şükela:  tümü | bugün
1597 entry daha
  • bas gitarın grup içindeki öneminin ve etkisinin anlaşılması için konuyu müzik teorisi bakış açısıyla basit örneklerle anlatmaya çalışayım.

    örneği sadece tek bir akor üzerinden veriyorum.
    ritim gitar mi minör triad akoru basıyor olsun.
    mi minör triad akor sesleri: e g b ( mi sol si)
    solo gitar ise bu akorun üstüne e minör gamı kullanarak solo atıyor olsun.
    e minör gamı sesleri: e f# g a b c d e

    iki gitarın çaldığı bu armonik yapıyla hafif hüzünlü, buruk bir duygu hali ortaya çıkar.

    şimdi bas gitarı devreye sokalım. bas gitar, yukarıdaki e minör armonisi üzerine misal sekizlik notlarla do notası seslendirsin.
    bas gitar do'yu basmaya başladığı andan itibaren bütün armoni çok farklı bir duyguya bürünür.
    bas gitar do notasını seslendirdiğinde bas nota daha baskın duyulacağı için diğer iki gitarın çaldıkları do ile ilişki kurup farklı bir fonksiyon kazanır.

    normalde triad akorumuz mi minör idi.
    basta c olduğunda bu akor do maj7 akoru olarak duyulmaya başlayacak.
    em akor sesi: e g b (mi sol si)
    cmaj7: c e g b (do mi sol si)
    minör sound majöre dönmüş oldu. daha pozitif bir sound...

    solo gitar e minör akoru üzerine e minör gamı kullanıyordu. bu gam da do ile ilişki kuracak.

    basta do olduğu andan itibaren solo da e minör değil c lydian soundu verecek.

    em gamı: e f# g a b c d e
    c lydian mod: c d e f# g a b c
    lydian sound minöre göre çok daha pozitif ve parlaktır.

    bas gitarın sadece tek bir nota basması bile diğer bütün enstrümanların genel armonisini kökten değiştirebiliyor gördüğünüz gibi.

    bas gitarın gereksiz olduğunu düşünen arkadaş anlamaz belki ama meraklısı için anlattım ben yine.

    edit 1: müzik teorisiyle ilgili entry serisi çalışmaları yapıyorum, aşağıdaki başlıklardan inceleyebilirsiniz. yukarıda yazdıklarımla ilgili kafasında soru işaretleri oluşanlar cevapların büyük bir kısmını bulacaktır.

    majör gamlar
    majör gam triad akor armonizasyonu
177 entry daha