şükela:  tümü | bugün
  • yagmurun elleri adli
    yeni turku parchasinin
    (barish pirhasan in chevirisiyle)
    sozlerini olushturan shiirin yazari
  • (bkz: et cetera)
  • cambridge'de (massachusetts) doğdu. harvard'da öğrenim gördükten sonra kızılhaç şoförü olarak birinci dünya savaşı'na katıldı. amerika'da öncü şiir akımının temsilcilerinden biri sayılır. noktalama kurallarını altüst ederek yazdığı şiirlerle biçiminden öze giden bir devrimciliğe kalkıştı.
  • walt whitman'la beraber ilhan berk'in en sevdiği şairdir.
  • son eşi marion moorehouse'la birlikte norman friedman'e (new york'taki "e.e.cummings topluluğu"'nun başkanı) bir kart göndermiş. kartın üzerine de tozu dumana katmış giden bir fil figürü çizmiş. ilginçtir, bu figür aslında arapça harflerden oluşuyormuş ve aynen şöyle yazıyormuş: "to norman friedman"

    postacı çakmış mıdır ki?
  • "siir baska bir dile cevrilemeyen seydir" sozu cummings'e degil, bir diger amerikali buyuk sair robert frost'a aittir ("poetry is that which cannot be translated"). frost, ideal olanin siirin cevrilme zorunlulugu duymadan asliyla algilanmasi gerektigi anlaminda kullanmistir. cummings, basta aragon olmak uzere cok sayida sairden ceviriler yapmistir.
  • edward estlin cummings (eec): 14 ekim 1894'te 104 irving street, cambridge, massachusettes’de doğmuştur. babası edward cummings, annesi rebecca cummings’tir. onun çok yönlü ve saygın babası, 1890’larda harvard’da sosyoloji ve politik bilimler dersleri vermiş, daha sonra bu gorevi birakip boston’daki uniteryan “güney cemaatleri kilisesi’nde rahip olmayi tercih etmistir.
  • 1911-1915 yılları arasında harvard’da edebiyat eğitimi aldı. harvard dergisine katkıda bulundu. s. foster damon ve john dos passos ile arkadaşlık kurdu. daha sonra avantgard sanat, modernizm ve kübizm ile tanıştı. gertrude stein, ezra pound, amy lowel ve pablo picasso’lu modernizm akımına övgüler dizdi. bu tarzı şiirlerine ve çizimlerine yansıttı.
  • ilk şiirleri 1917’de sekiz harvard şairi antolojisinde yayınlandı. bu şiirlerde ilk kez küçük harfle “ben” (“i”) yazmayı sergilemiştir ki hem tevazuyu hem de bireyin biricikliğini temsil eder. 1917’de new york’a taşındı ve bir kitabevinde çalışmaya başladı. i. dünya savaşı patlak verince gönüllü olarak fransa’ya ambulans şoförü olarak gitti. paris’te kentin bohem atmosferinden ve pablo picasso’nun kübist tekniğinden etkilendi. bir yanlış anlaşılma sonucu william slater brown ile birlikte normandiya’daki bir toplama kampına gönderildi. burada yaşadıkları ilerde savaş romanı klasikleri arasında yer alacak olan büyük koğuş (the enormous room, 1922) romanının temelini oluşturdu. babasının girişimleriyle serbest kaldı ve new york’a döndü. avrupanın birçok ülkesini ziyaret etti, şair ve ressam olarak kariyerini geliştirdi. liberal dünya görüşü ve sol entellektüel eğilimiyle 1931’desovyetler birliği’ni ziyaret etti. bu gezi izlenimlerini 1933’te yayınlanan eimi isimli kitabında topladı. eimi’de sıkı disiplin ve sanatsal özgürlüğün bulunmayışı karşısındaki hayal kırıklığını aktarır. 1944’te shelley memorial ödülü, 1952-1953 yılları arasında harvard’da charles elliot norton profesörlük ünvanı, 1958’de bollingen şiir ödülünü kazanmıştır. çok sayıda düzyazı ve oyun da yazmış, 1940 ve 1950’li yıllarda popülerliğinin zirvesine ulaşmıştır. 1962’de ölünceye değin eser vermeye devam etmiş buyuk bir sanatçıdır.
  • e. e. cummings’in yenilikçi ve tartışma yaratan dizeleri onu yirminci yüzyılın en popüler ve tanınmış şairlerinden birisi yapmıştır. başlangıçta modernist akıma bağlı gibi görünse de new england transandantalistleri ve ingiliz romantiklerinin eserlerine benzer eserler vermiştir. şiirlerinde “çoğunluğun” dar düşünceliliğini reddederek bireyi, alışılmış aşkın yanı sıra erotizm dolu aşkı yüceltmiştir. kitle psikolojisi, ortaya çekilme (“conformity”) ve snopluk onun taşlamalarının başlıca hedefleridir.
    cummings aynı zamanda ressam olup, kübizm ve fütürizm gibi modern sanat akımlarının takipçisidir. görsel sanatlara olan olağanüstü aşinalığı onda; alışılmamış tipografi, noktalama kurallarını altüst etme, deyimlerle konuşma, dize bölme, altüst edilmiş söz dizimi, şaşırtıcı büyük harf kullanımı gibi teknik denemelere yol açmıştır.