orhan gencebay
-
müziğimize ve popüler kültürümüze damga vurmuş besteci, söz yazarı ve ses sanatçısıdır. saygıyı hak eden bir yaşam tarzı, efendi ve insancıl bir kişiliği vardır. kesinlikle bir bağlama virtiözüdür. kendine has bir mızrabı, sanat müziği esintili geçişleri vardır. orkestrasyon ve partisyon anlamında türk müziğinin öncüsüdür. gayet sağlam bir müzikal altyapısı olup, gerek orkestrada gerekse vokal de detone olmamaya çok dikkat etmiş, işini ciddiye almıştır ve mükemmel bir icracıdır. ayrıca halk ve sanat müziğini çok çok iyi bilir ki kendi duyumunu yaratmadan önce bu müziklerde uzmanlaşmıştır. bağlama çalış tarzında mesela tamburun hatta mandolinin ciddi etkisi vardır. bağlama çalışında, ve teller arası geçişlerde mızrap vuruşları sürekli alt üst senkronunda ilerler ve bu tavrı ona sürat ve ahenk sağlar. sözlere hemen hemen her eserinde ritmden sonra ve sus vererek başlar ki bunun yanlız kendisine ait bir özellik olduğunu düşünüyorum. en eleştirilebilir yönü seküler yaşamdan kaynaklanan tanrı boşluğunu sevgili miti ile doldurmaya çalışmasıdır ki hiç bir insanın kapasitesi buna yetmez ve kimseye böylesi bir yük yüklenemez. bu çapkın edebiyatından sıyrılıp daha toplumsal sözler yazdığında çok orjinal besteler ortaya çıkmıştır. hatta derdim dünyadan büyük gibi bir film çekilebilmiştir. müziğimiz açısından en büyük değeri sentez müzik yapabilmesidir ki bu işi türkiye de çok az kişi başarabilmiştir. bir yerde barış manço'nun sözlü olarak yaptığı kültür sentezini müzikal planda başarmıştır. hatasız kul olmaz, bir araya gelemeyiz, elhamdulillah, eyvallah, bir ölmek kaldı bunun en güzel örneklerindendir.
http://www.youtube.com/watch?v=juc70ugcgju
http://www.youtube.com/watch?v=ohjcb3cerli
http://www.youtube.com/watch?v=ytah4-cvcbg
http://www.youtube.com/watch?v=u1w7annzdje
http://www.youtube.com/watch?v=vhigyl9kvxi
halk müziğine yakın bir çok çalışması vardır ki gurbet, cennet gözlüm, senden sonrası, nikriz rüyası (tam bir başyapıttır.) ve müstezat düzeninde çaldığı sev gönlünce yaşa bunlara örnek olarak verilebilir.
http://www.youtube.com/watch?v=0zmo3ph3vaa
http://www.youtube.com/…x6_3hv_cmzg&feature=related
http://www.youtube.com/…uhmqjgki5h4&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=68izw-65vji
http://www.youtube.com/watch?v=5pmvte21jug
sanat müziğine yakın çalışmalarına vaktinde gel sevgilim, hadi git, hatıralar, dönmeyen yıllar,vefasız aşk örnek olarak verilebilir.
http://www.youtube.com/watch?v=wi_dru5by2y
http://www.youtube.com/watch?v=nvairffj-_8
http://www.youtube.com/watch?v=vk34qnirsqs
http://www.youtube.com/…ba4ze8juj3a&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=2pjwbtwwtqw
batı esintili hafif müzik kıvamındaki bestelere örnek olarak seni buldum ya, beni böyle sev seveceksen, ne geçtiki eline, bunca yıl habersiz verilebilir.
http://www.youtube.com/watch?v=5vdivl7pgdk
http://www.youtube.com/watch?v=sgxfjoaonfm
http://www.youtube.com/watch?v=q5qgzkjnnts
http://www.youtube.com/watch?v=sdd7ch0xkb8
bütün bunlara ek olarak bir de gencebay tarzı denilen bir tarz vardır ki, her türden bir karışımdır. gencebay en çok eseri kendi duyumu olan bu tarzda vermiştir. gitti de gitti, hem çare hem dertsin, dokunma, kader diye diye, akma gözlerimden çarpıcı örneklerdir.
http://www.youtube.com/watch?v=clfusgldzq8
http://www.youtube.com/watch?v=tri68ho1lfm
http://www.youtube.com/watch?v=hwmj-8phep4
http://www.youtube.com/watch?v=j5q_2z5kkye
http://www.youtube.com/…zqzcuowrlyg&feature=related
bir de bağlamacıların göz bebeği iki bağlama solo vardır ki nihavend ve rast taksim formunda olan bu sololar bugün bile benim diyen bağlamacının zorlanacağı eserlerdir. o yıllarda bağlama klasik formu dışında pek kullanılmıyordu ki, bu geçişler sanat müziği ağırlıklı kendine has bir tarzı barındırır.
http://www.youtube.com/watch?v=j9pzq-o3a4w
http://www.youtube.com/watch?v=7kmt9baam-o
ekşi sözlük kullanıcılarıyla mesajlaşmak ve yazdıkları entry'leri
takip etmek için giriş yapmalısın.
hesabın var mı? giriş yap