• küresel cihad hareketini, henüz tamamlanmamış yahut evrilmekte olan bir süreç olarak ele alırsak şayet, es-suri bu evrimin son halkasında yer edinir. küresel islami direniş çağrısı isimli 2 ciltlik eserinde cihadi nesilleri 3e ayırır ve 1. nesil cihadileri 60lardan 80lere kadar entellektüel alanda faaliyet gösteren, sıklıkla müslüman kardeşlerden veya onlara yakın olan ideologlar olarak tanımlar. (seyyid kutub ve mevdudi-her ne kadar biraz farklı da ele alsa- gibi. 2. nesil cihadiler ise aktif olarak cihad sahasında bulunmuş ve gözlemleriyle birlikte 1. neslin entellektüel mirasını harmanlamış kişiler. misalen dr. abdullah azzam, eymen el zevahiri ve usame bin ladin gibi 80 ve 2001 arası dönemdekiler gibi. 3. nesil cihadiler ise afganistanın düşüşünden sonra 2. nesilin tecrübelerini bir sonraki aşamaya taşıyan ve yerele indiren cihadiler. zerkavi, eymen el zehaviri, usame bin ladin (afgan sovyet savaşında hayatta kalan tüm cihadiler sonradan 3.nesli oluşturdu) ve kendisi gibi. 3. nesil cihadilere, özellikle es-suriye göre cihad farzı ayndır(her müslümanın zorunluluğu olan) zira müslümanlar bir vücudun uzuvları gibidir, birisinin rahatsızlığı diğer tüm organların acı çekmesine yol açar. bu durumda ırk ve coğrafi sınırların önemi yoktur. zira yeryüzündeki tüm islam toprakları tektir. bangladeşteki bir zulme tunustaki müslümanlar karşı çıkmak ve onu durdurmak için bizzat savaşmak zorundadır.

    es-surinin cihadi evrime eklediği en mühim halka cihadın herkese farzı ayn olmasının mantıki çerçeveye oturtulmasıdır. şu durumda oğul babasından kadın kocasından izin almaksızın cihada katılabilir. ayrıca hilafetin olmayışı, yani merkezi bir otoriteden cihad ilanının mümkün olmayışı sebebiyle müslümanlar davet beklemeden cihada çıkmak durumundadırlar. bu da 3.nesil cihadilerin aslında bireysel cihadı öne çıkardıkları olarak da okunabilir. homegrown yahut electronic jihad bağlamında düşünüldüğünde dünyanın herhangi bir noktasında internet erişimi olan bir insan çok kolay bir şekilde kendi cihadına katılabilir. lakin "kendi cihadına katılma" kavramı için eymen el zevahirinin eserlerinin yaygınlaşmasını ve cihadın medya ayağının önem kazanmasının beklenmesi gerekmektedir.
hesabın var mı? giriş yap