şükela:  tümü | bugün
29 entry daha
  • bu lanet olası illet o kadar sinsi ki hangi oyunlarda olup olmadığını deneyimlemeden anlayamıyorsunuz. bu durum hakkında türkçe olarak pek bilgi olmasa da yabancı kaynaklarda güzel noktalara değinilmiş şekliyle anlatılıyor.

    cure for fps induced nausea simulator sickness

    simulator sickness in virtual environments

    u.s. army'nin 742 pilot üzerinde yaptığı simülasyon hastalığı* deneyinde pilotların yaklaşık yarısında (334 pilotta) bu semptomların gözlemlendiği görülmüş. tıbbi terimlerle kelimelere dökecek bilgim olmasa da bu makalelerden anlayabildiğim, bu durumun beyin-göz arasındaki sinirsel mekanizmanın her insanda farklı çalışmasından kaynaklı olduğu. (#1644931)

    fps oyunlarında motion sickness yetmiyormuş gibi field of view işin içine giriyor. bu "görüş alanı" dediğimiz nane eğer oynadığınız oyunda değiştirilebiliyorsa reaksiyona uğrayabilme ihtimaliniz bir nebze düşüyor.

    örneğin wolfenstein the new order'da standart fov değeri "80" iken bir saatlik gameplay sonrası midem bulanmıştı. dün gece oyun ayarlarından fov değerini "100" yaptıktan sonra bir saat daha oynamayı deneyeyim dedim. ve harika sonuç! gameplay sonrası sandalyeden bulantısız olarak kalkabilmenin gururlu sevincini yaşıyordum.*

    aynı şekilde yaklaşık 450 saat counter-strike global offensive oynayıp bir defa bile olsa midemin bulanmaması ve başımın dönmemesi, field of view faktörünün önemini anlatmama yeter. oyun içerisinde görebildiğiniz alan ne kadar geniş olursa, bu hastalığa tutulma oranınız dolaylı olarak düşüyor.

    bazı forumlarda "ekranın ortasına crosshair ekledim, midem bulanmıyor", "oyun oynarken odamın ışıklarını açıyorum, bu midemin bulanmasını engelliyor" gibi farklı deneyimler paylaşılmış, deneyimleyen her kişinin kendine has çözüm yolu bulması da ilginç. bu deneyimler yukarıdaki paragrafta bahsettiğim "beyin-göz arasındaki sinirsel mekanizmanın her insanda farklı çalışması" durumuna tekabül ediyor.

    bir başka motion sickness örneğini de hotline miami'den vereceğim. fps ile alakası olmamasına rağmen olabildiğince kan, şiddet, tecavüz ve vahşet içeren bu oyuna ilk başladığımda yarım saat dayanamadan kapatmıştım. ilk linkteki makalede söylenildiği gibi kendi kendimi yenmeye çalışarak oyunun üzerine gittim ve başardım. alıştıkça oyun sarmaya başladı, başım dönmedi, midem bulanmadı ve saatlerce oynadım. oyundaki aksiyonun fazlasıyla hızlı olmasının yani mouse hareketlerinin, karakter hareketlerinin çok hızlı olmasının kesinlikle bu durumda payı var diye düşünüyorum.

    medal of honor, delta force, doom gibi oyunlarda yerlerde yuvarlanırken call of duty modern warfare serisini adeta veteran olarak oynayabilmemi de biraz grafiklere bağlıyorum. *
13 entry daha