estetiğin doğuşuna önayak olarak pek çok müzik türünün varoluşunun kapılarını aralayan arabesk rap, egzistansiyalist felsefenin kendi zeminini oturtmasıyla gerçekleşen "weltschmerz crew" isimli göçmen rapperların avrupa'yı istilasıyla birlikte geri dönülmez bir dava yoluna ilk adımını atmıştır.

    devasa bir tarihi çok kısa ve yetersiz biçimde yukarıda özetledikten sonra, günümüz postmodern arabesk rap sanatçılarına yönelip soru işaretlerini titretmenin vakti gelmiştir diye düşünüyorum.

    arabesk rap is rising

    dört yıldız o gece başkent üzerinde parıldıyor. ankara daha önce hiç böylesine şahit olmadı. rüzgar çorak topraklarda yükseliyor, sudaki halkalar gibi merkezden dört bir yana dağılıyor. dört gencin her biri sanki damarlarında akan müzik ile ve dillerine mühürlenmiş birer şiir ile doğuyor. sanatları bir amaca hizmet etmiyor gibi görünse de bu romantik dörtlü esasında en yüce amaca hizmet ediyor. sanatın kendisine.

    bahsi geçen arabesk rap klasik dönem(tarzımız farkımız dönemi) sanatçıları elbette ankara crew.

    ankara crew, grubun kurucusu karizma.19 önderliğinde yola çıkan ve günümüz arabesk rapper'larınca "headmasters", "founding fathers" benzeri isimlerle çağrılan efsanevi bir oluşum. mahkum 55 ise the beatles için ringo star neyse ankara crew için aynı önemi teşkil ediyor, teknik anlamda olmasa da amatör ruh anlamında arkadaşlarına çok şey katıyor. "quite qanqa" lakabına yakışır şekilde durgun halleri ve işine yoğunlaşmayı seven, özel hayatının gündeme gelmesinden çekinen karakteriyle dj firari ise karizma19 ile birlikte grubun beyni durumunda. elbette grubun front man'i fenomenleşen sanatçı kişiliği, yarattığı görsel ve duygusal akım ile unutulmazlar arasına adını çoktan yazdırmış yaralı stayla.

    grubun ilk single'ı halk arasında bilinen adıyla "nedeeen" ülke çapında büyük yankı uyandırdı. ikinci yeni etkisinde sözcüklerin yapılarıyla oynayıp yeni kelimeler türeten grubun her grup elemanına eşit dağıtılmış şarkı sözleri ile arka sokaklar senaristlerine ilham vermiş olduğu geçtiğimiz günlerde açıklığa kavuşan bir gerçek. işte o eser:

    http://www.youtube.com/watch?v=k9zye87ns8u

    listelerde uzun süre zirvede kalan bu çalışmanın ardından yeni albüm hazırlıklarına başlayan grupta yaşanan tatsız tartışmalar sonucu yaprak dökümü başladı ve mahkum55 solo çalışma kararı alarak yeni albümün hazırlıklarının sürdürülmekte olduğu hint pazarını terk etti. "is mahkum55 dead" dedikoduları önü alınamayan bir hızla yayılmaya başlayınca grup kendisinden ümidi kesip yerine tecrübe ve kabiliyetin aynı bedende varoluş biçimi olan "mc nefret"i getirme kararı aldı. yeni ekibin ilk çalışması olan kanka bırak boş koy gitsin son atmış yılın en iyi üç şarkısı arasına girdi.

    http://www.youtube.com/watch?v=wnbml9y4boe

    ancak fanların sonu gelmeyen mahkum55 yakınmaları grubun ömrünü kısa tuttu ve bu efsaneler topluluğu yollarını ayırmak durumunda kaldı ve manita kesme faaliyetlerine farklı parklarda devam etme kararı aldı.

    this fire is outta control

    başkent topraklarında ömrü tükenen ve tutuşan anka'nın güneye savrulan küllerinden farklı bir ses doğuyordu. daha önce kimsenin denemediğini yapma düsturunu benimseyen hatay crew, ankara crew'ın müzikal mirasını devraldı ancak anlayış noktasında ayrılıklara giderek bir "tepki" olma mücadelesindeki kararlılığını sonuna kadar sürdürdü. romantik dönem(burası merkez kafasına göre herkes dönemi) başlamıştı. ustalara saygısını grup üyelerinden bir tanesi "yaralı stayla" ismini seçerek göstermekten geri kalmadı. hatay'dan öyle bir parça çıkmıştı ki arabesk rap dünyasında manitalar unutulmuş, arkadan vurmalar es geçilmiş, hayat müzik olmuştu. arabesk rap'in hippileri olarak da tanınan grubun "lead vokal"i esrarengiz rapçi a.k.a mc mahmut bomba gibi düşen hitleri sana can dedim sana yar dedim için şöyle diyecekti: "çok kral oldu be kankaaa, dibiniz düştü di mi lan?" canlı performansların çılgın ismi dj kral ise klip çekimleri esnasına mc mahmut'un ağaca çıktığı sahnenin zorluklarının görmezden gelinmemesi gerektiğini, efekt kullanımının profesyonelliğinin önemini sıklıkla dile getirdi.

    http://www.youtube.com/…orc_0rjeu0k&feature=related

    ancak bu aykırı grubun ömrü de ne yazık ki fazla sürmedi ve grup elemanları sessiz sedasız dağılmayı kendilerine uygun gördüler.

    yaralı stayla'nın solo çalışması "annem" bir süre dikkat çekse de ne yazık ki ona hatay crew günlerinin tatminkarlığını getiremedi. bunun yanında mezarlık'ta çekilen klibin aldığı eleştirilere karşın "eminem" gibi pek çok ismin kliplerine esin kaynağı oluşturduğu biliniyor. klibin sonundaki görevlinin gelip sanatçıya "napıyosun birader" şeklinde yaklaştığı sahne ise bunuel sinemasına müthiş bir yergi niteliği taşıyor.

    http://www.youtube.com/…f33titsxmz4&feature=related

    esrarengiz rapçi'nin solo çalışması "sen benim her şeyimdin"in yarattığı tufan henüz durulmamıştı ki hayranlar gelen kötü haber ile yasa büründüler. klip çekimleri esnasında araba çarpma sahnesinde gerçek araba ve gerçek trafik canavarı kullanılması sebebiyle ağır yaralanan esrarengiz rapçi sahne hayatına ve müzik kariyerine bir süre ara vermek zorunda kaldı.

    http://www.youtube.com/…ri1xgx3do-a&feature=related

    bu hikaye ileride brandon lee'nin öyküsüne ilham kaynağı olacaktır. ve sanatçının vuruluşuna karşın kalkıp sivri çalışmalarına devam etmesi ise 2pac gibi bir çok acemi, genç sanatçıyı şevklendirecek, esrarengiz rapçi'yi bir ilham perisine dönüştürecektir. yataktan kalkan usta şarkıcının aklında şimdi bambaşka bir erek vardır. bu müziğin tarihiyle oynayacak gayeye daha sonra döneceğim.

    a gift from lord

    arabesk rap dünyası güney topraklarındaki bu gelişmelerle çalkalanırken, bireysel analizleri, tasviri esas alan realist yaklaşımı ve oluşturduğu aura sayesinde peşinden sürüklediği milyonlarla müziğin prensi bağımsızlığını ilan etmişti. tabii ki mc yakışıklı'dan söz ediyorum. çok yakışıklıyım kanka eseri gören herkese "maşallah" dedirtti, piyasadaki rakiplerine ise "inşallah" dedirtti. bambaşka sesi ve duruşuyla dinleyicilerine benzersiz anlar yaşatan sanatçının backstage yaşantısını anlatan "bana ancak bomba gibi groupie'ler yakışır" kitabı on altı farklı dile çevrildi. zevk, sefa ve şöhret dolu yaşantısı kız mevzusu yüzünden kamyonla dalınan bir kavgada 27 yaşında son bulan efsane elinde flaşı parlayan fotoğraf makinesi ile gülümsediği aynadan çekilmiş fotoğrafı ile hatırlanmaya devam ediyor.

    http://www.youtube.com/watch?v=2udx3mb9xdc

    return of the king

    esrarengiz rapçi sağlık durumunun eski haline dönmesinin ardından ilk bombasını patlatacaktı. bu kesinlikle beklenmeyen bir hamleydi. mc yakışıklı'dan boşalan prens koltuğunu devretmek için kral kendi kanından bir ismi tercih etmişti. daha önceleri grubun su getirip götürme, aileye "abim geç gelicekmiş" benzeri hesapları verme gibi işlerinden sorumlu mc aliko bu ışıltılı dünyanın kapısından içeri girmişti. adeta cidade de deus atmosferindeki ortamda bir li'l dice tandansı yakalamış ve büyüklerin dünyasında küçük elleriyle büyük işlerin üstesinden gelmişti. esrarengiz rapçi a.k.a mc mahmut'un erkek kardeşi mc aliko abisi ile düet yaptığı ben aşka tövbeliyim parçasının büyük başarısının ardından şöyle diyecekti: "abim sağolsun." zor günlerin ardından başarının eski ve tanıdık tadına kavuşan mc mahmut ise o unutulmaz sözleri söyleyecekti: "don't ever underestimate the heart of a champion."

    http://www.youtube.com/watch?v=nmf8m5oewa8

    say hello to my little friend

    genç yaşına karşın derin ve zen felsefesi öğretilerine uzanan şarkı sözleriyle kendi hayran kitlesini yavaş yavaş oluşturan mc aliko yaşlanan abisinden bağımsız ortaya çıkardığı ilk solo çalışmasıyla hem kendisine "ayak bağı", "abi taklitçisi" diyenlere cevabını verdi hem de alemin tüm esaslı rapperlarını dize getirmeyi başardı. adeta temel bir arabesk rap dersi niteliğinde olan benim en kral rapçi slayt şaheserinde post arabesk rap, trans atmosferik arabesk ve disco arabesk rap'in harmanlanarak nasıl muhteşem bir uyum içinde servis edilebileceğini gözlemliyoruz. sosyal tespitleri ve alt metinlerine gizlenmiş mesajları ile alegorik bir eser olma özelliği gösteren bu yapıtın özellikle kapanıştaki "yol alın siz en iyisi" ses düzeneği daha sonra strawberry fields forever'nın üretim aşamasında kullanılacak pek çok tekniğin oluşmasını sağlamıştır.

    http://www.youtube.com/watch?v=-n2gen-afm8

    kariyerinin ilerleyen yıllarında flying lotus gibi isimlerle çalışan mc aliko, avrupa turnesinde tanıştığı mc memo ile birlikte abisinin efsane eseri "sana can dedim sana yar dedim"i tekrar gündeme getirerek listelerin tepesine oturtmuştur.

    http://www.youtube.com/…2hmkt4fwzf8&feature=related

    the man who wasn't there

    şimdi söz edeceğim isim arabesk rap'in bütün tabularını yıkıp yerle bir etmiş, kült eseri diss to sarhoş yılmaz'da kullandığı serbest nazım ile müzik ve sözün uyumunun kafiyeli sözlerin kalıplaşmış sularına zincirlenemeyeceğini tüm dünyaya göstermiştir. psychedelic arabesk rap'in kurucusu sayılan mc klima ustası serkan, lsd etkisinda yarattığı ünlü çalışmasında aslında günümüz arabesk rapinin konumunu en estetize edilmiş farkındalığıyla sunuyor. psychedelic folk ağırlıklı müzik kökeni düşünüldüğünde sanatçının bu derece ustaca kotarılmış transandantal deneyimlere geçişlerin sırrını veriyor biz dinleyenlere. mc klima ustası serkan bu dadaist tavrının altında yatan sürrealist kimliğini another son of a bitch in the hood albümünde tüm orospu çocuklarına sarhoş yılmaz metaforu üzerinden ithaf ettiği eserlerinde gün yüzüne çıkarmakta sakınca görmüyor. yılmaz's psychedelic shot table isimli deneysel çalışmasında ise orospu çocukluğunu keneth angervari bir çarpıcılıkta inceliyor. psikolojik sorunları sebebiyle mental terapi gördüğü ruh ve sinir hastalıkları hastanesinde müzikten uzak kalan klima master adına mirasçıları "shame on you klima master" isimli unutulmaz parçayı kaydettiler.

    http://www.youtube.com/watch?v=cdrrok9mqww

    new age arabesk rap

    son bölümümüzde gelecek vaat eden birkaç genç sanatçı ve gelecekte the early years recordings olarak anılacak işlerinin notlarını düşmek istiyorum.

    tolga - serkan is my girl (deneyselliğin dibine vuran aşmış bir çalışma)

    http://www.youtube.com/watch?v=me_gnpmtado

    dj mustafa - lanet olsun bu hayat(postoral arabesk rap'in taçsız kralı şarkı esnasında doğaçlama olarak yarattığı ulaşılmaz aşkı leyla'ya sesleniyor)

    http://www.youtube.com/watch?v=rbn7wynwgpw

    mc bu da benim normal halim - come on man come on (a capella fantezi rap ve throat singing rap style'ın harmanlandığı kült eser)

    http://www.youtube.com/watch?v=utcnn0yqquy
  • rehbere eklenmesi farz olan yeni gelişmeler ile karşınızdayım.

    natural born rapper

    daha önce belirttiğim gibi lanet olsun bu hayat isimli single çalışması ile gelecek vadettiğinin sinyallerini vermiş olan dj mustafa a.k.a mustafa erdut yeni çalışması ne faydası var ile bu yaz sonuna damgasını vuracağa benziyor. enstrüman kullanılmayan parçadaki tüm sesleri dj mustafa'nın çıkarıyor oluşu ise gözlerden kaçmaması gereken muhteşem bir ayrıntı. müzik piyasasını darmadağın edeceğe benzeyen sanatçı bu şarkısının klibinde de önceki parçasında olduğu gibi doğa ile iç içe, pastoral arabesk rap'in dingin sularında dans ediyor. ancak "lanet olsun bu hayat" şarkısına çekilen klipteki sadeliği bu kez "mavi giysili dansçı arkadaş" figürüyle bozmuş gibi görünüyor. kullandığı gözlük sebebiyle sürekli moby ile mukayese edilen sanatçı bu kez cevabı en emin yoldan vermiş gibi görünüyor.

    http://www.youtube.com/watch?v=jtknk0xod3q

    join the family

    arabesk rap'in kralı mc mahmut ile prensi mc aliko kıbrıs'ta bir araya gelerek hayranlarını coşturdu. bir yetenek yarışmasına genç katılımcıları yüreklendirmek, tecrübelerini onlarla paylaşmak için onur konuğu olarak birlikte boy gösteren ikili, bir de düet performansı ortaya koyarak kulaklarımızın pasını silmekten geri kalmadı.

    http://www.youtube.com/watch?v=ncc52gyvmrg

    old times

    mc mahmut ve mc aliko'nun yazının ilk bölümünde hikayesi anlatılmış olan ben aşka tövbeliyim isimli birlikte yaptıkları ilk parçanın prova çalışmalarının, ön hazırlıklarının görüntülerinin ortaya çıkması ise bir başka gelişme. klavyenin ustaca kullanımına şahit olduğumuz videoda mc aliko'nun yeni tarzıyla ikonlaşacağını ve kitlelerin takip ettiği bir moda unsuru haline geleceğini anlamak hiç zor değil.

    http://www.youtube.com/…kvuek5zmp2a&feature=related

    le petit rapper

    genç yaştan beri aldığı müzik eğitimi sayesinde henüz üç yaşında yazmaya başladığı bol damarlı besteler ile günümüz klasik arabesk rap dehalarından sayılacağına kesin gözüyle bakılan küçük mc beklenen hamleyi yaptı ve uslanmaz rapçi ile birlikte unutulmaz bir parçaya imza attı. birtanem part 2 isimli eserin akıbetinin muallakta olduğu şu günlerde bilim dünyası bu kadar genç bir bünyede can bulan aşırı doz arabesk acının sırrını bulmayı denemekle uğraşıyor. yakınları tarafından henüz iki yaşındayken mikrofon kullanmayı öğrendiği söylenen genç müzisyen ise çalışmalarına ara verdiği şu dönemde hayat bilgisi dersindeki "çevremiz*" başlıklı ödevini tamamlamakla meşgul.

    http://www.youtube.com/watch?v=zqxccrazuzu
  • the four horsemen

    nasıl britanya topraklarından çıkan genç ve başarılı grupların yüzde seksen üçü "yeni beatles", "geleceğin beatles'ı" olarak lanse ediliyorsa, anadolu topraklarında doğan arabesk rap gruplarının da "manita kesmek, bali and efes extra" felsefesinin efsanesi durumundaki hatay crew oluşumuna benzetilmesi kaçınılmaz oluyor. "yeni hatay crew" şeklinde sık sık basın tarafından gündeme taşınan topluluk ise grup biz dört kişiyiz gardaş. grupla aynı isimdeki şarkılarının klibinde kullandıkları sepya çekim tekniği başarılı modern video klipler içinde kendine rahatlıkla yer bulacağa benziyor. bu aykırı grubun klipteki kova yapma sahneleri ise aynı rammstein'ın pussy klibi ve placebo'nun protege moi klibi gibi daha amatör çalışmalara benzer şekilde tepki toplayacağa benziyor. sistem karşıtı lirikleri ile dikkat çeken grubun daren aranofsky ve danny boyle'ün ortak yönetmenliğinde bir de film projesinde, son yıllardaki uyuşturucu bağımlısı gençler odaklı yapıt eksikliğini gidereceği söyleniyor. soundtrack icrası hususunda clint mansell ile yollarını ayıran aranofsky'nin dört kişilik gardaş topluluğunun müziklerini ileri dönemdeki çalışmalarında da kullanacağı biliniyor. önümüzdeki yıl vizyona girmesi beklenen, cameron crowe'un üstleneceği bir ankara crew belgeseline de konuk olarak efsane hakkında düşüncelerini paylaşacak olan grubun amerikan hayranları, gardaşların turne kapsamında ülkelerine de uğraması konusunda organizatörleri mail yağmuruna tutuyor.

    http://alkislarlayasiyorum.com/…-gardas-arabesk-rap
  • listen him if you dare

    isim seçimi konusunda müthiş yaratıcı davranmış son yılların bomba topluluğu 63 crew isimli urfalı grubun hayranları büyük bir mutluluk yaşıyor. arabesk rap'in asi çocuğu sérsérirapçi yeni çalışmasıyla rakiplerini tir tir titretiyor. dosta güven düşmana korku zerk eden sözleriyle ve abisi hakkındaki vefalı lirikleriyle mc aliko'nun izinden gittiğini göstermekten geri kalmıyor. özellikle bilgisayar başında koltukta hafif kameraya dönerek şarkısını seslendirdiği bölümde klibi izleyenlerin yüzde doksan üçünün bilgisayara reset attığı belirtilirken geriye kalan yüzde yedisinden ise hala haber alınamıyor. arama kurtarma çalışmaları sürerken sérsérirapçi ise "gelin oğlum lan valla bi şey yapmıycam" diye güvence vererek ortadan kaybolan lamer arabesk rapper'ların evlerine dönmeleri konusunda onları yüreklendiriyor. klipte kullanılan mekanların çeşitliliği ve geçişlerin absürdite kokan sanatsallığı ise eleştirmenlerce serkan is my girl klibinde kullanılan denenmemiş tarzın sanatçı tarafından özümsendiği şeklinde yorumlanıyor.

    http://www.youtube.com/…xvloi2c50qk&feature=related
  • buried alive

    arabesk rapologlar ile arkeologların şanlıurfa'da birlikte sürdürdüğü kazı çalışmalarında müzik dünyasını şok edecek bir bulguya rastlandı. dünyanın her yanındaki arabesk rap tarihçilerinin yıllardır sürdürdüğü "breakdance'ın arabesk rap kültür mirasındaki yeri" içerikli tartışmalara yeni bir boyut kazandıran bu bulgunun bugüne dek süregelmiş pek çok tartışmaya ışık tutacağı ve pek çok tezi çürütecek olduğu bir gerçek.

    bu derece önem teşkil eden bulgunun ne olduğuna gelince: yüz üç yıl öncesine ait olduğu saptanan bir video kasetten bahsediyoruz. bu tarihlerde bu teknolojinin kullanılmış olması hala gizemini korurken dünya çapındaki yetkinliğiyle bilinen "hatay üniversitesi arabesk rap bilimi ve rapperlar arası ilişkiler" bölümü profesörlerinin ortaklaşa vardığı kanı ise şöyle:

    "dönemin önemli bilim insanlarından ve arabesk rap'e olan yadsınamaz ilgisi ve beğenisiyle bilinen nicola tesla'nın günümüzde bile gizemini korumakta olan buluşlarından yalnızca biri sayabileceğimiz bir video kayıt cihazının varlığından söz etmekte herhangi bir sakınca ya da mantıksızlık göremiyoruz. tesla'nın rekabet ve entrika dolu bilim yaşantısında sık sık arabesk rapper arkadaşlarıyla bir araya gelip thomas edison'a diss attığı, avrupa'nın pek çok şehrindeki arabesk gönüllülerinin kayıt stüdyolarına kablosuz elektrik aktarımı sağladığı, hatta günümüzde cia'in elinde olduğu tahmin edilen çalışmalarının, taslaklarının, projelerinin tamamen arabesk rap özentisi başarısız bir akım olan amerikan rap kültürünün oluşmasına zemin hazırladığı yıllardır üzerinde durduğumuz tarihi gerçekler."

    bahsi geçen kazı sonucu ele geçirilen video kasette isimlerinin kaza rap olduğu tahmin edilen bir grup arabesk rap ozanının büyük bir başarı ile enstrüman kullandığına ve "breakdance"a ait ilk figürleri sergilediğine şahit oluyoruz. özellikle sonlara doğru diz çöküp omuz omuza sallanma hareketinin bahsedilen dönemde, olayın gerçekleştiği bölgede bir ritüel olduğu saptandı ve pek çok önemli araştırmacı tarafından altı çizildi.

    bahsi geçen video kasedi buradan izleyebilirsiniz:

    http://www.youtube.com/…xpxnv6arbzm&feature=related

    etnik ve protest arabesk rap tarihine ismini an itibariyle yazdıran kaza rap isimli topluluğun video kaydının toprak altında ne aradığı konusunda ise profesör mc cılgın_qarizmatix19 akıldaki soru işaretlerini gideriyor:

    "her nasıl ölümden sonraki yaşama inanan topluluklarda mezarlara ölen kişiyle birlikte kişinin eşyalarının da gömülmesi eylemi uygulanmışsa, bu dönemde de ölen kişinin mezarına tam göğüs hizasına icra ettiği müziğin acısı sembolik olarak gömülür, böylece 'kalbime gömdüm' felsefesinin ahiret yaşantısında sürdürüleceğine inanılırdı."
  • bu rehberde bahsedilmesi gereken iki tane klasik olmuş isim vardır. bunlardan bir tanesi eski okuldan yener (asbest), diğeri de cash flow. ikisi de izmir'lidir.

    yener, yeraltı operasyonu'na da katılmış, oldukça saygı duyulan bir isimdir. arabesk şarkılardan aldığı sampleları kullanır altyapılarında. sözlerinde varoşlardan, sokaklardan bahseder. onu özel kılan tamamen hiphop yapan bir adam olmasıdır. ağlak, ezik bir adam değil, tam aksine gerçek bir erkektir. internette patlayan arabesk rap furyasıyla aynı kefeye konamayacak kadar iyi ve işini bilerek yapar.

    türkçe rap klasiklerinden şu şarkı ona aittir, samplelar orhan gencebay'dan: http://www.youtube.com/watch?v=ccfxpmf9xve

    cash flow'sa 2000lerden sonra ortaya çıkar ve hayata küstüm'le patlar. grubun tarzı genel olarak arabesk rap olmasa da bu şarkı arabesk rapten söz ederken atlanmaması gereken bir şarkıdır. grup bi iki underground albüm yapar, daha sonra hayata küstüm isimli bandrollü albümü basarlar. tarz olarak acayip farklı şarkılar barındırır. daha sonra volkan gruptan ayrılır. çağdaş da giderek tarzını değiştirir ve geliştirir, şu an albüm hazırlığı yaptığı söylenmektedir, son senelerde bazı featlerle şarkılarda yer almıştır.

    hayata küstüm: http://www.youtube.com/watch?v=zp7pofmvroc

    bir de şöyle eko fresh'in çılgın attığı bir şarkı var: http://www.youtube.com/watch?v=zao1rxocikg

    tabi yener'den de önce arabesk samplingi yapan batı berlinli mcler de vardır. islamic force'un da aralarında bulunduğu bu grupları şu an tek tek hatırlayamıyorum maalesef. onun dışında internette şarkılarıyla meşhur olan dj akman vb isimlerin de alt kültür gençlerini bu tarza yönelttiği söz konusudur. diğer yandan sansar salvo gibi göz önünde olan underground isimlerin de bu tarz bir iki şarkısının olması gençleri çılgınlar gibi özendiriyor olabilir. sagopa kajmer'in de tartışılmaz bir katkısı vardır. sözün kısası bu furyadan sorumlu olan isimler listesi çok uzundur.

    allah kurtarsın.
  • öncelikle bu gelişmenin takip aşamasında en büyük emeğe sahip, büyük gönüllü araştırmacı zumdurbeyan'a teşekkürlerimi sunuyorum. gerçekten uzun süredir durulmuş olan gündemi hareketlendirerek arabesk rapper gençliğin derdine derman oldu.

    arabesk rap camiası son günlerde arabesk rapper ozanların karşılıklı diss atışması ritüeline yeni bir yaklaşım getirerek, "kahpe dönem" sanat anlayışını kendi perspektifinde yeniden yorumlayan, the last shadow puppets'ın rock dünyasında uyandırdığı elliler canlanışına benzer bir varlanışla listeleri alt üst eden yakisikligenc14 a.k.a esemen rhyme ve yancısının bomba gibi olmasa da kız kaçıran havasını her anlamda yakalamış olan "abim boşver o kadın sürtük" isimli eserini konuşuyor. isminden de anlayabileceğimiz gibi arabesk rap müziğin taçsız ama türkiye bayrağı kolyeli prensi mc yakışıklı'nın izinden yürüyen yakisikligenc14(esemen rhyme) bu çalışmasında mc cash ismi dışında herhangi bir özgeçmiş bilgisini sunmadığı esrarengiz yancısıyla birlikte adeta yıllardır dinleyicilerin düşlerini kurduğu, olamayışına lanet ettiği mc yakışıklı & esrarengiz rapçi düetini hayata geçiriyor, bir hayali gömüldüğü mezarından adeta yaralı stayla'nın mezarlık klibi gibi çıkartarak da ustalara selam çakıyor. ancak bu ikili "kahpe dönem" eserlerinin aksine yeni yaklaşımlarıyla "atışma" yerine "birlikte karşıya atarlanma" düsturunu özümseyip hayali kaybedilmiş sevgili olgusuna yükleniyor, mc klima ustası serkan'ın "orospu çocukluğu" kavramı üzerine eğilerek sınırladığı felsefi okulunun üstüne koyup "orospuluk(sürtüklük)" kavramı kadar temel bir noktadan meseleyi ele alıyor, orospu çocukluğundan evvel meselenin esas köklerini bulduğu toprak olan orospuluğu sorgulamayı, aydınlatmayı kendine görev biçiyor.

    ikili klibin girişinde günlük konuşma dilinin sadeliğini ustaca kullanıyor ve adeta bir quentin tarantino filmi başlangıcı diyaloğu algısına bürünerek izleyiciyi kalbinden yakalıyor. ancak diyaloglara geçilmeden çıkarılan "içkiden çok keyif alıyorum" sesleri(eaahhh) de kesinlikle şarkının deneyselliğini yüzümüze vuruyor. "bu gece de kafam güzel, bu gece de bizimle" şeklinde ilerleyen bölümde esemen rhyme'nın tom waits ile axl rose'un aynı bünyede nasıl ses olarak harmanlanabileceğinin kanıtı olan yıllanmış efes fıçı ayarındaki sesine şahitlik ediyoruz. yancısı da zaman kaybetmeden davetkar bir üslupla "abim" çekerek esemen rhyme'yi derdini anlatmaya teşvik ediyor. şairane bir kardeşlik anlatısı.

    esemen rhyme'nin azgın dalgalar misali giydirdiği kaybedilen sevgili kıyısına esas darbeyi elbette düzenli süre aralıklarında devreye giren mc cash'in "abim boşver o kadın sürtük" şeklindeki yargı sonrası konulan infazı vuruyor. bu bro teselli edici sözü söylerken mc cash'in kolları iki yana açmak üzerine temellendirmiş olduğu dansı da müthiş bir görsel şölen yaşatıyor.

    1.53'te şahit olunan windows media player açılmış bilgisayar ekranı karşısında sandalyeye ters oturma figürünün seksapel açısından çello çalan çıplak kadın fikrinin üreticilerini derin düşüncelere saldığı da gazeteleri son günlerde süsleyen bir başka gerçek.

    "mecnun kim lan?" diyerek dogmatik arabesk yaklaşıma adeta açık fikirliliğiyle saldıran, arabesk rap müzik yobazlarını tir tir titreten esemen rhyme, john lennon'ın god şarkısı misali toplumun tapındığı tüm değerleri görmezden geliyor ve "yoko and me" yerine "kankam ve ben" sonucuna bağlıyor. mecun'un deldiği dağı alaya alarak "dağa(dağya diye okuyarak fonetik bir haz yaşatıyor, backmasking olabilir mi araştırmak lazım) gerek yok, yüreğimi delerim" diye sarkastik bir hava yakalıyor.

    ama şarkıyı esas hit yapan unsur ise elbette final bölümündeki öksürük nöbetiyle açılan "ağlak arabesk rap"in ince vokal ile servis edilişidir. dinlemelere doyulamayan bir iş ortaya çıkmış kesinlikle.

    sizi eser ile baş başa bırakıyorum.

    http://www.youtube.com/…ayer_embedded&v=9wkkc8pey0o
  • mystery solved

    ilk olarak, son dönemde izine az rastlanır türden araştırmacı kimliğiyle en karanlık arabesk rap sırlarına ışık tutan ve bizlerin karşısına haber olarak gelmesini sağlayan, uluslararası saygınlığı ile tanınan hatay üniversitesi arabesküterya bilimi ve gardaşlar arası ilişkiler bölümü mezunu kank. dr. zumdurbeyan'a bir kez daha teşekkürü borç bilirim. bir kez daha yayına hazırlaması farz olan, rehberin yapraklarına "kazınacak" ve hatta "gömülecek" büyük bir gelişmeyi ulaştırdı bizlere.

    daha önce rehberin "the four horsemen" bölümünde kendilerinden "grup biz dört kişiyiz gardaş" olarak bahsettiğim sanatkarlar topluluğu ile ilgili elimize geçen sıcak gelişmeleri burada paylaşmayı kendime görev biliyorum. öncelikle bu kova etkisinde yazdıkları gerçeküstü, transandantal ve bir tutam kafkaesk eserleriyle milyonları büyüleyen grubun gerçek adının "asi styla gaziantep rap time" olduğunun altı çiziyorum ama "stayla"nın "l"sinin büyük yazıldığının altına imzamı atmaktan da çekinmiyorum.

    asi styla gaziantep rap time 4 aralık 2011 günü kendinden geçmiş hayranları ile "gölbaşı çok amaçlı spor salonu arena"da bir araya geldi. bulunduğu devasa sahneden gölbaşı(arbsk. qölbaşı) hayran kitlesine seslenen asi stayla, alanı tıklım tıklım doldurdu ve son beş yılda en çok izleyici hasılatı elde eden konserin sahibi olarak tarihin altın künyesine adının baş harflerini yazdırdı. özellikle canlı kaydı izlerken fark edilebildiği gibi, konserin son anlarına yaklaştıkça seyirci ile yakaladığı sinerjide nirvanaya ulaşan duo, mikrofonu ileri uzatmak suretiyle şarkının bir bölümünü dinleyicilere söyleterek freddie mercury'nin wembley stadyumunda 86 senesinde love of my life'ta yakaladığı sanatçı-dinleyici performansını kıskandıracak bir iş ortaya çıkarttı, "god save the asi stayla" diye haykıran gençler güvenlik güçlerince sahneden zor uzaklaştırıldı.

    ve işte o yıllarca hafızalardan silinmeyecek, travmatik etkisinden en ufak bir şey kaybetmeden yerli yerinde sabit kalacak "live @ qölbaşı" kayıtları:

    http://www.facebook.com/…hoto.php?v=340813832602597

    konser sonrası kendinden geçmiş durumdaki hayranların geçirdikleri son birkaç saat ile ilgili izlenimleri içeri kova alınmamasına ve efes extra satışının yasaklanmasına olan isyanları dışında müzikal hususta oldukça tatmin olmuş bir ayardaydı. grubun unutulmaz eseri "biz dört kişiyiz gardaş"ı playlist'e almayışı hayranlarını üzerken, grubun her şarkı sonrası biss yapıcam diye gidermiş gibi yapması gönülleri avuttu, hayranların heyecanını zirvede tutmayı başaran etken oldu.

    elimizde görüntüleri bulunmasa da yılın ilk günü gazi-antep rüya plaza'da uniamk. arabesk rap festivali kapsamında sahne alan grup headliner olarak anılmasıyla izleyicileri arabesk ve gözleri yaşlı bir orgazma sürükledi. konserde bu efsanevi gurubun altında çıkan eski toprak mc mahmut ve yeni prens mc aliko'nun varlığı da kaliteli müzikal organizasyonlara aç izleyiciyi yaklaşık bir aylık sürede iyice doyurmuş oldu.

    işte konser afişi:

    http://www.facebook.com/…29128478087&type=3&theater