şükela:  tümü | bugün
132 entry daha
  • ''hayatinda yaptigin 'en dogru' sey neydi?'' diye soracak olduklarinda cevap olarak kesinlikle ama kesinlikle ''ingiliz dili ve edebiyati okumakti'' seklinde yanit verecek olmami saglamis bolum, bolumum.

    genelden ozele dogru gidecek olursam; universite egitiminin karsiligi benim icin sudur: egitimi edinecek*olan kisinin dogmatik ezberlerinden arinip on yargisiz ve farkli bakis acilarina acik bir sekilde sorgulamak, elestirmek ve analiz etmek ucgeninde kisinin ufkunu acan ve vizyonunu genisleten, hayata olan perspektifini kendi belirlemesini saglayan bir surec. iste ingiliz dili ve edebiyati okumak bu surecin tam karsiligidir. elbette teorik bilgi agirlikli bolumlerde bu surec daha farkli isliyor lakin benim soylemek istedigim; bu bolumde edineceginiz egitim hayatin karsiligi aslinda.

    egitim surecini spesifiklestirirsek, pek tabii mufredatin universiteden universiteye degistigini goz onunde bulundurmakla birlikte kendi tecrubelerim dogrultusunda gecirdigim 4 yili ozetleyebilirim.

    bu baslik altinda bulabileceginiz ''en detayli'' entryi girecegim, o yuzden uzun bir entry olacak.

    ilk yil 2 donem boyunca grammar, academic writing ve speaking olmak uzere skill derslerine agirlik veriliyor. bunlarin yaninda textual analysis dersiyle de kisa oykulerden baslayarak close reading dunyasina yavas yavas giris yapmaya basliyorsunuz. augusto monterroso'dan katherina mansfield'a, herman melville'den shirley jackson'a uzanan bir oyku yelpazesinden baslayarak yine ayni dersin* drama kisminda sophocles'ten, henrik ibsen'e, friedrich dürrenmatt'tan tom stoppard'a tarihsel ve temel teorik arkaplanda comedy, tragedy ve tragi-comedy seklinde genre ozelliklerine gore ve dramatic structure, symbolism, plot, characterization, setting ve dramatization elementleriyle analiz etmeye calisiyorsunuz. classical literature dersinde ise klasik mitolojinin tanimlanmasindan ve yorumlanmasindan baslayarak hesiod'dan demeter'e, prometheus'dan oedipus'a kadar antik yunan destanlarinin, efsanelerin ve mitolojinin orijinal kaynaklarini, genesis ve gilgamesh'i okuyarak da cografya, tarih ve edebiyat arasindaki iliskiyi analiz etmeye calisiyorsunuz. 2. sinifa gectiginizde glossary of literary terms basligi altinda yer alan allegory, alliteration, assonance, consanance ceasura, irony, metaphor ve personification vs. gibi teorik bilgiler isiginda siir incelemelerine basliyorsunuz. poetry dersinde slyvia plath, ezra pound, dylan thomas vs. ait siirleri inceliyorsunuz. elizabeth donemine giris yaparak 16th and 17th century english literature dersinde shakespeare'in soneleri basta olmak uzere john donne'in metafizik siirlerini, bazi oyunlari, andrew marvell ve sir john suckling vs. gibi sairlerin siirlerini inceliyorsunuz. neoklasik doneme geldigimizde 18th century english literature dersinde jonathan swift'den daniel defoe'ye, mary astell'den james thomson'a kadar incelemeler yapiyorsunuz. introduction to the novel dersinde romance ve novel kavramlarini picaresque roman ve gothic roman uzerinden degerlendirip jose ortega y gasset'in romance ve novel uzerine yazdigi secme yazilarla kavramaya calisiyorsunuz. 3.sinifta romantik doneme geldiginizde romantik donemin ozellikleri ve elementleri isiginda 19th century british prose&poetry dersinde william blake, william wordsworth, percy shelley, lord byron, john keats gibi romantik sairlerin siirlerini inceliyorsunuz. 19th century british novel dersinde jane austen'dan charles dickens'a, elisabeth gaskell'den mary shelley'e, walter scott'tan william wordsworth ve samuel coleridge'e, friedrich engels'ten emily bronte'ye, thomas hardy'den arthur conan doyle'e kadar dolu dolu bir romantik donem incelemesi yapiyorsunuz. shakespeare dersine geldiginizde comedy/romance ve history/tragedy turunde shakespeare'in oyunlarini okuyorsunuz. shakespeare dersinin amaci elizabethan ve jacobean ingiltere'sinde sosyal, politik ve psikolojik acidan o donemde bilim, ekonomi, din gibi kavramlari ele alarak tarihsel ve kulturel acidan degerlendirmek. gender and literature dersinde sandra gilbert ve susan gubar'dan charlotte gilman'a, virginia woolf'dan charlotte bronte'ye, kate shopin'dan maxine kingston'a kadar liberal, conservative, radical ve socialist feminizm altinda inceleyip black swan, thelma and louise ve fight club gibi filmlerle de psikoanalitik, cinsellik, es sosyallik yonunden analiz yapiyorsunuz. modern drama dersinde ise tennessee williams'dan, edward albee'e ve eugene o'neill'e kadar postwar american drama'larini okuyorsunuz ve glengarry glen ross, the children's hour ve death of a salesman gibi filmleri izleyerek bu dramatik metinleri ve filmleri character, motion ve event ucgeninde degerlendiriyorsunuz. son sinifta modernist ve post-modernist doneme geldiginizde british fiction dersinde h.g.wells'den rebecca west'e, j.m.barrie'den d.h.lawrence'a, george orwell'dan kazuo ishiguro'ya, p.d.james'den neil gaiman'a kadar kulturel degisiklikleri, teknolojik ilerlemeleri ve tarihsel/politik gelismeleri sosyal sinif acisindan post-modernist ve post-marxist sekilde inceliyorsunuz. 20th century&contemporary poetry dersinde thomas hardy ve t.s.eliot'a vs. ait siirleri inceliyorsunuz. chaucer and medieval literature dersinde 5. ve 6. yy'da anglo-saxonlar ve keltlerden baslayip paganizme ve ingiliz edebiyatinin babasi olarak gorulen chaucer'a uzanarak beowulf'u, dream of the rood'u ve sir gawain and the green knight'i okuyarak ingiliz edebiyati tarihinin nasil ve ne sekilde baslamis oldugunu goruyorsunuz. literary theory dersinde mimesis ve catharsis kavramlarini plato ve aristoteles uzerinden isleyerek antik yunan edebiyat teorisini yorumluyorsunuz. amadeus izleyip yazarligin romantik anlayisiyla olan iliskisini tanimlayabilmek icin yazarligin romantik teorisine giris yaparak biographical, formalist ve reader response criticism yapmayi ogrenerek intentional fallacy terimi uzerinden 20.yy edebi elestirisi yapmaya calisiyorsunuz. post-colonial literature dersinde shakespeare'den h.rider haggard'a ve joseph conrad'a kadar okuyarak modern post-colonial dunyayla somurge arasindaki iliskiyi national identity, civilization, selfhood, borders vs. uzerinden kurmaya calisarak batili ve batili olmayan kulturlerin ideolojik ve politik etkilerini tartisiyorsunuz. tum bunlar zorunlu dersler. secmeli derslere geldigimizde ise; american fiction dersinde woody allen'in midnight in paris filminden f.scott fitzgerald'a, william faulkner'dan zora neale hurston'nin bildungsromanina, sci-fi literature olarak gecen alfred baster'den ursula le guin'e, philip dick'den william gibson'na kadar 20.yy'in ilk ve ikinci yarisini war, ethnicity, gender ve urban/rural tension uzerinden sosyal, kulturel ve tarihsel hareketlerle critical reading ve close reading yaparak inceliyorsunuz. turcophone literature in a comparative perspective dersinde ahmet hamdi tanpinar'dan walter benjamin'e, oguz atay'dan herman melville'e, yusuf atilgan'dan paul auster'a, sait faik abasiyanik'tan william saroyan'a, latife tekin'den orhan pamuk'a kadar identity politics, class issues, immigration, multiculturalism vs. gibi temalar uzerinden tarihsel, sosyal ve kulturel arkaplanla turkce ve ingilizce metinler uzerinden karsilastirmali olarak yakin okumaya calisiyorsunuz. special topics in cultural history dersinde john kennedy toole'den david foster wallace'a, the big lebowski filminden office space filmine ve the simpsons dizisinden nirvana'nin nevermind albumune kadar race, class ve gender temalariyla bazi kavramlar uzerinden amerika kulturunu tanimaya calisiyorsunuz. drama in music and literature dersinde baroque donemini ve baroque muzigini opera dinleyerek ve bale izleyerek dramanin muzikteki yansimasini ve shakespeare'den bernard shaw'a ve vergilius'a drama'nin edebiyattaki yansimasini goruyorsunuz. `fairy tales and their retellings in music and literature` dersinde aladdin and the enchanted lamp'ten cinderella'ya, the pancatantra'dan tales from the tousand and one nights'a kadar masallarin farkli versiyonlarini okuyup karsilastirma yapmaya, masal ve bale versiyonlarindaki kulturel elementleri kiyaslayarak cross-cultural baglantilari bulmaya calisiyorsunuz. son olarak benim icin en sahane ders olan kafkaesque dersinde kafka'nin romanlari ve oykulerinden borges'e ve brazil ve white ribbon gibi kafkaesk filmleri izleyerek sosyal, politik ve varoluscu elestiriyle kafkaesk tarzda analiz etmeye calisiyorsunuz.

    benim gecirdigim 4 yilin ozeti bu sekilde. dedigim gibi okutulan metinler ve islenen dersler universiteden universiteye elbette fark gosterecektir. ben ders detaylarini yazarak size bu bolume girmeden onceki halinizle bu bolumu bitirdikten sonraki halinizin cok farkli olacagini bir nebze gosterebilmek istedim. nasil farkli olacak derseniz, soyle; genel kulturunuz cok ama cok artacak, vizyonunuz genisleyecek, ufkunuz acilacak, farkindaliginiz cok artacak; zaten normalde de farkindaligi yuksek biriyseniz bu bolum sayesinde yaptiginiz sorgulamalar ve analizler yuzunden daha fazla aci cekeceksiniz bir dezavantaj olarak, daha bilincli daha duyarli olacaksiniz, tabulariniz ve dogmatik dusunceleriniz yerini onlari yeniden insa etmeye birakacak, kendinizi bulacaksiniz. ve en onemlisi hayatin ne oldugunu kavramaya baslayacak, hayata farkli acilardan bakmayi basarabilen, elestiren kaliteli insanlar haline geleceksiniz. tabii bu bolumu her bitiren bu bahsettigin ozellikleri tasiyor mu diye soracaksiniz ve ben hayir diyecegim ama o kalite kumasinizda varsa bu bolumu bitirince daha fazla ortaya cikacaktir emin olun.

    ne yazik ki ama ne yazik ki meslek sahibi olmak icin okunacak bir bolum degil. mezunlarin cok cok buyuk bir kisminin ingilizce ogretmenligi yaptigini uzulerek soylemeliyim ancak bu buyuk dezavantajina ragmen bu bolum okumaya deger mi derseniz suphesiz deger derim. pisman olmazsiniz. tek pismanliginiz olsa olsa egitim surecinde 'keske daha fazla onemseseydim', 'keske daha fazla okusaydim' ve 'keske daha az devamsizlik yapsaydim' seklinde dusunerek olabilir ancak.
14 entry daha