şükela:  tümü | bugün
9 entry daha
  • hikayesi şöyle imiş:

    mahmut hamsici

    1 mayıs marşı: sahnelere niyet, alanlara kısmet
    1 mayıs marşı ilk kez ast oyuncularınca, 'ana' adlı oyunda söylenmişti.

    "1 mayıs, 1 mayıs işçinin emekçinin bayramıdevrimin şanlı yolunda ilerleyen halkın bayramı"
    dilden dile dolaşan ve nakaratı ile miting meydanlarını coşturmayı başaran ünlü 1 mayıs marşı, özellikle 1970'li yılları yaşamayan kuşaklarca, yabancı bir marştan uyarlama olarak biliniyor. oysa 1 mayıs marşı, sözüyle bestesiyle bir türkiyeli sanatçıya, sarper özsan'a ait. özsan bir tiyatro oyunu için hazırladığı marşın hiç hesapta yokken nasıl bir eylem marşı haline geldiğini işçi filmleri festivali'nde şöyle anlattı:
    "1974'te ankara sanat tiyatrosu (ast), maksim gorki'nin 'ana' romanından bertolt brecht tarafından aynı adla uyarlanan tiyatro oyununu sahneye koyacaktı. oyunun müziklerini benim yapmam istendi. memnuniyetle kabul ettim. oyunda birçok yerde müzik vardı ve bunların sözleri brecht tarafından yazılmıştı. ancak sadece bir sahne, 1 mayıs 1905 (rusya'daki kanlı pazar) sahnesi, için hiç söz yazılmamıştı. o sahneyle ilgili brecht şu notu düşmüştü: 'işçiler marş söyleyerek sahneye girerler'.
    bu sahne için bir marş kullanmak gerekiyordu.
    bir marş yazma ihtiyacı hissettim hem sözlerini hem bestesini hazırladım ve böylece 1 mayıs marşı ortaya çıktı. tabii o zaman oyun müziği olarak yazdığım bu marşın sonradan oyun sınırlarını aşarak mitinglere, devrimci gecelere çıkacağı aklımdan dahi geçmiyordu. ast oyunu devrimci bir ruhla sahneledi. ve bundan sonra da marş, oyunun sınırlarını aştı. birkaç yıl içinde tüm gruplarca sevilen bir marş haline geldi. sanırım 1976'da da artık büyük meydanlarda söylenen bir marşa dönüşmüştü."
    bu marş, 1977 1 mayıs'ında ruhi su dostlar korosu tarafından büyük coşkuyla söylendi. cem karaca bundan etkilenerek dervişan grubuyla '1 mayıs' plağı çıkardı. plak büyük ilgi gördü. türk pop müziği uzmanı murat meriç'in bir araştırmasından aktaracak olursak hey dergisi ocak 1978'de plağı, "sözlerdeki anlam, müzikteki ahenkle yıllarca dillerden düşmeyecek bir yapıt" diye tanıttı. marşın 1980'den sonra en çok bilinen yorumu ise grup yorum'a aitti.

    yazının tamamı için: http://www.radikal.com.tr/haber.php?haberno=220631
34 entry daha