4 entry daha
  • peter bürger, bu kavramın avangardla alakasını şöyle açıklıyor:

    "rus formalistleri 'yabancılaştırma'yı [ostranenie'yi kastediyor] asıl sanat tekniği olarak görür, bu kategorinin genel diye kabul edilmesi belli bir nedenle mümkün olmuştur: tarihsel avangard hareketlerinde, alımlayıcının şoka uğratılması, sanatsal niyetin hâkim prensibi haline gelmiştir. yabancılaştırma böylelikle gerçekten de hakim sanat tekniği haline geldiğinden, genel bir kategori olarak tanınması da mümkün olur. bu, rus formalistlerinin, yabancılaştırma tekniğini öncelikle avangardist sanat eserlerinde göstermiş oldukları anlamına gelmez (hatta tersine, şklovski'nin tercih ettiği eserler don quixote ile tristram shandy'dir). burada yalnızca, avangardist sanatın şok prensibi ile, yabancılaştırmanın genel bir kategori olarak kavranması arasında -zorunlu- bir bağlantı olduğu öne sürülmektedir. bu bağlantı zorunludur, zira bir kategorinin genel geçerliliğinin tanınması, ancak nesnenin (bu bağlamda yabancılaştırmanın şokla derinleştirilmesi) kendini tamamen açmasıyla mümkün olur. bu, kavrama ediminin gerçekliğe aktarıldığı, kavrayışı gerçekleştiren öznenin olumsuzlandığı anlamına gelmez. burada yalnızca, kavrama imkânlarının, nesnenin gerçek (tarihsel) kendini açışıyla sınırlanmış olduğu öne sürülmektedir."*

    * p. bürger, avangard kuramı, s. 55, 56.
2 entry daha
hesabın var mı? giriş yap