şükela:  tümü | bugün
130 entry daha
  • alotte tango ogreniyor serimizin ilk bolumune hos geldiniz sevgili okurlar!

    iki haftadir tango dersine gidiyorum, ogrendiklerimi ve tango ogrenme deneyimimi "yeni baslayanlar icin" modunda burada yazmamin bir sekilde faideli olabilecegine inandim.

    oncelikle belirtmeliyim ki ben asinda ritim, figurler ve tarz acisindan salsa hastasiyim. boyle kipir kipir, evirip cevriliyorum, kicimi kiviriyorum falan, akdeniz insaniyim, hosuma gidiyor iste. salsa ogrenmeye ugrasmaktan tango'ya yeltenmemistim pek simdiye kadar. ama meger tango da baska bir guzelmis, ogrenmeye calismaya degermis.

    tango icin afilli tanimlar yapamiyorum malesef, henuz adam gibi adim atmaya calisirken "ah, ayakta seks gibi!" ya da "vuslatsiz bir ask gibi" oldugunu hissetmeye firsatim olmadi. ama hocamiz "yaklasik 3 dakikalik bir ask" dedi, kendisine guveniyorum, oyledir kesin! ben biraz teknik takilacagim mecburen :) (ay smiley koydum entrye, tango bana neler yapiyor allahim!)

    ayakkabilar:
    tango yaparken oldugunuz yerde donebilmek (pivot) icin alti kaygan ayakkabilara ihtiyaciniz var. yani beton veya hali yuzeyde tango yapmaya calismadiginizi varsayarsak, alti kosele, deri veya suet ayakkabilar isinizi gorur. asagida deginilecek tek ayak uzerinde durabilme sartini saglayabiliyorsaniz topuklu ayakkabida sorun yok (hatta daha bi guzel gorunuyor). "ay dengem bozulsa da herif beni tutar" diye topuklu giymesin bayanlar, herkes kendi ayaklari uzerinde duruyor bu dansta, bileginizi burktugunuzla kalirsiniz! tercihen ilk basta burnu kapali ayakkabi giyin cunku bol bol partnerlarin ayaklari birbirine basacak. arti ayakkabinizin bileginizi iyice sardigindan emin olun (yani terlikle falan yapmaya kalkmayin).

    adimlar:
    tango yapabilmek icin gerekli ve yeterli sart tek ayak uzerinde 5 saniye durabilmek (her iki ayak icin). tango adimlari vucudun agirligini bir o ayak bir bu ayak uzerine vermekten ibaret. durdugun yerde yapabiliyorsun bunu ya da agirligi aktarirken ileri, geri veya iki yana aciyorsun bacagi, agirlik obur ayaga aktarilip serbest kalan ayak da onun yanina cekilince adim oluyor! agirlik transferini tam yapmak temiz, estetik adimlar atmak icin onemli oldugu gibi ciftin kendi icindeki "iletisim"i acisindan da onemli. bunun disinda salsa'daki gibi 4luk veya 6lik adim sayimi diye bir sey yok (yani "bir-ki-uc, bir-ki-uc" diye adim saymiyorsunuz). muzigin ritmine gore slow*-slow-quick*-quick-slow gibi hizlanma veya yavaslamalar olabilir ama onun disinda nereye gitmek istiyorsan gidiyorsun, yerinde kalmak istiyorsan da yerinde sayiyorsun. bu bayagi buyuk ozgurluk sagliyor ama diger yandan da henuz (bizim gibi) "iletisim" olayini tam oturtamamis ciftlerde "ha simdi geri gitmemiz gerekiyor" gibi tahminleri ortadan kaldirdigi icin hata ihtimalini artiriyor.

    postur/durus:
    hem kadin hem erkek dimdik duruyor kardesim, bu kadar basit. aslinda teoride basit de pratikte kasiyor, insan dik duruyorum derken bir bakiyor beli geriye bukulmus ya da partnerinin uzerine abaniyor, ya da dizler bukulmus carliston yapar gibi. posture dersi almis olan varsa bilir: dogru durus sanki basimizin ortasindan bizi yukariya dogru cekiyorlarmis gibi durustur (tam anlamiyla sopa yutmus gibi degil: gogus cok ileride degil, omuzlar gevsek* olacak, ozellikle kadinlarda bel kavislenmis ve gobek bir yana kic bir yana cikmis olmayacak). bu durus iste tango suresince korunmasi gereken durus. bozuk postur paslanmis telefon telleri gibidir, iletisiminize parazit katar bol bol (analojimi seveyim).

    iletisim:
    deminden beri iletisim iletisim diyorum, cunku tangoyu adam gibi yapmak icin varligi sart olan bir sey. yani teknik olarak mukemmel adimlarla mukemmel durusla mukemmel hareket ediyor olabilirsiniz. ama tango iki kisilik bir danstir ve bu iki kisi arasindaki iletisim de mukemmel olmazsa yapilan tango degil gures tutusma gibi bir sey olur.

    bu iletisim denen sey ise kesinlikle salsa'daki gibi degil, resmen mind trick gibi bir sey! simdi salsa'da iletisim mesaj alip verme seklinde oluyor. leader sol kolunu kaldirip follower'in sirtindaki eliyle de hafifce ittirince "bak seni dondurucem simdi, seni soyle alayim sekerim" demek oluyor. salsa yaparken "evriliyorum cevriliyorum" derken abartmadim yani. follower sadece adimlarini atar orada, leader ceker cekistirir simdi soyle simdi boyle diye. eller ve kol kaslari iletisimde cok kullanilir yani. ama tango'da yok oyle bir sey. bizim hoca dedi ki "your partner is not a chair" yani "partneriniz bir sandalye degil", yani cekip itme yok! onun yerine ne var? elektrik akimi gibi bir sey var!

    henuz tam kapamadim bu olayi, anladigimca tarif edeyim. leader kisisi follower kisisine elleriyle dokunmuyor olsa bile followerin leaderin ust bedenine bakip gordukleri ve (pazularina ya da alt-kaburga kemiklerine) dokundurdugu iki eliyle ikili arasinda bu enerji akimini saglayabilmek gerekiyor. yani bir nevi leaderin beyninden "saga adim at" emri kendi bacagina giderken bir noktada followera da intikal ediyor ve o da ayni seyi yapiyor (mesaj ust vucuttan aktarildigi icin ayni anda ulasiyor bacak/ayaklara, lag olmuyor). iste leaderin agirlik transferini temiz yapmasi ve ust vucudunun kasilmamis ve dik olmasi bu transfer edilen seyin dogru transfer edilmesini sagliyor. leaderin "yerimde mi saysam yoksa ileri mi adim atsam belki de yana daha iyi?" turu tereddutlerde bulunmamasi da gerekiyor tabii! (bkz: noise)(bkz: noise reduction)

    ondan gerisi followerin sorunu ama! oyle yan gelip yatmak yok tango'da. "al beni erkegim, evir cevir, kuklan olayim!" yok. adam ileri geri yana yuruyup gidiyor kendince, nereye gidecegini hissedip (anlayip degil, once hissedip sonra anlayip) ona ayak uydurmak da kadina dusuyor. tango'da teslimiyet falan yok sekerim, inanmayin tam teslimiyettir diyene. direnis de yok ama. partnerlar kendi ayaklari uzerinde duruyorlar tamamen, aralarinda bir dokunma var sadece, onun disinda ne kendilerini birbirlerinin kollarina birakma, ne itme cekistirme var. ne var peki? iletisim ve guven.

    guven:
    bu dansi yapabilmek icin followerin leaderina sartsiz guvenmesi gerektigini ikinci dersten anlamis bulunuyorum. bu teslimiyetle ayni sey degil. sadece "i'll go wherever you will go*" diyebilmesi gerek followerin. "sen bizi yonlendir, ben sadece seni hissedip anlamaya konsantre olacagim" diyebilmesi gerekiyor yani. leaderin da bu guveni bos cikarmamak icin followeri duvarlara, diger ciftlere carptirmamasi gerekiyor. follower dans sirasinda erkegin omuzlar ve gogsune bakarken, leaderin da trafikteki gibi ortami tarayip nereye gidecegini belirleyip gerekli mesaji vemesi gerekiyor. benim gibi "ay ama arkamda biri varsa ve geri adim atarken tepesine cikarsam" korkusuyla minik minik adimlar atan followeri "sen buyuk adim at rahatca, arkada biri varsa ben gerekeni yaparim zaten"e inandirmak leadera dusuyor*.

    embrace -sarilma pozisyonu-
    simdi postur dedik, her iki eleman da dik durmali dedik ama tango'da bu ikisi bir araya geldiginde birbirlerine nasil sarilacaklar? simdi efenim salsa'da iki temel durus var cift icin: karsilikli durup pence seklinde bukulmus parmaklar birbirine gececek sekilde veya klasik bir el omuz/sirtta bir el tutusur sekilde yanda dans durusu. ama bu klasik dans durusunda erkegin sag eli kadinin sirtinin ortasindadir, dirsegi yere paralel kalkiktir, kadinin sol kolu bu dirsek uzerine yaslanir (agirlik vermeden), el de omuzdadir. diger ellerde onemli olan ellerin ayalarinin birbirine degmesidir. erkek yonlendirmelerini iki elini itip cekerek verdigi mesajlarla yapar. ikili arasinda hatiri sayilir bir mesafe vardir, vucutlar birbirine bazi ancak figurler sirasinda deger.

    tango ise cok daha yakin temasli bir dans imis. uzakligi ayarlamak mumkun olsa da karsinizdaki elemandan fazla uzaklasmaniz mumkun degil (ayaklar da cok yakin oluyor bu durumda, adim boylariniz birbirini tutmuyorsa birbirinizin ayagina bol bol basarsiniz!). dans ettiginiz kisinin kisisel hijyen konusunda ozenli oldugunu umarak cift durusunu tarif edeyim. hocamiz "kollarinizda bebek tutar gibi sevgi dolu ve narin olsun" dedi. en yakin versiyonunda leaderin sag eli followerin kurek kemiklerinin hemen altindan koltuk altina dogru yerlestiriliyor, follower da kolunun uzunluguna gore leaderin ust-koluna, omzuna, ensesinin altina veya sol omzuna koyuyor elini. dirsek yere paralel kalkacak diye bir sey yok, relax tutuluyor. diger kollar da rahat bir yukseklikte ne cok acik ne cok dirsekten bukuk. bu yakin pozisyonda bu elektrik/enerji akimi ust vucut temasiyla oluyor, ellerle degil. o yuzden eller sadece dokunuyor, itme falan yok, eller kollar diger kisinin vucudunda 1gr agirlik yapmamali. adim atarken ust vucut bacaklar birbirine paralel oluyor en basarili versiyonlarinda.

    vallahi teoride superim ama pratikte sallanmaktayim, ee azim sebat isiymis, onu da ogrendik. bu da bu gece yazacagim son tango deneyimim olsun!

    alotte tango ogreniyor serimizin ileriki bolumleri editler seklinde bu entrye eklenecektir. bizi izlemeye devam edin anacigimm...
430 entry daha