niccolo paganini
-
paganini, 27 ekim 1782 de genoa'da
doğar. babası tersane işçisidir; aynı zamanda keman çalar ve
oğluna ilk dersleri verir. niccolo 11 yaşına geldiğinde usta bir
kemancı olmuştur. çevresindeki tüm ünlü keman öğretmenleri ona
parasız ders verirler. ilk turnesini 13 yaşında yapar. bu arada
kendi yeteneğine uygun, zor yorumlanacak yapıtlar besteler.
yalnız keman değil, gitar, viyola ve mandolin de çalar.
1805-1813 arasında lucca prensesinin müzik yönetmeni olur .
paganini'nin içkisi ve kumarı da ünlüdür .
elde ettiği büyük başarılar , onu kumara
ve içkiye alıştırır . kumarda her şeyini hatta kemanını bile
yitirir . zengin bir işadamı , ona guarnerius yapımı bir keman
armağan eder . sonradan stradivarius ve amati yapımı kemanlara
da sahip olur . bu kemanlar onun hazinesidir . 23 yaşına
geldiğinde konserlerini azaltır . 1824'te bir başka bunalıma
girer . 1827'de iyileşip avrupa turnelerine çıkar . avusturya ,
almanya , fransa'ya gider . paris ve londra'da ilk sahneye
çıkışı 1831 tarihlidir . 1833'te paris'te
rlioz'a , içinde viyola solo olan bir
senfonik yapıt ısmarlar . sonuç , harold en italie'dir . ancak
paganini bu yapıtı hiçbir zaman seslendirmez . 1834'ten sonra
konserlerini çok azaltır . gırtlak kanserinden hasta düşer ve 27
mayıs 1840 tarihinde
paganini'nin müziği ,
kendi yorumuna göre yazılmış çok zor yapıtlardan oluşur . bu
yapıtlar öylesine kıvraklık , dinamizm ve üstün bir hüner
gerektirir ki halk , onun bedenine şeytanın girdiğine inanmıştır
. fiziksel görünümü de , kemikli yapısı ve sinirli
davranışlarıyla şeytansı bir imgeyi çağrıştırır . bu inanç
ölümünden sonra da sürer . paganini'yi kutsanmış toprağa
gömmezler . oradan oraya taşınan cesedi , 1926 yılına dek belli
bir gömüte yerleştirilemez
paganini'nin
bestelerinin çoğu teknik beceri gösterisidir . konçertoları ,
kaprisleri ve oda müziği çalışmaları vardır . yapıtlarının çoğu
zamanında basılmamıştır . paganini'nin çalış tekniğindeki
şeytansı tılsım , uzun yıllar çözülememiştir . armonikleri
kullanmaktaki öncülüğü , kemanını değişik tınılar elde etmek
için akort edişi , yay tekniğindeki ustalığı , staccato ve
pizzicato yöntemini yaygınlaştırması paganini'ye özgü , daha
önce hiç duyulmamış yeniliklerdir . kemandaki doğru tonlaması ,
net ve temiz sesleri yine onun hüneridir . keman konçertosu'nun
son bölümünde pizzicato'lar , en alımlı şekliyle canlanır..
keske bende $eytana satabilsem ruhumu..
ekşi sözlük kullanıcılarıyla mesajlaşmak ve yazdıkları entry'leri
takip etmek için giriş yapmalısın.
hesabın var mı? giriş yap