şükela:  tümü | bugün
  • tam adı eric herman wilheim voegelin olan siyaset felsefecisi. 1901'de köln'de doğan voegelin, 1936'da işten çıkarılışına değin viyana üniversitesi hukuk fakültesi'nde çalışmıştır. 1938'de abd'ye gider ve bu ülkenin vatandaşlığına geçer. louisina devlet üniversitesi, münih üniversitesi, stanford üniversitesi hoover enstitüsü gibi kurumlarda çalışmıştır. belli başlı eserleri arasında; rasse und staat (1933), der autoritaere staat (1936), die politischen religionen (1938), wissenschaft, politik und gnosis (1959), anamnesis: zur theorie der geschichte und politik (1966) ve from enlightenment to revolution (1975) sayılabilir.

    muhafazakar siyaset felsefesinin önemli temsilcilerinden olan voegelin'e göre; "bilinçliliğin felsefesi, siyaset felsefesinin özüdür". zira toplum ve tarihteki insan düzeninin sorunları bilinç düzeninden kaynaklanır. idealizme karşıt olarak voegelin, bilinçliliğin varlıkla eşsüreli olmadığını, daha çok varlık içinde bir süreç olduğunu ileri sürmüştür. voegelin'e göre siyasal bilim aslında düzenin felsefesi ya da siyasi felsefe olarak adlandırılabilir. insan olarak bizlerin varoluşumuzun düzeninin bilinç düzeninde bulduğumuza inanır voegelin ve bu yüzden siyasal etkinlik salt temsilciler-temsil edilen ilişkisine indirgenemez. siyasal etkinliği anlamak için insanın tarih sahnesi içindeki yerine bakmak gerekmektedir. disiplinlerarası bir yaklaşımdan hareketle voegelin, siyasal olanı; toplumsal, ekonomik, sosyal, dinsel ve kültürel olanla iç içe ele alır. bu devamlılık ilişkisi içinde örneğin radikal ideolojilerini gnostik düşüncenin modern zamanlardaki uzantıları olduğunu iddia eder, voegelin.

    voegelin için devlet ya da ulus-devlet akılla kavranabilir inceleme birimleri değildir ve siyaset bilimi için de uygun kavramlar kabul edimezler. o, topluma ve siyasal topluluğa bakmak gerektiğini düşünür. voegelin için eski yunan siyaset felsefesi kritiktir. bu muhafazakar alman düşünürün nihai amaçlarından birisi de bütün insan etkinliğini kapsayacak ve "en iyi"yi hedefleyecek bir faaliyet olarak siyaseti insanın kollektif deneyimlerinden türetmektir.

    ülkemizde pek bilinmeyen (çok emin değilim ama bildiğim kadarıyla şu ana kadar herhangi bir kitabı tercüme edilmedi türkçe'ye) eric voegelin'e ve düşüncesinin ana hatlarına bakmak için -benim de burada yer yer yararlandığım- dante germino'nun "eric voegelin" makalesine bakılabilir. bu makale crespigny ve minogue'un derledikleri ve çevirilerin nihai halinin mete tunçay'ın elinden geçtiği çağdaş siyaset felsefecileri (remzi kitapevi, s.107-123 arasında) kitabında bulunabilir. gnostisizm ve voegelin bağlantısı için ise halil turhanlı'nın radikal'deki şu yazısına bakılabilir:

    http://www.radikal.com.tr/…=223564&tarih=08/06/2007

    bir de divan dergisinde (2000/1) m. fevzi bilgin'in "batı siyaset felsefesinde yeni arayışlar: eric voegelin ve yeni siyaset bilimi" diye bir makalesine rast geldim . ama okumadım, nasıldır bilmem...

    ukteyi veren: atomic punk (02.11.2007 17:55)
  • gofret beyin'den beri çeviri cephesinde yeni bir şey yok. hala voegelin'in herhangi bir eseri türkçeye çevrilmiş değil. ama yakınlarda hakkında yapılmış kapsamlı (en azından nicelik olarak) bir çalışma paradigma yayınlarından çıktı. eric voegelin - insalık draması ve din-politika ilişkileri başlıklı kitabın yazarı bengül güngörmez. kendisiyle yapılmış şöyle bir söyleşi de mevcut (iyi bir söyleşi değil ama n'aparsın):

    voegelin: modernite bir 'akıl hastanesi'dir
  • önemli bir abimiz. din, siyaset, tarih üzerine kafa yorulası birçok fikri var.
    yakında fırsat bulur da bir blog açarsam kendisine eğilmeyi düşünüyorum.