şükela:  tümü | bugün
  • türk edebiyat tarihinin ilk realist romanı
  • atraksiyon olsun diye erkek kılığına giren roman kahramanı..
  • ahmet mithat efendi'nin 1882 yılında yazdığı roman.
    romanın kahramanı ulviye, o zamanlar pek az bilinen telefon aletini ne yapar eder, satın alır.
    roman telefon kullanımıyla ilgili entrikalar üzerine kurgulanmıştır.
  • kitabın adının dürdane hanım konulması, ulviye hanım'a ayıp olmuş bence. bu kitabın adı ulviye hanım olmalıydı. çünkü asıl karakter bence o.

    dürdane hanım, umutsuz bir aşka düşmüş genç bir kızdır. aşık olduğu adam mergub bey, dürdane'nin bütün ısrarlarına rağmen onunla evlenmek istememekte, hatta hamile olan dürdane'nin çocuğu doğurup öldürmesini teklif etmektedir.

    ulviye hanım, dürdane'nin komşusudur ama birbirileriyle hiçbir tanışıklıkları yoktur. genç ve neşeli bir dul olan ulviye hanım, yeni icat edilmiş ve memlekete yeni yeni girmiş telefonlardan bir tanesini kendi evine, bir tanesini de gizlice dürdane'nin odasına yerleştirir. dürdane'nin hayatında olup bitenleri gizlice dinleyerek hayatına eğlence katmaya çalışır.

    mergub bey'in , dürdane'ye olan tutumuna gıcık olan ulviye hanım, mergub'tan intikam almaya karar verir.

    erkek kılığına girip kendisini acem ali bey diye tanıtan ulviye hanım, azılı bir serseri olan sohbet bey ile tanışır. sohbet bey, acem ali bey'i sevip saymaktadır.

    mergub'tan intikam alma konusunda ise sohbet bey'in '' hiçbir şey göründüğü gibi değildir'' temalı konuşması ile acem ali bey yani ulviye hanım, tereddüte düşer.

    göründüğü gibi komple ulviye hanım götürüyor romanı ama romanın adı dürdane hanım. ayıp bence. çok ayıp olmuş ulviyeciğime.

    http://birazkitap.blogspot.com/…/durdane-hanim.html
  • ahmet mithad efendi'nin feminizm kokan kitabı, tarih de dikkate alındığında( 1882) önemi daha da artar.

    1850'lerde filizlenen birinci kadın hareketi, hukuksal ihmaller ve haksızlıklar yüzünden kötü duruma düşen kadınların seslenişleriyle başlar. ancak batılı kadına kıyasla daha fazla hukuksal hakları olan osmanlı kadınlarının da ev ve aile hayatına bağlı oldukları bu dönemde, ahmet mithad efendi, bir kadın karekterini erkek kılığında istanbul'da erkeklerin bile korkarak girdikleri semtlerde dolaştırmış, kadını haksızlıklara meydan okuyan savaşçı bir külhanbeyi olarak erkek dünyasında yaşatmış ve var etmiştir. bununla kalmayıp kadına, hemcinslerini koruma görevini de vermiş, böylelikle kadın dayanışmasına güzel bir örnek çizmiştir.
  • siyasetten korkmayan cesur bir sanatçının eseridir. toplumu gözlem ve teşhis açısından oldukça başarılı bir eserdir. sırça köşkünde yaşayan sanatçılar bir dönem dünyaya gözleri kapalı yaşardı. şimdi de çay ocağı tayfası, cihangirci vasıfsız yazarlar türedi. hepsinin ufku cihangir kedilerinden öteye geçemiyor.

    ahmet mithat gibi sanatçılar yeni nesilde yetişmeyecek.

    bir de ahmet mithat alevi mi diye soranı dahi duydu bu gözler, fularlı tayfadan...