şükela:  tümü | bugün
293 entry daha
  • (bkz: #117949539)

    üstteki entry'de yer alan suser'in tepkisini anlaşılır. ancak burada bir birkaç bilgi eksikliği var.

    1-alevilikte cenaze erkanı sünni islamdaki şekilde değildir.
    2-cemevi diye bir şey yoktur. cemevleri, şehirleşme sonrasında cenaze kaldırabilmek için bir ihtiyaç ortaya çıktıktan sonra oluşturulmuştur. (ancak ayrıca; bu cemevleri için kaynak toplanması için bahsi geçen insanlar yardım geceleri düzenlemiş, kuruluşlarında bizzat rol oynamışlardır)
    3-o insanlar oraya ellerinde sazla "ben şarkı türkü söyleyeceğim" talebiyle gelmiş değiller.

    ilgili cenaze videosunda hemen yanında bulunan metin karataş konuyla ilgili kendi programında savunma ve açıklama yapmıştır. hedef gösterilen herkesin katılacağı şekilde geniş kapsamlı bir açıklamada bulunmuştur:

    ilgili açıklama

    ilgili entry görseli: https://soz.lk/i/vcfkrsgn

    edit: ben bu tartışmanın erdal erzincan başlığı altında yapılmasına kesinlikle karşıyım. zira sadece erdal erzincan'ın şahsını ilgilendiren bir tartışma yok ortada. çekingem o ki, bu başlıkta birden fazla entry girilmesi 3. kişilere zarar verecektir.

    öncelikle alevilikte yazılı kaynak bulunmaz. neredeyse tamamı son 60-70 yılın ürünüdür. ondan evveliyatı biyografiler, nefes, gülbanklerin yazılı olduğu defterler ve benzerleridir. dolayısıyla başta alıntıladığım suser'in arzu ettiği yazılı kaynak zaten var olamaz.
    sonraları yapılan çalışmalarda, cem ibadetinin nasıl olduğu ülkenin farklı yerlerindeki teamülleri öğrenip bir öz ortaya konmuştur. ülkenin genelinde cem sırasında okunan kuran bölümleri veya sureler, 12 hizmet, rızalık, ortamda bulunulma düzeni ve gelenlerin sağlaması gereken şartlar gibi birtakım öğeler bu öze dahildir.
    benzeri çalışma cenaze merasimleri için de yapılmalıdır. bunun şerhini düşebiliriz. ben bu konuda üstün bir bilgi birikime sahip değilim. nasıl olması gerektiğinin ahkamını kesecek hiç değilim. ancak dunning-kruger sendromundan muzdarip birçok vatandaşımız ahkam kestiği için sesleri çok çıkıyor ve sanki ortada bir kesin hüküm varmış gibi bir durum oluşuyor. karşı olduğum ve belirttiğim şey de bu. ortada bir tartışma yok yani. neyin olması gerektiği (doğası gereği) muallak zaten. altta tekrar entry giren suser yanlış bir davranış içinde, ben bunu belirttim.

    yine de madem tartışıldı fikrim de yapılabileceği yönünde: ibadetini bağlama ile yapan bir toplumun hakka uğurlaması sırasında bağlama çalmasından daha olası ne olabilir? çok değil, 100 sene evvel, 40 km ötede ne olup bittiği zor öğrenilen bir dönemde, nasıl olsun ki bütün anadolu alevileri her bir şeyi aynı şekilde uygulasın? bu inanç biçiminin bir merkezileşmesi yoktur. bir şeyhülislamı yoktur. halifesi yoktur.

    hadi diyelim kendiniz ve çevreniz için geçerli bir teamülünüz var. onu da yapmayın demiyorum ben. karataş demiş, ben demiyorum. ancak; hangi hadle erdal erzincan, metin karataş, tolga sağ için böyle bir ithamda bulunuluyor?

    alevilikte cemevi yoktur. dergah dediğiniz de tekkedir(cemevi değildir, benzeri bir amaçla inşa edilmemiştir. olasılıkla bektaşilere aittir); zaten şehirleşmiş toplumda cem erkanı yürütmek kendi içinde çelişik ve imkansız bir durumdur. buyrun kaynak: dertli divani söyleşisi dertli divaniden de iyi bilir bizim suser gibiler. hatta ihtimaldir ki okudukları deyişler varsa, onları yazanlardan da iyi bilirler. çünkü bu tipler aleviliğin papasıdır. halifesidir. alevilik işleri başkanıdır.

    cem ibadeti köylerde, köyün dedesinin evinin avlusunda, yoksa belirlenen geniş bir evin avlusunda yapılırdı. şehirlere geldikten sonra doğan bir ihtiyaç var ancak şunu bir kabul edin. alevilik kentsel bir inanç değildir. kırsal bir inançtır. bütün aleviler sosyolojik olarak da kendi içlerine kapalı şekilde yaşamışlardır. osmanlı zamanında da böyle, ki hala da öyle. şehre göç etmemiş alevi köylerinin hali nicedir?

    maddelendirmemi de çok sevmiş ilgili kişi. kendisinin hatalarını tekrar madde madde yazıyorum:

    1. tanımadığı birinin tanımadığı bir başka birinin cenazesinde yaptığı şeyi, oradakilerden daha şiddetli şekilde itirazla karşılamak.
    önce bir buna yanıt vermesi lazım bu denli suçlayıcı dil kullanacak kişinin. oradaki cenaze sahipleri bir şey dememiş, dede bir şey dememiş, cenazeye gelenler bir şey dememiş; bizim suser çıkmış suçluyor.
    2. yine tanımadığı insanların yaptığını, hayatın 10 dakikalık video kesitinden gördüğü kadarıyla yargılamak.
    3. hadsizce yargıladığı insanların yargılamasını da niyet okuyarak yapmak.
    4. bütün anadolu'da neredeyse her bölgesinde yayılmış bir inancın kendi çevresinde gördüğü şekliyle olması gerektiğini sanmak, bu sanı doğrultusunda herkese açık alanda birilerini suçlamak.
    5. ikinci entry'i yazıldığında bu hata hasıl oldu: attığım videoyu bile tenezzül edip izlememiş, dinlememiş olmak
  • özürleri kabahatinden büyük. bir de maddelemiş bayım. ben de maddeleyeyim:
    1-neymiş efendim alevilikte cenaze merasimi sünni merasiminden farklıymış. neymiş peki bu farklar! onu da söyleyin. aleviler de tıpkı diğer inançlardaki insanlar gibi sükunet içinde gömülür. cenaze yıkanır, beyaz kefene sarılır. yüzü gözleri kapalı biçimde tabuta veya sala konur. üzerine yeşil örtü örtülür. mevta imam ile cemaat arasında durur. (sünnilerde mevta en öndedir) cemaatin elleri önde veya göğsünde durur. başlar eğik olur. cenazeye gelen insanların abdestli (yani temiz olması şarttır). imam dünya ahret ölüm üzerine biraz bilgi verir. 4 tekbir getirir. ilk tekbirde allah'a, 2. tekbirde peygamberlere, 3. tekbirde 12 imamlara, 4. tekbirde ölen şahsa yönelik dua okunur. imam yüksek sesle bunları okurken cemaat sadece tekbirlere eşlik eder. imam helallik ister. sonrada cenaze kaldırılır.

    ne türküsü ne bağlaması.

    2-alevilikte cem evi yokmuş. doğru eskiden dergahlar vardı. o zamanın dergahları bu günün cemevleri. yani sonuç olarak bir ibadethane isim değiştirdi diye içinde her istediğimizi yapabileceğiniz, kafanıza göre kural koyup çıkaracağınız bütün niteliğini kaybetmiş bir yapı mı oldu?

    -şarkı türkü söyleme talebiyle gelmemişler cenazeye! öyle mi! ellerindeki sazlarla tesadüfen orada bulunmuşlar, bir anda türkü söylemeye mi başlamışlar.

    yani güzel kardeşim neresinden tutsan elinde kalır. kaynak göster diyorum, metin karataş'ın konuşmasını yolluyor! metin karataş bir türkücü, alevi kültürünün otoritesi değil. eline saz alan bir yorum getirecek ve bu tarihsel bilimsel bir kaynak olacaksa ben size akşama kadar kaynak üretirim. geçin bunları. fazla uzaklaşmalarına, oradan buradan safsatalara bel bağlamalarına geek yok kendi atalarının cenaze törenine baksınlar anlarlar. bu ülkede 50 yıl öncesine kadar alevilik olması gerektiği gibi, yüzlerce yıllık öğretisine göre sürüyordu zaten. ne zaman bu particilik, şovenist siyaset türedi; alevi=solcu, alevi=kürtçü, alevi=anarşist gibi akıl mantık dışı kutuplara taraf edildi, kendine entelektüel diyen -alevi olup olmadığı bile belli olmayan birileri- ''alisiz alevilik, islam dışı alevilik'' gibi müslümanları provake eden palavralar üretti, ve aleviliğin üzerinde bu kadar hunharca tepinen, ağzına geleni söyleyen kötü niyetli insanlara haddini bildireceğine daha da cesaretlendiren dernek federasyon takımları türedi, kırılma o zaman başladı.

    alevilikte olmayanı ben sana söyleyeyim. dernekleşme, partileşme, cem evini yönetime sülalesini (hemşerisini) yerleştirerek aile şirketi gibi kullanma, kendini aç bırakarak veya insanları kurşunlayarak bombalayarak öldüren militanların resimlerini pir sultan'ın yanına asarak onurlandırma, örgüt cesetlerini kabile danslarıyla halay çekerek gömme, cenazeleri örgüt paçavralarıyla süsleyip, zamanında alevilere atmadığı iftira kalmayan saidi nursi gibi zır deli yobazları kanaat önderi olarak gören apo'nun demirtaş'ın bayrağını sallamak yoktur. kurumsallaşma arıyorsan avrupadaki örgüt güdümlü federasyonlara bakacaksın.
    alevilk elinizde tanınmaz hale geliyor. bunu görmüyor musunuz! iktidar bir yandan, örgütler çeteler bir yandan, sürgünlerde yerin kültürüyle bambaşka gelenekler türeten asimilasyon mağdurları bir taraftan, aleviliği koluna zülfükar dövmesi yapmaktan ibaret sanan avrupadaki yozlaşmış dejenere tipler bir başka taraftan... tükeniyoruz bunu görmüyor musunuz! bu yozlaşmaya, parçalanarak yok olup gitmeye çanak tuttuğunuzu anlamıyor musunuz!
    dernek açılışlarında bedava konser vermek alevilik adına istediğinizi yapabileceğiniz anlamına gelmez. sen aleviler için bedava konser vermişsindir. benim babamın, başbağlar katliamından sonra alevi olduğu için amcamın balıkçı teknesini yakanlara hesap sormaya gittiğinde, aynı adamlar tarafından parmakları kesilmiştir. -ki amcam da babam da başbağlar'da olanlara herkesten fazla üzülmüştü. yani güzel kardeşim herkes bedel ödemiştir. bedel ödemek bizim genlerimize işlemiştir. biz bunu kabul ettik de geldik kerbela'dan bu yana. bunca şöhretin diyeti birkaç bedava konserse, yaşadıklarımızı yaşamamak için ölene kadar birilerine bedava türkü söylemeyi isterdim. lakin bir gün bile bunun lafını etmezdim.

    edit: okuyan kör olmasın diye paragraflar ayrıldı. metin karataş düzeltildi.

    edit2: kafalar nasıl kodlanmışsa eleştirdiğin anda seni faşik sünnü ilan ediyorlar. yazdıklarımdan benim de alevi olduğumu anlayamamış. öyle bir zır cahil.
    fanatizm böyle bir şey. sanatına nasıl hayran olmuşsa, adam inancına sövse “bir daha söv” diyecek! biz de bu mallara laf anlatıyoruz. iyi saz çalabilen herkes aleviliğin üzerinde rahatça tepinebilir. istediği yöne çeker çevirir. en bi süper alevi demek en iyi türkü söylemek demek zaten. biz kim oluyoruz da alevi olarak, aleviliğe zarar vermeyin diyoruz ki!
  • "alevilikte cenaze erkanı sünni islam'daki şekilde değildir."

    insana sormazlar mı dayanağın ne. nasıl bu kadar saçma ve desteksiz rahat konuşabiliyorsun.

    hangi kitapta hangi buyrukta var bu söylediğin.

    aptalca söylemlerle kendine güldüren iyi müzisyen kötü dindar biri .
  • #117949539 yazarın da belirttiği gibi. çok istiyorsanız tören bittikten, insanlar dağıldıktan sonra, hatta belki 1-2 gün sonra gider kendi bildiğiniz gibi vedalaşırsınız. ancak burada cenaze merasimi henüz bitmemişken yapılan bu hareket en basit biçimde işgüzarlıktır. kötü niyet demeye elim varmıyor.
    aleviliğin böyle bir yumuşak karnı var maalesef. özellikle son yıllarda herkes dilediğince eleştiriyor, kafasına göre tanımlar yapıyor. hatta öyle ki alevilikte ali var mıdır yok mudur tartışmasına kadar girebiliyor. bir kişi de demiyor ''kardeşim sen kim oluyorsun da yüzlerce yıllık bu kadim kültür hakkında kafana göre ahkam kesiyorsun''... yani böyle bir açık kapı. herkes kafasına göre bir dalıp çıkıyor. en çok da bunu alevi olduğunu söyleyenler yapıyor. herkes araştırmacı, herkes yazar. baksan hiç birinin yayınlanmış ciddi bir akademik makalesi, doğru dürüst bir eğitimi, kabul görmüş bir tezi yok. köye gitmiş iki kişiyle sohbet etmiş. biraz türkçe kuran biraz ateizm, biraz hegel falan okumuş. sonra bunları aşure çorbası gibi karıştırıp bilimsel bir argüman gibi bir kitaba yazıp piyasaya sürmüş.
    sonra bir bakıyorsun bütün derneklerde, federasyonda baş köşede seminerler vermeye başlıyor bu tipler. kendi dayanaksız, hiç bir tarihsel bağlamı olmayan saçmalıklarını, 2 kitap fazla satmak için hunharca genç cahil insanlara empoze ediyor.

    hülasa kadim bir inanç, kültürü ve gelenekleriyle beraber yok olup gidiyor bunların elinde. birileri üzerinden ticaret yapıyor, birileri militarize ediyor, bir başkası yozlaştırıyor...
    alevilerin sorunu çok bilmelerinden kaynaklanıyor. iki değiş söyleyen nesimi oluyor, iki sene hapis yatan pir sultan... herkes dede, herkes pir. herkes derviş havasında kafasına göre bir alevilik yaşıyor. işte aleviliğin en büyük düşmanı bunlar. alevilerle ne şahlık ne padişahlık ne diktatörlük ne toplu kıyım zulüm baş edebilmiştir. aleviliği bitirecek olan kendi içindeki truva atlarıdır. asıl tehlikeli olan, okumayan, araştırmayan, siyaseti aleviliğin üstünde tutan, derneklerde yuvalanıp aleviliği kendi barbar gerici politikalarına kalkan yapan şovenistlere, içinde yaşama alanı sağlayan dejenere gençlerdir.
    çocuklarınızı, gençlerinizi adam edin. yoksa saz çala çala aleviliğin cenazesini kaldırırsınız yakında.

    tanım: alevi cenazelerinde saz çalıp türkü söylemeyi normalleştirmeye çalışan bir sanatçı.
  • alevilerin bas enstrumani sazdir. her alevinin duvarinda bir saz asili olur. cemlerimizi; saz esliginde deyislerle, semahlarla yapariz. saz alevi kulturunun en onemli figurlerinden birisidir. cenazemizi deyislerle ugurlamak sunni kulturune, inancina v.s. garip gelebilir ama alevi kulturunde cenazelerde saz calmak gayet normaldir!

    size mi kaldi cenazemizi nasil ugurlayacagimiz!? bizim inancimiz budur, isinize gelmiyorsa gozlerinizi kaparsiniz olur biter.

    tanim:alevi kulturunu sunni kulturuyle karsilastirmaya calisan 3-5 densiz tarafindan elestirilen baglama ustadi, zakir.
  • erdal'a anlatır gibi anlatayım. bak kardeşim senin cenazende direk dansı yapman bile benim umurumda değil. rahmetli böyle inanıyormuş derim saygı duyar geçerim.
    ama sen kalkıp da alevi gelenek göreneklerinde saz var o zaman cenazede saz çalınır böyle defnedilir dersen bende hastır oradan derim. cenaze hizmeti bizim tabi olduğumuz dinde açık anlatılan ve uygulanan bir şey. sor bakim deden köyünde sazla mı hakk'a yürüdü.
    ha bana dersen ki islami kuralları uymaya benim gözüm yemiyor, kendime de böyle bir şey uydurmuşum alevi kültürü diye yine saygı duyarım

    tanım : kendisi de nasıl bir yanlışın için düştüğünü bilmeyen eskinin mütevazi şimdinin virtüöz çalgıcısı.
  • bu topraklarda başka inançlara, adetlere, inanışlara sahip insanların da yaşadığını idrak edemeyenlerce hakkında saçma sapan konuşulan kişi.
  • sen adama delil göster diyorsun o sana sünni faşistler bize inancımı yaşatmıyor diyor.
    he kardeşim he dövlet size bakmıyor, halay direnişin onuru tamam tamam sen haklısın.
    sorsan kendi inancı ile ilgilide bir şey yapmıyordur ama yapacak bir şey yok.

    tanım: yaptığı hareketin beyin engellilerde oluşturduğu aleviliğin kuralları farklı algısının ne büyük yanlış olduğunu göremeyen bağlamacı.
  • şu ahir ömrümde bir kere, yalnızca bir kere şey göreyim istiyorum; alevi bir vatandaş, kalkıp sünni geleneklerine falan böyle laflar etsin, istisnalar dışında yani. sizin gibi yuhalama şeklinde diyorum... yazık yazık, vallahi yazık.
    adam takılmış bir lafa, dönüp dolaşıp cenazede saz çalıyorlar diyor. biri cem evine bir şey diyor, diğeri dergaha başka bir şey diyor. lan aleviler bu kadar sorun etmedi toplanıp ibadet ettiği yerin adını, adını bırak ibadethane statüsünü falan gözetmediler be...
    yaratmaya çalıştığın algıya bak, evet zaten hepsi aşırı magazin insanı, hepsi reklam ve ilgi çekme peşinde. o yüzden de cenaze başında bağlamayla şov yapıyor, görende murat boz elektronik müzik yapıp dayısının cenazesinde kafasının üstünde döndü sanacak. lan bu adamları türkiye'de halk müziği dinliyorum diyen herkes zaten tanıyor, olay buna mı kaldı şimdi; bu nasıl bir manipülasyon denemesi?
    o cenazeye mevtanın yakınları da içinde olmak üzere yüzlerce aynı inanıştan insan gelmiş, biri rahatsız olup dile getirmemiş bu durumu; paşamız klavye başından "kitapta yazmıyor rö rö rö" diyor. şimdi bi hareket yapıcam da neyse...
    alevi "kültüründe" -bak kültür diyorum beyinsiz kardeşim dikkat et- bağlama denen çalgı ibadet ve cenaze sırasında oturup rakı içmek ya da eğlenmek için çalınmaz. aç kulaklarını da bi dinle bakalım basına yansımış birkaç cenaze merasiminde bu sanatçılar saz çalarken ağızlarından nasıl sözler dökülüyor...
    sen duanı arapça ve belirli bir ezgiyle okurken sorun yok, alevinin benzer bir şeyi yaparken yanına enstrüman koyması mı sana dert oldu? bırak allah cayır cayır yaksın, bırak cehennem odunu olsunlar sana ne? koca koca insanlar düşünmüyor mu yani senin 5 iq ile ürettiğin varsayımları?
    yumuşak karınlıymış, lan alevilerdeki dünya görüşünün %12.5'i sizde olsa memleket karanlıktan aydınlığa doğru yürümeye başlardı.
    yobaz ham softalar sizi.
  • tanımı gireyim önce sonra gerisi gelir. kendince tarzı olan halk müziğini iyi icra eden alevi kökenli insan.

    sünnilerle alay etmeyen kardeşim eminin kara çarşaflılara ninja benzetmesi yapmamışsındır ve yine eminim ki zikir esnasında kendine şiş batıranlarla alay etmemişsindir ve daha da emininki kurban bayramı senin için hayvan katliamı değildir.
    cenaze merasimi alevi kültürünün yaşatılacağı bir yer değil. o kültürü istediğin yerde yaşatabilirsin cenaze ve defin işleminin namazı niyazı helalleşmesi var .
    lazlar de seki horon bizim kültürümüz cenaze merasiminde horon tepicez ne dersin.evet çüş dersin.
    senin ecdadında atalarında tabut başında duaz-ı imam ,mersiye beyit söylemek mi varmış.
    eğer sen islam dinine mensupsan ki aleviler öyledir .o zaman cenaze merasimi bellidir.
    sen ben aleviyim ama islam değilim diyorsan o komple bir aptallık o konuya girmeyelim bile.

    bu aptalların sazın dışında bir özellikleri daha var. cenazeyi kıbleye doğru çevirmiyorlar halka namazı kılınıyormuş. hey allah'ım sen akıl fikir bilim ilim ver

    ilimden gidilmeyen yolun sonu karanlıktır.

    bana delil ile geleceksin arkadaşım öyle alevi kültürü deyip element uydurmayacaksın
5 entry daha