• şimdi size david seton isminde gizemli bir şövalyeden söz edeceğim. eski başlıklarda bu kişiye değinmedik.

    xıx. asrın başlarında james maidment isminde tanınmış bir şecere hukukçusu ve antika meraklısı, 1581 ile 1596 seneleri arasında st. john örgütü içinde 'tapınakçı toprakları' hareketleriyle alakalı bir sicil defteri buldu. balantrodoch ve marycuiter' deki bilinen iki külliyeye ilaveten bu doküman, auldlisten, denny ve thankerton' da olmak üzere üç yeni tamamenin listesini veriyordu. 10 ayrı olarak küçük çiftliklerden tarlalara, değirmenlerden büyük çiftliklere, kalelerden dört kasaba ve yörelerine kadar diğer 500 mal varlığını da listeliyordu. bu bulguyla maidment, araşhrmalarını daha da ileri götürdü. marmont, iskoçya milli kütüphanesi'nde yer alan, hazırladığı son cetveli elyazmasına uyarlandı. bu çalşma, en azından 579 tapınakçı mal varlığının isimleri ve listesini içermektedir.

    bu topraklara ne oldu? nasıl elden çıkartıldı ve bunlara ait kayıtlar, tarihten nasıl silindi? en azından bu suallere bir takım cevap verir bruce vaktinde iskoçya'nın en ehemmiyetli ve tesirli ailelerinden birinde bulunabilir. bu, seton ailesi' dir. sir christopher seton, bruce'un kız kardeşiyle izdivaç etmişti. bruce'un john comyn'i katlettiğinde olayın içindeydi ve kendisi de, araya girmeye çalışan comyn'in amcasını öldürmüştü.

    bu arada, 1306' da scone de bruce'un taç giyme merasiminde de bulunmuştu. sonradan metheven muharebesi'nde gözaltına alınmış ve ı. edward'ın buyruğuyla idam edilmişti. benzer bir mukadderat, kardeşi sir john seton'ın başına geldi. gerçekte her ikisi de bruce'un kardeşi neil'ın yanında can verdiler. 1320'de christopher seton'ın erkek çocuğu alexander, sinclaiı:'ler gibi diğer ünlü iskoç aileleriyle arbroath bildirisi'nu imza atmışlardı. takip eden 400 yıl süresince, iskoçya'nın milliyetçi etkinliklerinde

    ehemmiyetli bir yer işgal ettiler. bu bakımdan, başka bir seton olan george seton'ın 1896' da atalarının çevreli bir tarihsel kaydını tutması, sürpriz değildi. bu abidesel kitapta, başka bir deyişle 'a history of the family of seton' da (seton ailesi' nin tarihi) yazar en ehemmiyetsizinden en ünlüsüne kadar unvan taşıyan sayısız atasının listesini vermektedir. ayrı olarak, standart şecerede görünmeyen diğer seton'ların da bir listesi verilmektedir. bunlardan bazıları, mütevazı esnaf ve kasabalılardır. bu karmaşık soy ağaçları ormanının içinde, bilhassa şaşırhcı ve emele uygun bir tane kayıt vardı.

    1560. büyük üstatları sir james sandilas'in aracılığıyla baba kalıtlarındaki çıkarlarından yoksun bırakıldıklarında, başlarında iskoçya büyük başrahibi (lord seton'ın kuzeni) david seton ile bir bedene geri çekildiler. bu işlem, o vaktin ciddi

    hicivsel bir şiirinde endirekt olarak şöyle anlatılır:

    neden, o vakit hainin ötesinde,

    kim bizi geçmişi aramaya götürdü,

    hilebaz yuda hem de açgözlü!

    neden, mukaddes toprakları, yüklü altına;

    satan hödüğün ötesinde

    tapınakçı'nın kaybı olmadı da,

    neden o vakit david seton haçı taşıyor.

    david seton, 1581'de ülke dışında can verdi. ratisbon'da (şimdi nurenburg yakınlarında regensburg) iskoç rahibe manastırı'na gömüldüğü söylenir. bu boş ümitler uyandıran bir bölümdü ve açıkça tapınakçılaçılar'ı ima ediyordu. tarihsel doğruluğu itibarıyla da daha boş ümitler uyandırıyordu. şiir, tapınak şövalyeleri tarikah'nın

    resmen lağvedildikten 250 sene sonra da iskoçya' da hali hazırda etkin olduğunu ve yeni bir krize katlanacaklarını işaret ediyordu. peki, david seton net olarak kimdi? ya bahsi geçen olaydaki sir james sandilands kimdi?

    ikincisini izlemek en azından daha kolaydır. ilk torpichen baronu james sandilands, 1510 senesi civarında doğmuştu ve midlothian' da orta sınıf bir arazi sahibinin ikinci erkek çocuğuydu. sandilands'ın babası 1555'te cenevre' den iskoçya'ya geri dönüşü arasındaki dönemde ailenin calde:r'teki yerinde kalan john ınox'un yakın arkadaşıydı. babasının bir protestan reformcuyla irtibatına karşın, genç james sandilands, 1537'den kısa bir müddet önce st. john örgütü'ne katılmıştı. 1450 seneninde v. james'den,

    torpichen külliyesi preseptörü walter lindsay'in ölümünden sonra bu göreve geçme hakkından dolayı, büyük üstat' tan resnii onay alabilmek için gideceği malta'ya kadar güvenli bir yolcu için refakat istedi. sandilands'ın, lindsay'in yerine geçme talebi 1541' de hospitaller'lerin büyük üstadı juan d'omodes tarafından onaylandı. malta'dan haneye geri dönerken, tutkulu genç adam yeni görevinin papa tarafından da onaylanması için roma' da mola verdi.

    burada bizde mola verelim. daha sonra yazıya devam edeceğim.
2 entry daha
hesabın var mı? giriş yap