• fotoğrafın asıl mucidi olduğunu iddia eden kişilerden birisi. ilk fotoğrafçılardan. bayard'ın önemi fotoğrafın kaşifi olduğunu iddia edenlerden birisi olmasından daha ötededir. hippolyte bayard henüz 1840’daki otoportrelerinin birinde kendisini beş kuruşsuz kalmış bir biçimde intihar eden anlaşılmamış bir sanatçı olarak fotoğraflamış ve de fotoğrafın içindeki elementlerle ve vücudunun duruş biçimiyle bu mizanseni teatral bir biçimde ortaya koymuştur (self-portrait as a drowned man). bu muzip fotoğrafçı 1850’de yaptığı diğer bir denemede de alçıdan yapılmış heykellerle kendisini donattığı ve de heykellerin ağırlıksız bir şekilde havada durduğu yanılsamasını veren bir otoportre ile yine fotoğrafın gerçeklikle kurduğu ilişkiye dair bir ironi sergilemiştir (self-portrait with plaster casts). bu kadar erken bir dönemde fotoğrafın gerçekliğin doğru bir portresi olmadığını ileri sürmesi bayard'ı önemli bir figür kılmaktadır.

    aslında fotoğrafın resmi olarak kaşifi louis-jacques-mandé daguerre olarak gösterilse de 24 farklı kişi fotoğrafı aslında kendisinin icat ettiğini iddia etmiştir. aslında kayıtlardan ilk anlamlı fotoğraf denemesinin joseph nicéphore niépce tarafından gerçekleştirildiğini (1823), o dönemde fotoğrafın ortaya çıkışında antoine florence’ın da çok önemli katkıları olduğunu ve aslında fotoğraf (photographie) terimini 1832’de ilk olarak grekçe ışık ve yazım kelimelerinden türeterek onun kullandığını biliyoruz (warner marien - photography: a cultural history)

    hemen bütün aklı evveller gibi bayard da tutunamamış, serseri ruhlu kişiliği ile tanınır. hayatı buna benzer ilginç deneylerle geçmiştir. fotoğrafın keşfine ve ilk dönem fotoğrafçılığına dair yazılan eserlerin çoğunda yer verilmeyen bunun gibi 'minör' figürler aslında dönemin hikayesini daha güzel anlatıyor diye düşünüyorum.
4 entry daha
hesabın var mı? giriş yap