şükela:  tümü | bugün
  • gökyüzünde iken anlamına gelen başlangıç sözcuklerinden enuma eliş olarak bilinen destandır.(babil mitolojisi.)
    yedi adet kil tablet üzerine çivi yazısı ile kaydedilmiştir.
    bu tabletler iö 688-627 arasında hüküm süren kral asurbanipal'in kütüphanesine aittir.
  • yaratilis destani
  • tanrilarin dogu$unun ve insanlarin duzeninin bu ilk tanrilar kokeninden nasil geldiginin oykusunu anlatan mitostur. ozunde bolca trajedi mevcuttur. yeni dunyanin olu$umu ya$li akrabalarin olumunden dogar. oykunun esas oglani marduk'tur.

    tanrilarin dogu$u, yeralti dunyasinin tatli sulari apsu ile denizdeki tuzlu su tiamat'in birbirine kari$masiyla ba$lar. bu kari$ma neticesinde lahmu ve lahamu dogar. onlardan da an$ar ile ki$ar (anu'yu dogurmu$tur bu) dogar. anu, kendi suretinden yeryuzu tanrisi eayi yaratir. tiamat ile apsu kendi hallerinde sakince takilirken, cocuklarinin haraketleri gokyuzunde apsu'yu rahatsiz eden bir ce$it gurultu yapar. apsu fevkalade sinirlenir, tiamat ise cocuklarinin tarafini tutar ama yine de apsu'yu yati$tirmaya cali$ir. tam olaylar yati$ti derken, apsu'nun hizmetcisi mummu araya nifak tohumlari eker ve onu cocuklari susturmasi icin gaza getirir. olabilecek bir saldiriya kar$i hazirlikli olan ea*, apsuyu ilacla uyutup guzelce bogar.
    sonra mezarinin ustune bir ev yapip e$i damkina ile beraber orada ya$amaya ba$larlar. zaman icinde ilk ogullari dogar, ki o da marduktur.

    daha sonra, bir grup genc tanri, apsunun olumunun intikamini almak icin bir suikast plani hazirlar. tiamat'in ikinci e$i kingu bunlarin onderleri olur. diger genc tanrilarsa, tiamat ve kingu'nun kuvvetlerine kar$i sava$ta kendilerine marduk'u onder secerler. sonrasinda -dogal olarak- sava$ patlak verir. tiamat ile marduk da sava$ci olarak olaya dahil olurlar. marduk, tiamat'i bogar ve bedenini iki parcaya ayirir; bir parcasindan gogu diger parcasindan da topragi yaratir. daha sonra diger sistemsel sorunlari halleder, evrenin bolumlerine bicim verir ve evrene egemen olacak diger tanrilari belirler. boylelikle olaylar geli$ir..
  • enuma eliş la nabu şamamu
    şaplitu ammatum şuma la zakrat (yükseklerde gök henüz isimlendirilmemişken; ve aşağıda, sağlam zemin çağırılmamışken) dizeleriyle başlayan ve bugün dünyanın üçte ikisinin inandığı dinlere doğrudan kaynaklık eden yaratılış destanıdır. -zaten geri kalanı da bu destandan bağımsız olarak aynı şeylere inanmaktadır.-
    rab oğulları insan kızlarına vardıkları,
    ve bu kızlar onlara çocuk doğurdukları zaman,
    o günlerde, hem de ondan sonra,
    yeryüzünde nefilimler vardı,
    bunlar ebediyetin kudretli olanlarıydı,
    şem halkıydı.
    dizelerdeki "şamamu" sözcüğü ile eski ahit'in de hemen başlangıcında yer alan "şamaim" sözcüğü; bugün kullandığımız şems, şemsiye, şemsi paşa pasajı ile yine eski yazılardaki şamaş ve şem sözcükleri de aynı köktendir.
    "bütün yeryüzü üzerine dağılmayalım diye,
    gelin, kendimize bir şehir,
    ve başı göklere erişecek bir kule yapalım;
    ve haydi kendimize bir şem yapalım."
    insanlık tarihini esaretten kurtulma mücadelesi olarak yeniden inceleyebilir miyiz?
    diyar genişledi, halk çoğaldı;
    diyarda vahşi boğalar gibi yayıldılar.
    tanrı onların çiftleşmelerinden rahatsız oldu;
    tanrı enlil onların seslerini duydu
    ve büyük tanrılara dedi ki:
    "insanoğlunun sesleri artık bunaltıcı hale geldi;
    çiftleşmeleri beni uykumdan etti"
    babalar, terennüm ederek bunu oğullarına öğretsinler.
  • asurlar tarafindan, yazilmis epik. evrenin yaratilisini ve babil in kurulusunu anlatir. yedi bolumden olusmus yedi ayri kitabedir. her kitabede en az 150 satir vardir.
  • 6000 yasindaki yazinlar dizesi.
  • gilgamis destani ni iceren epiktir.
  • babil mitosudur.babil kentine övgü için yazılmış bir mitostur . kökleri sümer mitolojisine dayanır. geç dönem assur kütüphanelerinde ele geçmiştir. neredeyse eksiksiz bir metin olmasından dolayı mezopotamya mitolojisine ışık tutan bir kaynaktır.
  • babilde yeni yılın kutlanması, uğurlu gelmesi adına yapılan kutlamadır.
  • babil tanrısı marduk'u yüceltmek için yazılmış ancak tek tanrıcı dinlerde var olan pek çok mitosun kökenini oluşturan yaratılış destanı.