şükela:  tümü | bugün
21 entry daha
  • latince tam adı marcus pontius pilatus'tur, m.s. 36'da ölmüştür. isa'nın duruşmasına başkanlık eden, çarmıha gerilme emrini veren kişi ve roma imparatoru tiberius'un judaea* procurator'üdür*.

    yaşamının geleneksel açıklamasına göre pilatus, pontii'nin samnit klanının (dolayısıyla adı pontius) bir roma equestrianı idi. roma imparatoru tiberius'un favorisi sejanus'un müdahalesiyle judaea'ya prefect olarak atandı. (unvanının prefect olduğu, eski filistin’deki caesarea'da bulunan bir yazıtla onaylanır.)

    sejanus tarafından korunan pilatus, imparator emriyle, pagan putlarının eyaleti donatması ve pagan dini sembollerin basıldığı paraları resmi para olarak şart koşulması ile, roma'nın kazandığı dindar yahudilerin düşmanlıklarına katlanmak zorundaydı. sejanus’un ölmesinden sonra pilatus, isa’ya yasal bir ölüm cezası verilmesi konusundaki kayıtsızlığından yararlanan bazı yahudilerden daha sert eleştirilere maruz kaldı (yuhanna 19:12). samiriyeliler, pilatus'un gerizim dağı'na saldırmasından sonra, pilatus'u suriye'nin legatus'u olan vitellius'a şikayet ettiler. özellikle insanları uygun şekilde yargılamadan idam ettiği iddiasıyla, yargılanması için roma'ya gönderildi. caesarea’lı eusebius’a göre pilatus, imparator caligula’nın emriyle kendisini öldürdü.

    pilatus'un yargılamaları, çıkarımsal olarak neredeyse tamamen daha sonraki yahudi ve hristiyan yazılarına, özellikle de josephus ve yeni ahit'in bölümlerine dayanarak yapılmalıdır. josephus’un referansları tutarlı görünmektedir. josephus'a göre pilatus, hem rasyonel hem de pratik olmasına rağmen, belirli bir davada ne kadar ileri gitmesi gerektiğini asla bilemeyen güçlü bir otoriter roma lideri karakterini sergiler. pilatus'un yargılamaları, hem yahudileri hem de samiriyelileri isyan etmeye teşvik etmişti. josephus, yahudi yasalarını kaldırmak için ve yahudilerin şimdiye dek sahip oldukları azalan imtiyazlarını, daha da azaltmak amacıyla pilatus'un, askerlerine kendi pagan dinlerine bağlı imgeleriyle kuşanarak kudüs'te konuşlanmalarını emrettiğini yazar. yahudi temsilciler, pilatus'un ikamet ettiği şehir olan caesarea'da gösteri yaptıklarında pilatus, onları ölümle tehdit etmişti, ancak ölmeye hazır olduklarını gösterdiklerinde imgelerin kaldırılmasını emretti. josephus, pilatus'un “karakterinin kararlılığından derinden etkilendiğine” dair çıkarımsal kararını da belirtir.

    yeni ahit, pilatus'un zayıf ve titiz bir kişiliğe sahip olduğunu yazar. "şölen gününde isa yerine barabbas'ı serbest bırakırsam, ayak takımı bu kadar mutlu olur mu?"(markos 15: 6) pilatus bu düşünceye zayıf bir şekilde teslim olur. karısı pilatus'a, isa hakkında gördüğü vahiysel bir rüyayı anlatır: “bu masum adamla olayların bir ilgisi yok” (matta 27:19), ancak pilatus, imparatora karşı olan sorumluluğunu bu şekilde yerine getirir. yuhanna'da pilatus, isa'nın hristiyan yorumunu kabul ettiği şeklinde tasvir edilir (19: 7-11) ve yahudi liderlerin, isa'nın “yahudilerin kralı” olduğunu söylediğini hatırlatmasını pilatus reddeder (19: 21). öte yandan yuhanna'nın çizdiği, vali konağı’nın önündeki bir mahkemede hüküm veren pilatus portresi, tipik roma prosedürüne uygundur. pilatus'un karakterine ve kişiliğine bir endeks olarak yeni ahit yıkıcı olmakla birlikte, giderek daha fazla ortaya çıkan hristiyan topluluklarının kaygılarıyla daha da meşguldür. yeni ahit, gentileliler arasında yol almaktayken romen makamlarında yargılanmaktan kaçınmak için isteklidir ve pilatus'a çok dil uzatmaz.

    pilatus'u olumlu bir şekilde gören ilk kilise geleneği, bazı kiliselerde 21. yüzyılın başlarına kadar devam eder. pilatus ve eşi, etiyopya ortodoks tewahedo kilisesi'nin 25 haziran'daki bayram gününde özellikle anılır.

    ayrıca birkaç detay da şurada;
    (bkz: hz. isa/@beren and luithen)
3 entry daha