şükela:  tümü | bugün
16 entry daha
  • yukarıda gothic katedraller üzerine yazmışken -ki başlıcaları fransa'da yer almaktadır, çoğunluğu 11. ve 13. yy'lar arasında tamamlanmışlardır- bu yapıların en dikkate değer özelliğinden bahsetmeden geçmeyelim.

    fransa'daki notre dame (our lady) katedrallerinin yerleşimi virgo* (başak) burcunun yerleşimiyle neredeyse (evreux dışında) birebir örtüşmektedir, sebebi de -hala tahmin etmedi iseniz- notre dame'ın meryem için kullanılmış olmasıdır. bu noktada meryem'in hangi meryem olduğu üzerine tartışmalar genelde mary magdalene olduğu yolundadır, ki kendisinin black madonna olduğu da kabul edilir. bakire meryem yahut mecdelli meryem, gothic mimarinin öne çıkan eserleri katedraller bu iki kadından referans yolu ile ana tanrıça figürüne adanmışlardır, bunu da rahatlıkla fransa'da kıta keltleri olan galya'lıların etkisine ve köklü geleneklerinin yerleşik oldukları topraklarda o dönemde hala devam etmesine bağlayabiliriz.

    şehirlere göre yerleşimi ise (burada anlatmak her ne kadar zor ise de başak burcunu (l'epi de la vierge) oluşturan takımyıldızın yeleşimini bilenler ya da bakacak olanlar için anlatmak gerekirse) aşağı noktasından başlarsak köşeleri oluşturan şehirler saat yönüne doğru:
    chartres* - bayeux* - amiens* - reims
    aralardaki şehirler ise, gene saat yönüne doğru:
    evreux - rouen - abbeville - laon - paris - etampes şeklindedir.

    gothic dönem, mimarisi ve genel anlamda sanatı romanesk'in üzerine tamamen başka bir tarzı belirli bir değişim süreci de geçirmeden getirmesi, kısa zamanda yetkinleşmesi, fransa başta olmak üzere civarına hızla yayılması, bütün gothic saltanatı sırasınca -gothic flamboyant'daki çözülme hariç- hep bu aynı tarzı fazla değişim göstermeden devam ettirmesi ve birden bire rönesans dönemi ile iz bırakmadan kaybolması sebebi ile, yukarıdaki ve benzeri verileri de göz önünde bulundurduğumuzda genel sanat tarihinin ötesinde bir önem taşır.
86 entry daha