şükela:  tümü | bugün
4 entry daha
  • bu filmin aynı zamanda sosyal içerikli yönleri de vardır. en önemlisi film 1979 yılında çevrilidiği için 1980 öncesi türkiyesi'nin yokluklar, kıtlıklar ve karaborsa dönemini anlatır. halkın sokaklarda ekmek kuyruğuna ,tüp kuyruğuna girmesi,esnafın çeşitli mallar kıt olduğu için bunu halktan saklayarak karaborsadan satması ve bütün bunlara halkın tepki göstermesi filmin sosyal içerikli yönüdür. burada kemal sunal'ın "bekçi şaban" tiplemesi emniyet güçlerinin azı dişini temsil etmektedir. bekçi şaban, feodal yapıda idealist ve kurnaz bir tiptir , kanunlarda verilen bir sokak bekçisinin yetki sınırlarını da aşıp karaborsayla mücadele ederek halkı sevindirir.

    filmde 80 öncesi türkiyesini anlatan diğer sosyal içerikli sahne ve replikler:

    - film 12 eylül öncesinde akşamları düdük seslerinden hatırladığımız sokak bekçilerini hatırlatıyor.
    - çöp kamyonuyla mahalleye giderken bir sokak mitingi vardır. kürsüde el hareketleri ve tipi necmettin erbakana benzetilen bir politikacı konuşmaktadır. şaban, kamyonu kullanmayı bilmediğinden kürsüyü paramparça eder.aslında bu sahnede de bir mesaj verilmektedir.
    - tüp kuyruklarında bir kız ve erkeğin tanışması, evlenmesi ve kadının yine tüp kuyruğu beklerken doğum yapması, tüp kuyruğunda doğum sırasında bekçi şabanın "çocuk erkek olsun ülkeye asker lazım" repliği. burada da türkiyede halkın o yıllardaki kargaşa ortamında kurtarıcı olarak askeri istemesi anlatılıyor.
    - yine halk tüp kuyruğunda beklerken "doğacak çocuğun adı ne olsun ?"
    şaban : "tüp türk olabilirmi? son derece sakıncalı bir durum siyaseti çağrıştırıyor" repliği yine o zamanki kamplaşmayı hatırlatıyor.
39 entry daha