şükela:  tümü | bugün
51 entry daha
  • 17 yaşında heykelle tanışan ve aşık olan adam.

    12 kasım 1840’da paris’de doğdu. küçük yaşlarda desen çizmeye başladı, güzel sanatlar okulunun giriş sınavını üç kez denedi ancak başaramadı. paris’de kendini iş hayatına verdi,mimar haussmann’ın yanında süslemeciler ve dekoratörler ile birlikte duvar süsleme işleri yaptı. kız kardeşinin ölümü onda büyük bir travmaya neden oldu ve belli bir süre sonra heykel yapmaya başladı.

    ‘’eğer gerçeklik ölürse benim balzac heykelim gelecek kuşaklar tarafından parçalanacaktır. eğer gerçeklik yok edilemezse eserimin dünya üzerinde kalıcı olacağını düşünüyorum. şimdiye kadar alay konusu olan ama yıkılamayan bu heykel, benim yaşamımın en büyük başarısı, estetiğimin temel direğidir. onu tasarladığım günden bu yana yepyeni bir insan oldum.’’

    rodin’in ünlü cehennem kapısında(1900) prometheus’u anımsatan hümanizması,froyd’un bastırılmış cinsellik ve bilinçaltı konularını ortaya çıkaran bir baş yapıttı. rodin’in anıtsal boyutlardaki bu başyapıtı sanat dünyasına yepyeni bir pencere açtı. van gogh,gauguin ve cezanne’ın resimde yaptıklarını rodin tek başına heykel alanında başarmıştı. heykelin adeta zihinlerden uzak tutulduğu asırları aşarak, onu kendi dönemiyle bir köprü gibi birleştiren rodin 1500’lü yılların geleneğini yeniden canlandırmıştır. rönesans’tan ve en çok da italya’ya seyahat ettiğinde etkilendiği michelangola’dan aldığı ilham, onun eserlerine hayat verirken, gelecek kuşaklara da güç aşılıyordu. rodin bu gelişmeler karşısında şunları söyler; ‘’benim yürüdüğüm alan tarihin en eski antik devirleridir. geçmişi bu güne bağlamak istiyorum;bellekte kalan anılara geri dönmek,onları yargılamak, ve eksikliklerini tamamlayabilmek. semboller insanlığa yol gösterir, onların yalanı yoktur.’’rodin’i ilgilendiren konular gerçeklik ve ahlaki değerlerdir. cehennemin kapısında dante’nin cehenneminin ovidius’un metamorfozunu ve bauddelaire’in kötülük çiçeklerinin etkileri, nietzsche için kutsal olan irade gücü ve yaratma yeteneği ile bir araya getirilmiştir. rodin wagner’in büyüsü altındaki michelangelo’dur.

    aşık olduğu camille claudel en büyük rakibiydi, sırf hırsları ve heykele duyduğu büyük tutku yüzünden onu akıl hastanesine kapattırdı. italya gezisi sırasında yapmayı tasarladığı tunç çağı heykeli büyük sansasyona neden oldu. o soğuk ve sıradan görünüşlü heykellerin yanında bu heykel, o kadar canlı görünüyordu ki, sanatçı modelin bedeninden doğrudan doğruya kalıp almakla suçlandı. sonra ise fransız hükümeti tarafından 2.200 frank bedeliyle satın alındı.

    rodin yaşlılığında iki kez felç krizi geçirdi, 1917’de ise hayata gözlerini yumdu.
22 entry daha
hesabın var mı? giriş yap