6 entry daha
  • halk şairi...
    pir sultan, sivas'ın yıldızeli ilçesi'nin banaz köyü'nde doğdu. asıl adı haydar'dır. sivas valisi hızır paşa önce hapsetti sonra da halkın siyaset meydanı adını verdiği yerde idam ettirdi. pir suttan, edebiyat tarihimizde dörtyüz yıldan beri değerinden hiçbir şey kaybetmeyen ve halk pınarımızın gür ve berrak gözelerinden biridir. pir sultan üzerinde yıllarca çalışarak pir sultan abdallar kitabını yayımlamış olan edebiyat tarihçisi ibrahim aslanoğlu, pir suhan' ı şu şekilde değerlendirmekte ve yanlış yorumlandığını belirtmektedir. deyişlerinin coşkulu, inançlı ve herkesin anlayabileceği sadelikte olması, duygu ve düşüncelerini rahatlıkla ve ustalıkla söyleyebilmesi, dizelerinin ve dörtlüklerinin kendi aralarında bütünlük göstermesi, kelime oyunlarına iltifat etmemesi, köylümüzün diliyle söylemesi, sosyal konulu şiirleriyle günümüz insanının dert ve dileklerine, tercüman olması, ayni mahlası taşıyan şairlerin deyişlerinin ona mal edilmesi, pir sultan'ın idam edilmesiyle dikkat ve ilgileri üzerinde toplamış olması ve de son olarak onunla ilgili yapılan sürekli yayınlardır. özellikle idamı ve başka şairlerin şiirlerinin ona mal edilmesi, pir sultan'ı çok boyutlu bir şair gibi göstermeye zemin hazırlamış ve pir sultan 'ı başka bir hüviyete büründürmüş, hatta zararı da olmuştur. bu sebeple kendi düşüncesine uygun bir sürü asi ile devlete baş kaldıran bir zorba, (haksızlığa ve zulme karşı mücadele eden bir fedai) iran şahı ile işbirliği yapıp, alevilerin yoğun olduğu doğu anadolu'yu iran'a bağlamak isteyen bir safavi hayranı ve bu uğurda asılmayı dahi göze alan bir kahraman haline getirildi. aslında pir sultan; hz.ali ve oniki imam sevgisiyle sarhoş, alevilik kurallarını açık ve seçik bir dille anlatan, günlük hayatını kendi halinde sürdürmeye gayret eden coşkulu, yetenekli ve kudretli bir saz şairidir. aşkın duygu ve eylemlerle hiç ilgisi olmadığı halde, zamana ve zemine göre duygu ve düşüncelerini ifadeden sakınmayacak kadar inatçı oluşu ve kendisine yapılan iftiralar asılmasına sebep olmuştur.
    özellikle şairin ölümünden sonra söylenenlerin onun tarafından söylenemeyeceğinden hareketle ve dil, üslup özelliklerini dikkate alarak bu ayırımı yapmıştır. ilhan başgöz ve sabahattin eyüboğlu bütün bu şiirlere pir suhan'ın şiirleri değil de pir sultan geleneği adını vermişlerdir. (yunus emre geleneği, karacaoğlan geleneği gibi) aslanoğlu kitabında şairleri ve şiirleri ayırma işini ilk defa yapmış, her biri kendi bölümünde olmak üzere ahi şairin toplam 439 şiirine yer vermiştir. pir sultan'a ait olan 161 şiir incelendiğinde bu deyişlerde, islamın temel ibadetlerini, inancını görmek mümkündür. islam'la çatışması olmayan pir sultan'ın mezhebinin de caferi olduğunu söylemektedir.

    kaynak:
    http://www.sivas.bel.tr/bpi.asp?caid=343&cid=664
280 entry daha
hesabın var mı? giriş yap