şükela:  tümü | bugün
29 entry daha
  • akademi mezunu bir sanatçı olarak, yağlı boya resme başlayacaklar için hangi malzemeyi ne için kullanırız, sorusunu merak edenlere kısaca açıklayalım;
    -
    tuval seçimi-
    herşeyden önce yapmak istediğiniz resme uygun, tuval bezi seçmek gerekmektedir. çoğu yeni başlayan bu detayı es geçer. ancak siz gerçekçi bir resim yapmak, detay girmek istiyorsanız, tuvalinizin buna uygun yapıda olması gerekmektedir. hazır tuval alınmasına karşıyım ancak ille alacaksanız, tuvalin yüzeyinde elinizi gezdirip, kağıt kadar pürüssüz mü değil mi diye kontrol etmekte fayda vardır. tuval ne kadar pürüssüz dümdüz (düşük numaralı 200gr altı) bez ise ince fırcanızın üzerine istediğiniz etkiyi yaratma şansı artacaktır.

    eğer tuvalin yüzeyi dokulu pütürlü ise o muhtemelen soyut ve renk - yorum ağırlıklı resimler için üretilmiştir. kalın oldukları için üzerine istediğiniz kadar katman girseniz spatula ile paldır küldür dalsanız bile tuvalin kendisini salmaması için kalın yapıdadır ve bu amaçla üretilmiştir. eğer soyut nonfigüratif (figür içermeyen) resim yapacaksanız kalın bezli (yüksek numaralı 300 gr üstü ve jüt bez) kullanmak faydalıdır.
    -
    boya seçimi -
    daha önce şu entryde hangi markanın hangi kalitede olduğunu açıklamıştım. ilk başlayanların amatör seviye boyalarla başlaması yararınadır. (parası olan rembrandt yada winsor & newton deneyebilir)
    -
    fırça seçimi-
    eğer gerçekçi şeyler üretecekseniz yumuşak uç (samur) fırçaları tercih edilmelidir. yumuşak geçişler ve ara tonları kontrollü yaymak için faydalıdır. yassı uçlardan mı yuvarlak uçlardan mı seçilmesi gerektiği kullanıcının kararı. 1 numara ince bir kaç ara numara ve bir iki büyük numaralardan alınsa yeterlidir. ilk etapta birden 20 ye kadar tüm numaraların fırçasını almak gereksiz masraf.

    eğer gerçekçilikten ziyade farklı kaygıda eserler üretecekseniz sentetik uçlu daha kalın tüylü fırçalar, yoğun boya dokusunu tuvale aktarmada daha niteliklidir. uçları kalın olduğundan tuvalin yüzeyine temasında samur uçlar kadar eğilip bükülmeyecek daha keskin etkiler yaratacaktır.
    -
    inceltici
    incelticileri kullanmamızın nedeni şu şekildedir;
    keten yağı; boyayı eritmek için vede boya beze daha iyi nüfus etsin diye kullanılır ve inceltici kabına 5/3 oranında konulur.

    terebentin; terebentin hem fırça temizlemede hemde boyanın kuruma süresini kısaltmak için kullanılır. 5/1 oranında da terebentin konur. (asla tiner kullanılmaz)

    haşhaş yağı; genellikle son katmanlar için tercih edilmelidir. rengin parlak ve canlı görünmesi için kullanılmaktadır. eğer sadece haşhaş yağı ile resim yaparsanız, bez önce bu yağı sonra boyayı emecektir. bunun sonucunda üstüne eklediğiniz her renk ya zamanla kusmaya yada diğer bölgelere göre çok parlak görünmesine neden olacaktır. büyük bir teknik hatadır. resmi mahvedebilir. 5/1
    -
    üretim öncesi
    çalışmaya geçmeden önce mutlaka tuvalin resime hazır hale getirilmesi gerekmektedir. hazırda alsanız sonradan da yaptırsanız asla ham beze resim yapılmaz. çünkü bezin yüzeyi resime hazır olmadığından direk resme girişirseniz, bez ilk etapta sizin resminizi yemeye başlayacaktır. renkler solar, bazı yerleri parlak bazı yerleri mat olur. mutlaka ya gesso yada akrilik boya ile bir kaç kat zemin atılıp zımparalanıp üzerine çalışılmalıdır.
    -
    son bir tüyo,
    asla siyah renk tüpten çıktığı gibi kullanılmaz. siyah boyanın içerisine az miktar cobalt blue koyarak daha koyu bir siyah, biraz da kızıl veya kırmızı bir ton eklerseniz koyu ve sıcak bir siyah elde edebilirsiniz. aksi taktirde resim kuruduğunda o siyah renkler matlaşacaktır.
    ---------------
    edit 1: verniği unutmuşuz.
    iki çeşit verniğin 3 farklı türü bulunmaktadır.
    vernikler parlak ,retouch ve mat olmak üzere 3 türdür.
    resme en çok katkı sağlayan tam bir resim havası veren sıvı verniklerdir. yüzey %100 kuru olduğunda atılır. yağlı boyalar dıştan içe doğru kuruyan boyalardır. tam olarak kuruması için haftalara ihtiyaç duyar. vernikler solvent bazlı olduklarından, eğer tam kurumamış yüzeye atılırsa, alttaki boyayı çözecektir. resminizin içine eder, eritir alttaki boya tabakasını. bu yüzden mutlaka kuru olmalı. verniğin uygulanışında geniş bir fırça, en sol tepeden kademe kademe sağa doğru atılmalıdır. muazzam fırça izlerini belli edeceğinden, sağ sol yaparak atılırsa resmin yüzeyinde ışık kırılmalarına neden olabilir.
    -
    parlak vernik resmin yüzeyini epey canlandırır. ancak duvara asılan resminize doğrudan ışık gelirse, yansıtacağından resmin net bir şekilde görünüşünü zorlaştırabilir. tavsiyem içerisine az miktarda mat vernik konup karıştırılarak sürülmesidir.
    (bkz: dammar vernikler) ve (bkz: venedik terebentinleri) yoğun reçinelerden üretildiklerinden parlaklığı en yüksek vernik türleridir. bu verniklerin terebentin ile azıcık seyreltilmesi, kuruma süresini epey kısaltacaktır. (bkz: retouch) denilen türler, başlangıç ve deneme için ideal yüzeyden sökülebilen vernik türüdür.
    (bkz: sprey vernikler), uygulaması en kolay, ancak etkisi en zayıf vernik türleridir. çok ince tabaka oluştururlar yüzeyde. resmin göbeğinden daire çizeçize dışa doğru açılarak uygulanmalıdır. yoksa resminizin bazı yerleri mat bazı yerleri parlak görünür.
    -
    gelen sorular üzerine yeni bir edit:

    eğer bu işte henüz yeni iseniz zihninizdeki resmi yapmaya başlamayın. çünkü dünyanın en güzel yemeğini yapabilmek için öncesinde mutfaktan biraz anlamak gerekiyor. manzara mı yapmak istiyorsunuz hudson river school'u bir araştırın. portre mi yapmak istiyorsunuz işe en gerçekçi yapanı ile değil, caravaggio gibi az renkle çalışan sanatçılar bulun. eserlerin tamamını değil üstesinden gelebileceğiniz kesitleri belirleyip çalışın. neredeyse tüm tabloların artık çok yüksek çözünürlüklü halleri internette bulunuyor. yapmak istediğiniz resmi doğru seçin. milyonlarca minik detaydan oluşan bir resmi olduğu gibi yapmaya çalışırsanız elbette bir noktada çuvallarsınız. ilk etapta yapabildiğiniz kadar yakın plandan birşeyler çalışıp zamanla zoomu uzaklaştırın.
    kocaman bir dağ manzarasını yapabilmek için, hem gökyüzü, hem hava perspektifi, hem genel ton değerleri hemde ağaçtan toprağa, uzak plan detayından yakın plana herşeye hakim olmanız gerekir. halbuki dağın dibine zoom yapıp, hoş bir kesiti çalışsanız, olayı kavrama şansınız daha da artacak hevesiniz hemencik kırılmayacaktır.

    tavsiyem henüz yeni iseniz, hem renklerinizi hemde konularınızı oldukça sınırlı tutun. mümkünse ilk etapta bol bol siyah beyaz çalışın, gri tonlar hem dokuyu, hem hacmi hemde ışık gölgeyi kavrama konusunda çok önemli ve faydalıdırlar. ( sonrasında ince katmanlarla renk eklenebilir ki çoğu klasik ustanın da yaptığı buydu.) resmi bir kerede yapıp bitirmeyi denemeyin. renkler hemencik çamurlaşır. bazen resimlerin ortaya çıkması için haftalara aylara ihtiyaç vardır neden ? çünkü bazı etkileri yakalamak için zeminin kuru, bazı etkiler için hafif nemli, bazı etkiler içinse zeminin ıslak olması gerekir. yapmak istediğiniz ince detaylar bir türlü olmuyorsa belki de zemin fazla ıslak olduğundan, alttaki boya ile etkileşime geçiyor rengi kirletiyor ve istediğinizi yapmaya izin vermiyordur.
    arkadaşlar resim sabır işidir. heyecanınızı ve finalde ne olacağını görme arzunuzu hemencik tüketirseniz, üç gün sonra olmadı lan bu değip tuvali bir yere fırlatıverirsiniz.
19 entry daha

hesabın var mı? giriş yap