şükela:  tümü | bugün
  • iskoçyalı feylesof; italyan aquinolu saint thomas'la beraber hristiyanlığın temel kavramları üstüne birbirlerini yiyip durmuşlardır.. bu hengamede, tomacılık, ogüstinusçuluk, skotçuluk, pelagusçuluk gibi bodur tefekkürlerin de gelişmesini sağlamışlardır..
  • (1265-1308)
    ona göre metafizik tanrı'yı kavrayamaz. tanrı, teolojinin konusudur.
    insanın özgür olduğuna inanır. onun insana verdiği bu değer, insanın kiliseye karşı çıkmasına yol açacaktır.
    tümeller, nesneler dünyasının genel kavramlarıdırlar, tür ve cins alanı ayrı olarak yoktur, onlar bireyin içindedirler, demiştir.

    (bkz: tümeller kavgası)
  • britanyali teolog ve filozoftur. doctor subtilis, yani muallak doktor olarak da bilinir. 1266'da dogdugu du$unulmektedir; 13 kasim 1308'de olmu$tur. hristiyanliga en onemli katkisi, meryem'in kutsal ruh tarafindan hamile birakilmasi konusundadir: doktrine gore, isa, carmiha gerildiginde tum insanligin gunahlarini, ozellikle de taa adem'den beri gelen "ilk gunah"in agirligini insanlarin uzerinden kaldirmi$tir. ancak, bu $u soruyu beraberinde getirmektedir: peki, eger bu gunahlardan arinma, isa'nin olumuyle olduysa, meryem, isa'yi nasil o ilk gunahla lekelenmemi$ bicimde, tamamen kusursuz ve gunahsiz olarak dogurmu$tur? buna imkan gorunmemekteydi. aziz john duns scotus, bu soruya, meryem'in, tanri tarafindan isa'yi dogurmak uzere secildigi an, isa'nin gelecekte insanligin gunahlarini arindirma eyleminden geriye donuk bir avans aldigini, boylece de gunahtan arinmi$ olarak dogdugunu ileri surmu$tur. ana fikir, "potuit, decuit, ergo fecit"tir, yani "[tanri] yapmaya muktedirdi, yapilmasi mubahti, dolayisiyla da yapti"dir.
  • orta çağ filozoflarından olan bir iskoç.

    scotus hakkında gayet dolu dolu bir içerik şurada yer alıyor: (bkz: ioannes duns scotus kimdir?)
  • bir fransız skolastiği.
  • rönesansdan önceki dönemde yaşamış yüksek skolastik dönemi filozofu.
  • iskoçya'da doğmuş, ortaçağ skolastiklerinden önemli bir isim, bir rahip.

    birçok noktada, aquinas'ın ortodosks fikirlerine karşı çıkmış, örneğin dünyanın gerekliliği fikrini reddetmiş, tanrı fikrini ise kendiliğinden eylem yeteneğine sahip mutlak özgürlük olarak anlamış ve yorumlamıştır. genel kurallar (evrenseller) konusundaki ortaçağ tartışmalarında nominalizmi savunmuştur.