şükela:  tümü | bugün soru sor
146 entry daha
  • pragmatik kullanım, öz niteliği değiştirmez. sanatın içsel ve dışsal amaçları arasında ayrım yapılabilir fakat dışsal amacın varlığı, içsel amacı yok etmez. dışsal amaçlar, para kazanmak, şöhret elde etmek veya yalnızca eğlenmek olabilir. içsel amaçlar ise fikirleri, duyguları bir estetiksel kaygı ile ifade etmektir.

    "sonunda para kazanılıyorsa o sanat değil, zanaat olur." argümanı hem sanat tarihi açısından, hem de düşünsel açıdan yanlış. en basit örnek rönesans. medici hanedanı ilerici ve entelektüel olarak rönesans hareketinde yer aldıklarını göstermek için sanat eserlerini finanse ediyorlardı diye, o sanat eserleri efsanevi figürlerle betimledikleri içsel mesajlarını yitiriyorlar mıydı? böyle bir şeyi iddia eden çarpılır, san pietro bazilikası'na, michelangelo'ya hakaret.

    "sanat, asla ticaret güdüsüyle yapılmaz." demenin bu kadar prim yapmasının sebebi olsa olsa film endüstrisi gerçeğini bile düşünmemektir. her filmin sanatsal değeri olacak diye bir koşul elbette yoktur. fakat sinematografisi ile, barındırdığı düşünsel ve duygusal ögeleri ile, müziği ile sanatsal değeri yüksek olan, seyircisini adeta başka dünyalara götüren çok sayıda film varken, herhangi biri çıkıp da "filmlerden sanat olmaz." iddiasında bulunabiliyor mu? hayır. çünkü filmler artık geleneksel sanat kültürünün bir parçası oldular, video oyunlarının ise o aşamaya gelebilmeleri için biraz daha zamana ihtiyaçları var. aradaki tek fark bu. tetris üzerinden "video oyunları salt eğlence amaçlı." tespitini yapmak mânâsız, burada tartışılan şey video oyunlarının bir "form" olup olamayacağı. yoksa sanatsal değeri olmayan film de, müzik de, resim de, heykel de, mimari de var. bir sanat formunda sanatsal değeri olmayan örneklerin mevcut oluşu o sanat formunun bütünüyle var olamayacağı anlamına gelmiyor.

    hele hele müzelerde sergilenen her şeye sanat deme zorunluluğu sanat camiasının kültürü kendi amaçları için tekelleştirme gayretinden başka bir şey değil. kaya parçalarının sanat eseri olarak sunulduğu bir dönemde önemli fikirleri ve duyguları görsel ve işitsel şölenler ile oyuncuya veren sayısız video oyununun sanat eseri olmadıkları iddiası nereden baksanız tutarsız, sanatın tanımı ile çelişen bir iddia.

    * * *
    ne rothko'nun minimal ifadeleri,
    ne de kandinsky'nin aşkın derinliği,
    dokunmaz bilincimin dışına;
    senin dokunduğun kadar soma.

    alex grey tabloları deliliktir,
    layers of fear psikedeliktir,
    dini ilahiler melodiktir ama,
    mass effect bir ahlaki dilemma.

    radyolarda ozzy osbourne,
    kafamda lament of the highborne,
    soundtrackleri es geçmek güç,
    3 yıl evvel çıkmışken witcher 3.
    * * *
36 entry daha