şükela:  tümü | bugün
  • ece yörenç- melek gençoğlu ikilisi, yaprak dokumunde izleri bulunan, ask-i memnu'da son haline ulasan, pratigi ise fatmagul'un sucu ne ile yapilan bir sablon kullanilir.

    0- uyarlanacak bir eser bul. eserde ilk bakışta çarpık gelecek bir takım ilişkiler olsun.

    1- dizinin toplam ömrünün küçük bir yüzdesini teşkil edecek kadar bir bölümde uyarlanan eserdeki tüm büyük olayları patlat.

    2- elinde kalan karakterler artık dörde ayrıldı, skandala karışan, erdemli, entrikacı ve sinir bozucu. dizinin geri kalan bilmem kaç sezonluk ömründe:

    -----2-a- sinir bozucu karakterler hep sinir bozsun (fatmagül,ün yengesi, adnanın kızı (nihal?), hayriye hanım)
    -----2-b- skandala karışan karakterler buhranlar yaşasın ve mutlaka kaçtıkları, yakalanmaktan korktukları bir durum olsun (behlul ile bihteri kim opusurken gordu vs. fatmagul kerim'e, kendine ragmen, asik olacak mi)
    -----2-c- entrikacilar 2b karakterleri ile ugrassinlar (firdevs hanim, yasaranlar, ferhunde), bu karakterlerdeki kotu karizmasi tavan yapsin, her seye ragmen sevelim de.
    -----2-d- erdemli karakterler ise naifligi salaklik boyutlarinda yasayan, dosdogru ama sikici insanlar olsun (ali riza bey, ebe nine, ednan bey, matmazel, nihal)

    3- tamam, artik gerekli karakter cesitliligine yaklasik 5. bolum itibariyle ulasmis durumdayiz. bundan sonrasi:

    -----3-a- her bolum karakterlerin siradan bir gununu doksan dakika boyunca izleyecegiz.
    -----3-b- kimseye replik yazma derdi yok, guzel bakisli oyuncularin yuzune uzun uzun zoomlatsak yeter. kerim'e zoom- ayy fatmagul'u seviyor, matmazel'e zoom- galiba suphelendi gibi normalde sizin repliklerle anlatmaniz gereken durumlari seyirci bakislardan ogrenmeli.
    -----3-c- doksan dakika'nin 85. dakikasinda skandala karisan karakterler ile erdemli veya entrikaci karakterler arasinda bir durum yarat (yakalanma olur, ev basma olur, artik allah ne verdiyse)

    4. bir bolum son dakika heyecani ile bitti, siradaki bolumde bu heyecani tercihen fos cikar. yani aslinda matmazel su icmeye inmis, aslinda fatmagul kerim'e gitmemis gibi.

    5. siradaki bolumun son dakika heyecanini oldugu gibi fragmana koy. korkma seyirci yine de tum bolumu izleyecektir nedense.

    6. karakterler arada bir 'o kadar soyluyorum!' desinler, o da nasil bir kullanimsa artik.
  • sinirlenmek fiili yerine yükselmek fiili kullanılır. anam babam türkçesi tırt geliyor bu teyzelere.
  • 1) yan karakterleri ana karakterlerden daha baskın kullanın. ilerde senaryo yazmaktan sıkıldığınızda birkaç ince espiri yapıp sempati toplarlar, tek baslarina diziyi körükleyip götürürler.(gülten çayak(caps lock açık)-mukaddes ketenci - firdevs yöreoğlu)

    2) sert görünümlü fakat yufka yürekli bir baba yaratın. itici-ayrımcı-burnu havada bir anne karakteri de bunu dengelesin. unutmayın, seyirci taraf tutmaktan ölmeli.
    (ali rıza-hayriye) (sami-handan)

    3) en en en önemli noktayı veriyorum: dizinin merkezine çok yagusuklu bir adam koyacaksınız. nasıl merkezden çemberin herhangi bir noktasına tüm mesafeler birbirine eşitse burada da merkezdeki adamımız tüm kadınlara eşit cilvelik mesafesinde olacak (behlül-oğuz-kuzey). bakın dikkat edin, boş kalan tüm yerleri kadın karakterler ile dolduruyoruz, başka yagusuklu erkek karakter ile çizgimizi bozarız. tek erkek çok kadın; tek erkek, çok kadın.(pi'yi 3 değil 1 alacaksınız 1)
    (kuzey-cemre, kuzey-simay, kuzey-zeynep)
    (oğuz-necla, oğuz-leyla, oğuz-ceyda)
    (behlül-bihter,behlül-nihal,behlül-elif,behlül-peyker,behlül-arsen(tamam be tamam bu olmamıştı))

    4) dizinizde elitist bir aileye muhakkak yer verin(sinaner-yaşaran-ziyagil-sarper). yoksa bakın açık yüreklilikle söylüyorum o sponsorluk antlaşmaları götünüzde patlar ağlarsınız. fakir ailelere taçlar, karacalar, fred perryler sponsor olur mu sandınız ha canlarım?

    5) karakterleri birbirine aşık etmek için uzun mizanseller, mantıklı duygu selleri, olay örgüsü falan yazmakla uğraşmayın. aklınıza geldiğinde verin gazı gitsin. böyle loş mekanlar, mantıcılar, dağ evleri bunun için var. fantazide sınırınız yok, rahat olun. yeri geldiğinde puding ile alevlendirin ortalığı yeri geldiğinde kozalakla.

    6) tecavüze eylemine de yer verin öykünüzde. bunu yaşayacak şanssız kişi ana karakter de olur, yan karakter de; çok mühim değil. dizinin gidişatı için gerekli olmasına da gerek yok bu olayın, yeter ki aksiyon olsun dizide, şaşıralım, kızalım.(menekşe-leyla-bihter)

    7) bir söz öbeğine tam anlamıyla takın. karaktere özel olsun. orjinal, kısa ve akılda kalıcı olması da şart. sözlüklerde-sosyal medyada inanılmaz popüler olursunuz; güvenin bana. (bak şimdi-eyvahlar olsun-tadımız kaçmasın-yeter duymak istemiyorum-behlül kaçar-aşşağılık hilmi önal-taklım-eyvallah)

    8)klasik müzik önemli. seyircinin ruhunu da beslemeniz lazım. elitist ailelerinize boş zamanlarında piyano başına oturtun. halk chopin, mozart duyup kendinden geçsin. sinirini, üzüntüsünü, bastırdığı libidosunu piyanodan çıkarsın.
    (matmazel de courton diyerek olay yerinden uzaklaşıyorum)

    9) aşık edeceğiniz karakterleri 1546239021 bölüm asla asla buluşturmayın. bakın sakın. es kaza dayanamayıp yakınlaştırdınız, biraz dilli milli öpüştürdünüz (sizinki de can olur o) ama hemen toparlanın ve tekrar ayırın bunları. biri kaçsın diğeri kovalasın. biri yanlış anlasın diğeri anlatamasın. gebersinler iyice. firijit olup yataklara düşsünler.

    10) "bu karakter bu olaydan nasıl haberdar olacak, nasıl bağlıcam bunu hikayeye öfff yeaaa" diye ağlamayın. unutmayın ki dizideki hiçbir evde ses yalıtımı yok. kaldı ki herkes insan, herkes fetna fücür; kapı önleri- aralık pencereler - paralel hatlar - balkonlar - holler - mutfak dolapları - merdiven altları - havuz başları * -aynalar - ağıllar - kameralar bunun için var. yaratıcılığınızı kullanın. paranoya yaratıp seyircilere ohaalar çektirmek sizin elinizde.

    11) dizideki bir karakteriniz en az walter bishop kadar zeki olsun. leb demeden tüm kuruyemiş çeşitlerini saysın mesala.
    çalı çırpı, çamur izlerine bakarak koruda sevişen çiftleri şıp diye fark etsin (firdevs yöreoğlu);
    iki lafla kim kiminle nerede, ne zaman, ne yapmış anlasın (mukaddes ketenci);
    çarpılmış yüzüyle yureklere korku salarak herkesin açık vermesini sağlasın (ebru hanım). *

    12) yakın çekimi es geçmeyin. ana karakterlerin siyah noktaları her bölüm muhakkak gö-rün-me-li. (kamera fatmagül'de/ kerimdeyiz/ final adnan'da)

    13) hamilelelik önemli. yukarıda değinilmiş diye çok üstünde durmayacağım burada. ama önemli, 70 milyon o çiftin korunamadığını bilmeli. bakın kürtaja kadar yolu var.

    14) jeneriklerde isminizin yazması sizi kesmemeli. farkli anagramlarla sizden bir parçayı daha dizinize eklemelisiniz. hani bu mixleyeceğiniz şey isminiz olur, tuttugunuz ilk futbol takımı olur, favori gofret markanızın reklam sloganı olur. olur yani. yaratıcılığınızı hafife almayın.
    (firdevs yöreoğlu * -----> ece yörenç-melek gençoğlu)
    (nil yörgen * -----> ece yörenç-melek gençoğlu)

    15) sofra adabı hayat kurtarır. karakterlerinizi sabah-öğle-akşamdan olmak üzere o sofraya birer kez oturtsanız, her biri onar dakikadan, her bölümün yarım saatini dolmalarla kurtarırsınız. (aradaki çörek-börek-çay saatlerini eklemedim bak)

    16) yasak aşk/aldatma eylemlerini de bir şekilde diziye muhakkak serpiştirin. ana konunuz bu olmasa bile dursun dizide, göz çıkarmaz. bir kilit noktada anahtar görevi görür muhakkak. önemli bak.
    (ferhunde-levent, tahsin-gazinodaki kadın, ceyda-oğuz, necla-oğuz ---> yaprak dökümü)
    (meltem-mustafa, mukaddes- salih ---> fatmagül'ün suçu ne)
    (hilmi önal-elif ---> aşk-ı memnu)

    ecemelçokomeller'den çok daha az bir ücret alarak çalışabilirim ay yapım.bilginize canlar.

    edit: ha bir de unutmadan son bölüme final değil "veda" diye seslenin. (aşk-ı memnu veda, fatmagül'ün suçu ne veda)
    maksat duygusallığın dibine iyice vurup ne kadar özgün olduğunuzu ifşa etmek.
  • senaryo yazmayı bilmeyen biri olarak ve fakat mimariden de anlamayan lakin estetik olan ve olmayan yapıları birbirinden ayırt edebilen biri de olarak, şunu derim: senaryo, hikaye çatısı oluşturup "güzel" replik attırmak mıdır? mantık silsilesi içinde diyalog yazmak mıdır?
    değildir? ya? "karakter inşası", "tutarlı bir karakter profili" ne olacak? yok mu o?

    kuzey güney'den bahis açarak anlatayım. umut vardı bu dizi için fakat ece-melek hanımların makas değiştirmekten bıkmayan üslupları yüzünden dilberim dizi sırıttı kaldı maymun gibi orta yerde.

    1) kuzey daha ilk gün, güney'e sinsice bakarak, "sahip olduğun her şeyi elinden alacağım" gibi bir laf eder. ama sonra görürüz ki kuzey türkiye'nin en namuslu, en ilkeli, en haddini bilir, en fedakar genci olur. abisinin her türlü kalleşliğini sineye çeker. sadece , şakadan, arabasının lastiklerine zarar verir.

    2) cemre kleptoman ve haristir. oturduğu mekanlarda milletin çantasına, cüzdanına göz diker. zengin heriflerin arabasında bacaklarını güzelce gösterir. kuzey'in boğa gibi güreşmesinden neredeyse tahrik olacak gibi olur.
    sonra cemre camiasının önde gelen bir başka prensipli kadını olmaz mı? hırsızlık defteri kapatılmış, bahsi açılmaz bir konudur artık. masum ve kadirşinas bir aşıktır cemre.

    3) sami tekinoğlu: hergele öküzün teki, çocuklarına ve karısına gün yüzü göstermemiş bir adamdır. oğlunun haksızca hapse girmesine ses etmez. sonra ne mi olur? sanırsın mitolojik tanrı. sanırsın asabi bir zeus. adaleti tesis için hiç tanımadığı , ne idüğü belirsiz bir kadını , gelini olduğu için evine alır. bi dediğini iki etmez onun. kuzey'e iş kurmak ister, züppe güney'e dersini verir, gider oto sanayide dükkan yakar, kundakçılık yapar. gitmiş öküz, gelmiş batman sami.

    4)zeynep: italya'da moda eğitimi almış bir stilist. lakin mahallenin, liseden bile mezun olamamış sabıkalı, boş vakitlerinde adam döven eşkıyasına aşık; sırf şekli yerinde ve dürüst diye. dar mahallenin tenhalarında adamı kovalıyor. italya'da motosikletli bohem çocuklarla takıldıktan sonra, bıkmış herhalde. yaban da olsa türk ve müslüman gibisi yok diyesi (mi?)tutmuş.

    5)güney: ece ve melek hanımların "salt iyi ve kötü yoktur. gri bölge olayı" uğruna ağzına sıçtıkları ve buğra gülsoy'un rolüne adapte olamamasına sebep oldukları karakter. hiçbir sebep yokken bu hale gelmiş bir abiye türkiye'de denk gelmek zor. esasen dünyada diyecektim de belli olmaz. hollandalının birini örnek gösterirler misal. tez çöker. adam kardeşine gaddarlık eder ama sonra ele karşı müdafaa eder. adam eski sevgilisine it gibi davranır fakat ıssızda görünce yumulmak ister. adam kardeşine karşı şefkat sahibidir ama fırsat bulur bulmaz adamın ırzını beller.
    ve bu da senaristlerin "tek iyi ve tek kötü yoktur" terkibindeki başarısızlıklarına karşılık gelir.

    6)cemre'nin babası: bitti gitti. lazımdı gerilim için. şimdi ihtiyaç yok.

    7) hüseyin: fotoğrafçı. yandan kenardan mahallenin rengi gibi dururken, senaryodaki hayati değişiklikler yüzünden kuzey'e denk öneme sahip oldu çıktı. kızı italya'da stilist. karısı da orda. bu nasıl olduysa mahalle esnafı olmuş. ilerleyen bölümlerde oxford mezunu bir arkeolog olduğu ortaya çıkarsa ben artık şaşmam. "bıktım kemikten , çömlekten en güzeli muhitin kuaförüne asılmak" demiş olabilir. kızı gibi.
  • "izleyici şaşırsın da nasıl şaşırırsa şaşırsın" kafasıyla sonuç odaklı çalışmaktır. milyar adet tutarsızlığı umursamadan yazmaktır.

    --- spoiler ---
    kuzey güney'de ali ölür. yalnız ali ölsün diye neredeyse teletubbiesler bile devreye girecek gibidir. ali'nin ölmesi için bütün karakterler mal olur.
    "beykoz koruluğuna gelin lan. çükümü gösterecem" der kuzey. biri bile ne işimiz var anasının örekesinde demez. atlayan gider. ali de ayrı bir mal olarak otosanayide metruk bir binaya gidip kuzey arar. neden? ferhat voodoo büyücüsü olduğu için ali'nin bez bebeğini yürütüp oraya getimiştir ali'yi falan filan...

    ali çok güzel ölür, kuzey çok güzel rol keser bunlara lafımız olmaz. ama...
    --- spoiler ---

    burayı okuyorlarsa kesin değiştirecekler senaryoyu (zira yaparlarmış. bir röportajlarında okumuştuk) fakat ben diyeyim:

    dizinin finalinde kuzey'i de öldürmeyi planlıyor bunlar.
    bakalım o noktaya gelmek için neler saçmalanacak.
  • erkek ve iyi olan karakterler, iyilik ve dinginliklerini 31'e borçlu gibi gezerler. sevişme anı gelir geri adım atarlar, kendilerine yaklaşan kadınları iterler. çünkü daha 5 dakika önce 31 çekmişlerdir kapalı kapılar ardında, o yüzden o an sevişemez ve haklarını yitirirler.
  • (bkz: türk dizisi çekme rehberi) (böyle bir başlık var)
  • şu şekildedir:

    * dizinin başrolünde mutlaka kaslı ve yakışıklı bir erkeği oynat. (tercihen kıvanç tatlıtuğ). bu kaslı erkeğin vücuduna dikkat çek. mesela hiç gereği yokken behlül'ü kıçında havluyla banyodan odasına yürüt. kuzey'in t-shirt değiştirmesini yakın planda izlet. ayrıca bu kaslı adama minimum 4 kız aşık olsun.

    * birbirine aşık karakterleri bölümlerce öpüştürme. milleti televizyon karşısında sex manyağı yap. "nolur öpüşsünler artık ya" şeklinde yalvartacak hale getir.

    * dizide en az bir holding ve bir yalı/konak benzeri ev olsun. bir grup insan mutlaka aşırı zengin olmalı, zaten türkiye'de fakirlik yok. ( örnekler: ziyagil holding, yaşaran holding, sinaner holding, avukat kadir'in konağı, tekinoğullarının dublex evi...)

    * hilal saral'sız iş yapma. gerekirse halihazırdaki yönetmeni gönder, bir şekilde o kadının diziye dahil olmasını sağla. zerrin tekindor'u da hikayenin bir yerine sıkıştır. ne versen oynuyor mübarek.

    * gerektiğinde haftada 4 dizi (eşittir 450 sayfa) yazabilecek psikopatlığa sahip ol.

    * dizilerinde kendi akrabalarını ve beslediğin hayvanları oynat. (kuzey güney'deki can, ece yörenç'in oğluydu. fatmagül'deki mehmet'se melek gençoğlu'nun kendi oğlu ya da bir hısmının oğluydu. ayrıca fatmagül'de diziye son bölümlerde dahil olan "lodos", ece hanımın köpeğiydi.)

    * 10 bölümlük hikayeyi 50 bölüme yay.

    * özgün şeyler yazma. zaten beceremiyorsun. onca kitap var, mutlaka aralarından iyi senaryo olacak birileri çıkar. oku çocuğum.

    * karakterler birbirlerinin telefonlarına her gün sesli mesaj bıraksın. çünkü söyleyeceğini bir şekilde söylemesi lazım; ama karşılıklı diyalog yazmaktansa böylesi daha ekonomik. hem de süre uzatıyor biliyon mu? biri gönderiyor, öteki en az 2 defa dinliyor filan.

    * başkarakterlerini en az bir kere cezaevine gönder.

    * karakterler birilerinin sırlarını kapıya kulak dayayarak öğrensin. yaratıcı olacağım diye uğraşma, yemezler.

    * dizinin sonunda kötü karakterler yüz felci geçirsin ve holdingleri batsın.

    * ve en önemlisi de karakterlerinin ebeveynlerinden biri ya da ikisi birden ölmüş yahut bunları terk etmiş olsun. (örnekler: fatmagül'ün suçu ne'de fatmagül, kerim ve rahmi; aşk-ı memnu'da bihter, behlül, nihal, bülent ve peyker; kuzey güney'de cemre ve banu; medcezir'de yaman[...])

    * artık hazırsın. ay yapım'a git, kadrolu işçisi olmaya hak kazan, şöhretin ve zenginliğin büyülü dünyasına emin adımlarla gir.

    * unutma, her şey para için. sanat falan boş iş.
  • çok basit yöntemleri olan rehberdir. en önemli altın kuralın herkesin birbirlerine laf sokarak konuşma şeklidir. mesela çay ister misin sorusu bile öyle bir hale getirilmeli ki karşıdaki de bu soruya aynı şekilde aralara laf çarparak cevap vermelidir. ikincisi ise 3 kişi aynı ortamda konuşurken 3.sü ortamdan ayrıldığında hemen dedikodusunun yapılması ama bunuda öyle bir yazacaksın ki klas dedikodu olacak. ve son olarak karakterlerin birşey hakkında bıkmışlık misali konuşarak karşıdakine hava atması.
  • yeteneksizlik altın kuraldır.