şükela:  tümü | bugün
  • hesiodosun isler ve gunler olarak bilinen eserinin orjinal adı...
    (bkz: hesiodos)
    (bkz: isler ve gunler)
  • ah ah buna zaman sözlükte referans verip de, bizzat tam başlığına bir şey yazmamış olmak, ne kederli, bunca işimin arasında; fatih terim 'in aktif dinlenmesi kabilinden, efendime söyliyeyim; 'erga kai hemerai' yani latincesiyle opera et dies, yani türkçesiyle işler ve günler hususunda birşeyler yazmak istedim, klavyeyi elime aldım, başladım tuşlara basmaya.
    efendim; bilindiği üzre, hesiodos adlı ozanımızın bizim bildiğimiz kadarıyla iki eserinden biridir erga kai hemerai. sıralamada ikinci eserdir. şimdi azra erhat üstadiyemizin belirttiğine göre; kimi bilimsel platformlarda, bu eserden bahsedilirken "op." yani şu bildiğin "orhan pamuk hakkında hede.." butonu gibi sadece "op." şeklinde not düşülürmüş, ve anlayan anlarmış. (azra erhat, hesiodos eseri ve kaynakları) (http://links.jstor.org/…9(1929)49<117:he>2.0.co;2-0 - http://dissertations.ub.rug.nl/….w.tiemersma/h8.pdf) yine hoca'ya göre; bilginler adı üzerine düşünmüşler de, eseri bir bütün olarak görememişler, hatta adı budamaya kalkışmışlar. eserde erga çiftçilik işlerini bırakmışlar, eserde işlerden bahsediliyor diye fakat ama "hemerai", yani tarım işlerine elverişli günler ve mevsimler erga bölümünün içinde gösterilmiş zaten, o halde yapıtın sonlarına doğru altmış kadar dizelik bölüm ne oluyor, sonradan eklenmiş olsa gerek, atalım demişler. bir tartışmadır gitmiş, kimi yayınlar da günler'siz basılmış. oysa hesiodos'un bu yapıtı öyle derin bir iç mantık gereğince kurulmuştur ki, daha tutarlısı düşünülemez.

    özeti de şöyle;

    (op. cit. s. 83): "olympos dağının musa'ları, zeus'un adaletini söyleyin, ya da söyletin bana; esinleyin beni, çünkü kardeşim perses'e kimi gerçekleri açımlamak istiyorum (1 - 10). dünyada iki tür kavga vardır: biri insanı çalışmaya iter, öbürü adaletsizliğe (11 - 26) ikinci yoldan giden bi rinciyi hor görür: vaktini davalarla geçirip çalışmaz (27 - 41). oysa çalışma insan için doğa yasasıdır, zeus'un koyduğu yasalardan kaçınılmaz, prometheus efsanesi buna örnektir. çalışmayan haksızlığa, ölçüsüzlüğe başvurmak zorundu kalır, bunun sonuçları ise insanlığı yıkıma götürür: soylar efsanesi kanıttır (42 - 201). hak ve ölçü dışına çıkmamak insan için baş kuraldır, yalnız hayvanlar uymaz bu kurala. kral - yargıçların ve perses'in kulaklarına küpe olsun bu sözler: haksızlık yolu suç yoludur, suç işleyen cezasını bulur (202 - 285). ben sana söylüyorum, kardeşim perses, aklını başına topla. kötü yolundan dön, gel kendini çalışmaya ver. çalışmanın doğru yolu yordamını öğrendin mi, kolay olur, çalışma insana saygınlık ve zenginlik sağlar (286 - 341). ama nasıl çalışacağını bilmeli insan, gel sana kendi bilgi ve görgülerime dayanarak öğreteyim bunu. önce genel kurallar: komşularınla iyi ilişki kur, tutumlu ve ölçülü ol, aşırılıktan sakın, her işi zamanında yap (342 - 382); tarım işlerine elverişli mevsimler şunlardır (383-617); denizciliğe elverişli aylar ve günler şunlardır (618-694); evlenme çağı da şudur (695 - 705). dinsel kurallara saygılı ol, gelenek ve görenekçe saptanmış töreleri uygula (706 - 764) ve uğurlu uğursuz günleri bilerek davran (765 - 821). böyle yaptın mı mutlu olursun (822-828)."

    (a.g.e., sf:86-87)
  • modern yunanca karşılığı; erga kai imerai
  • theogonia'da tanrıların doğuşunu, titan savaşı'nı, kısaca kozmogoniyi anlatan hesiodos, ilginçlik ve verdiği zevk bakımından diğer kitabından hiç de aşağıda kalmayan, miras konusunda sıkıntı yaşadığı açık olan kardeşi perses'e seslendiği bu kitabında bir yandan bin yıllar sonra bile hala geçerli olacak bir şekilde nasıl-ne zaman tarım yapılmalı ve ayın önemli günlerini anlatırken, bir yandan da prometheus, pandora, beş çağ gibi sonrasında tekrar terkar anlatılan mitleri verir. her şeyin merkezinde en büyük tanrı zeus vardır. binlerce yıl sonra, yer yer kadın düşmanı sayılabilecek olsa da verdiği öğütler hala geçerlidir.

    (bkz: theogonia)