*

şükela:  tümü | bugün
  • izlenimci
  • empresyonistler 1800'lü yıllarda fransa'da yaşayan bir grup sanatçıya verilen addır.başlangıçta resimleriyle alay edilmiştir günümüzde ise tabloları bir servet değerindedir
  • (bkz: empresyonizm)
  • fransızca impressionniste
  • (bkz: mete araz)
  • doğa resimlerini yapıldığı yerde bitirilmesini savunan görüş yeni teknik yöntemlerin de ortaya çıkmasını gerektirdi. güneş, bulut, ışık, gölge, yansıma sürekli değişeceği ve aynı hızla tuvale geçirilemeyeceği için ressam burda ayrıntılara değil resmin genel etkisine dikkat etmeye başladı. resimlerde bu durum bir bitmemişlik ve baştan savma görüntü yarattığından eleştirmenlerin çileden çikmasına neden oldu. bu kural dışı resimleri salona (akademi ressamları`ndan oluşturulan juri tarafından seçilen resimlerin sergilendiği, resmi bir sergi) kabul ettirmek imkansızdı. bu sanatçılar 1874'te bir araya gelip, bir fotoğrafçının atölyesinde sergi düzenlediler. bu sergide adı "impression: soleil levant" (izlenim; gün doğumu) olan monetnin bir tablosu vardı. bu tablonun ismini gülünç bulan bir eleştirmen, tüm bu ressamlara "empresyonistler" adını verdi. böylece, bu ressamların tablolarını sağlam bir bilgiye dayandırmadıklarını ve geçici bir anın izlenimini yeterli bulduklarını belirtmek istiyordu.
  • "sonra da vermeer* van delft unutulma cezasına mahkum oldu.
    tekrar dünyaya dönmesi için iki asır gerekti. ışığın avcıları olan izlenimciler onu unutulmuşluktan çekip çıkardılar. renoir* onun dantel ören kadın tablosunun gördüğü en güzel eser olduğunu söyledi. olağanlığın vakanüvisi vermeer, evinden ve onun civarından başka hiçbir şeyin resmini yapmadı. karısı ve kızları onun modelleriydiler, ele aldığı konular da gündelik ev işleriydi. her zaman aynı şey, ama asla aynı şey değil: o rutin içinde yaşayan evde, o da rembrandt* gibi kuzey'in karanlık güneşinin gizlediği şeyleri keşfetmesini bildi." eduardo galeano - espejos una historia casi universal