şükela:  tümü | bugün
  • alm. dejenere sanat. ayrica, 1937'de münchen'de açilan ve 1941'e kadar çesitli alman sehirlerini dolasan ve nazi yönetimi tarafindan desteklenen -kuran joseph goebbels, yoneten adolf ziegler-bir serginin adi. sergi basliginda kunst sözcügu tirnak isaretleri arasina alinmistir. sergide 32 alman müzesinden müsadere edilen 650 sanat eseri yer almaktaydi.

    entartete kunst tanimi íçine, nasyonal sosyalist sanat ve estetik anlayisi ile bagdasmadigi kabul edilen akimlara ait sanat eserleri giriyordu. bu akimlarin baslicalari, ekspresyonizm, empresyonizm, dadaizm ve sürrealizm olarak görülüyordu.

    sergide george grosz, ernst ludwig kirchner, max ernst, karl schmidt-rottluff, max pechstein, paul klee, otto griebel ve ernst barlach gibi çogu yahudi sanatçilarin eserleri, zeka geriligi yasayan insanlarinkine benzetilerek asagilanmis ve sakat insan fotograflari ile birlestirilerek bunlarla resmen alay edilmisti.

    (krs: entartete musik).
  • 1933'te almanya'da nazi partisi'nin yönetime geçmesiyle çagdas sanat reddedilmis ve bu dogrultuda üretilen tüm yapitlar yoz sanat (degenerate art) olarak adlandirilmistir. bu dönemde bolsevik yatagi olarak adlandirilan bauhaus kapatilmis, çagdas sanat eserleri müzelerden çikarimistir. bu saldirilar sonucu pek çok sanatçi ülkeyi terketmek zorunda kalmistir.
  • ressam hitler'in insan kanıyla resim yapma teknigini gelistirmesiyle birlikte ortaya cıkmıs bir sanat politikasıdır..
  • köln baspiskoposu kardinal joachim meisner kulturel yozlasmadan bahsedince bu terimi cagristirmis (yil 2007).

    http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/6996251.stm
  • zamanin avant-garde ressamlarindan picasso, van gogh ve matisse'in eserleri de vardi sergide--cogunlukla insan vucudunu ihtisamli bir sekilde resmetmedikleri icin.
  • kassel'de yapılan documenta sergileri buna tepki olarak yapılmaya başlanmıştır.
  • bir de buna karsilik, sanat öyle olmaz böyle olur diyerek hitler´in rejimini destekleyen alman ressamlarin eserlerinden olusan baska bir sergi münih´te haus der deutschen kunst´da acilmistir.

    fauvism´i, cubism´i begenmeyen hitler, yattigi yerde de huzur bulamasin denilerek, haus der deutschen kunst´un adi haus der kunst diye degistirilmis ve modern sanat müzesine dönüstürülmüstür.

    degenerate art´in ressamlari sürgün edilmistir. aralarindan ernst ludwig kirchner ise intihar etmistir.
  • bu adla açılan sergi diğer sergilere nazaran çok daha fazla ziyaretçi toplamıştır.(bkz: ironi)
  • 1937’de alman nazi partisi’nin münih’de aynı zamanda açtığı iki sergiden biridir. biri große deutsche kunstausstellung (alman sanatı büyük sergisi) ve entartete kunst (dejenere sanat sergisi).

    adolf hitler ve saz ekibinin alman devletini arındırma arzusu ile yahudileri, çingeneleri, beyaz olmayan insanları, eşcinselleri ve nazi muhaliflerini yok etme takıntısı bir yana, hitler'in viyana'da geçirdiği zamanlar ve raydan çıkmış başarısız sanat kariyerinin etkisiyle modern sanata karşı harekete geçerek kültürü arındırmaya çalıştı. tabi gerçekte, kendi sanatsal zevklerinin ve eksikliklerinin bir sonucu olarak, ekpresyonistler başta olmak üzere, alman müzelerinden ‘dejenere’ olarak nitelendirdiği yaklaşık 16 bin sanat eserini toplattı ve sergiletti. amacı, modernizmin, alman sanatını yozlaştırmaya yeltenenlerin bir komplosu olduğu fikrini yaymaya çalışmaktı.

    sergi kitapçığında gösterinin amacının “bu hareketin arkasındaki felsefi, politik, ırksal ve ahlaki hedefleri ve niyetlerinin açıklaması” olarak, “onları takip eden yolsuzluğun itici güçlerini” ortaya çıkarmak olduğunu belirtti.

    sergi salonu oldukça özensiz hazırlandı. bu sanatın itibarsız olduğu inancını pekiştirmek için duvarlara grafitiler yapılmış, sanat eserleri gelişi güzel bir şekilde düzenlenmiş ve resimler yamuk asılmıştı. görsel hatta salonda sanatçıları ve sanat eserlerini eleştirmek ve protesto etmek için oyuncular bile tutuldu.

    başta alman sanatçılar olmak üzere altısı yahudi, 112 sanatçının eserleri sergilendi, bunlardan bazıları; georg grosz, ernst ludwig kirchner, paul klee, georg kolbe, wilhelm lehmbruck, franz marc, emil nolde, otto dix, willi baumeister, kurt schwitters, ziegler, pablo picasso, jean metzinger, albert gleizes, piet mondrian, marc chagall ve wassily kandinsky idi.

    ironik bir şekilde, asıl amacı küçümseme yaratmak olsa da, 19 temmuz 1937'de başlayan sergi 30 kasım 1937’ye kadar sürdü ve toplamda 2.009.899 kişi ziyaret etti. (günde ortalama 20.000 kişi) görsel
  • "sanat bolşevizmi artık sona eriyor...
    bugün sizlere kesin ve geriye dönüşü olmayan kararımı açıklamak istiyorum. politik kargaşa nasıl giderildi ise, alman sanatındaki yozlaşma aynı şekilde önlenecektir."

    adolf hitler (alman sanat evi açılış konuşması'ndan: münih, 1937)

    bir politik ideolojinin sanat üzerindeki en acımasız etkinliğini sanırım ki en fazla hitler döneminde açılan "entartete kunst" (dejenere olmuş sanat) sergisi gözler önüne seriyor. sanatsal özgürlüğün ideolojinin acımasızca saldırısına uğrayışını, sanatın alay edilerek aşağılanışını, sanatçıya açıkça saldırıyı, meydan okumayı simgeliyor "entartete kunst". bu ideolojik saldırganlık nereden kaynaklandı ve sonunda neler kaybedildi?... bu soruyu yanıtlayabilmek için hitler dönemindeki siyasal ve sosyokültürel olguları kısaca gözden geçirmek gerekiyor.

    - 1927'de rosenberg "alman kültürü için savaş birliği"ni kurdu. "entartete kunst" ve "entartete musik" (dejenere olmuş müzik) broşürleri halka dağıtılmaya başlandı. "müzikal bolşevizm" sloganı altında dejenere olmuş besteciler seçiliyordu. stravinsky, berg, hindemith, schönberg, hugo hirsch, victor hollaender, rudolf nelson ve diğerleri... caz müziğine "entartete musik" damgası vurulurken, bazı operalar "müzikal bolşevik" adı altında eleştiriliyor ve yasaklanıyordu. stephan zweig'ın yazmış olduğu "schweigsame frau" (suskun kadın) adlı opera tekstini bestelediği gerekçesi ile ünlü besteci richard strauss berlin operası’ndan uzaklaştırılıyordu, çünkü stephan zweig musevi idi. - 1929'dan beri avangard sanata karşı bazı küçük lokal gruplar "germen kültürü'ne karşı suç" sloganı altında birleşerek avangard sanatı eleştiriyorlardı.

    ressam ve sanat yazarı wolfgang willrich'in "sanat abidesini temizle" adlı broşürü ise o dönemde nazilere yalnızca "entartete kunst" fikrini vermekle kalmamış, alman milli sanatının belirleyici formunu sosyal arenada da duyurmuştu. görüldüğü gibi nasyonal sosyalistlere ilk uyarının sanatçılardan gelmesi oldukça şaşırtıcı...

    -12 mart 1933'de joseph goebbels "nasyonel aydınlatma ve propaganda" bakanlığı'na getirildi. baskı sonucu ünlü mimar gropius ve soyut sanatın öncü ressamlarından kandinsky ve klee almanya'yı terketti.

    "alman ruhuna aykırı" gerekçesi ile çok sayıda kitap yakılarak imha edilirken, öğretim üyeleri de sanat eğitim kurumlarından azledilmeye başlandı.

hesabın var mı? giriş yap