şükela:  tümü | bugün
  • islamiyetin ilk sahte peygamberidir.

    *
    peygamberlik iddiasıyla ortaya çıkan kişilerin ilki esved ül- ansi’ydi. yemen bölgesinde yerleşik ans kabilesine mensup esved halk arasında ‘zu’l hımar’ diye anılıyordu. ‘hı’ ya da ‘ha’ vurgusuyla okumaya göre ‘eşekli’ ya da ‘peçeli’ manasına gelen ‘hımar’ anlatılanlara bakılırsa iki durumda da esved’e uygun sıfattı.. onun yanından ayırmadığı terbiyeli bir eşeğinin olduğu ve esved kulağına ‘rabbine secde et’ dediğinde hayvanın ön ayaklarını büküp çömeldiği, ‘kalk’ dediğinde kalktığı rivayet ediliyordu.. günümüz sirk hayvanlarının marifetleri düşünüldüğünde ilginç yanı olmayan bu olay o çağda gizemin kanıtı olarak görülüyordu. esved’in peçeli diye anılmasının sebebiyse muhtemelen kahin olduğu için daima yüzünü örten peçe takarak gezmesiydi... onun kabileler nezdinde önemsenmesini sağlayan bir diğer olay tertiplediği gösterilerde yüz kadar hayvanı yere çizdiği bir çizgi üzerinde hizaya dizip sonra hepsini sırasıyla mızraklaması ve bu vahşi show sona erene kadar hayvanların yerlerinden kıpırdamamasıydı. esved bunu kendisindeki ilahi güçle açıklıyordu.
    kaynaklarda esved’in hz. muhammed’in hastalandığı haberini aldıktan sonra ‘rahman-ül yemen’ adını seçip peygamberiliğini açıkladığı ve bu açıklamayı yapar yapmaz kimi kabilelerin biatını elde ettiği var. islam’ın yayılmasından rahatsız herkesin esved’e destek olduğunu düşünmek de mümkün. bu sayede, bahreyn’den aden’e ve taif’e kadar uzanan geniş bir bölgeyi kontroluna aldı esved. ve bazı vilayetlere vali tayin etti. yendiği san’a reisini öldürüp karısı merzubana azad’la evlendi... ancak artan güç evhamını da kabartmıştı.. bağlılığından şüphelendiği herkesi ‘şeytan beni uyardı’ diyerek ölümle tehdit ediyordu. adamlar korkudan ne yapacaklarını düşünürken aradıkları destek esved’in karısından geldi. ‘kocamı öldürdü ve beni gasbetti. bu dünyada ondan daha çok nefret ettiğim bir insan yok’ diyen azad, esved’in öldürülmesi için yapılacak plana iştirak edeceğini bildirdi ve onun içkiden sızdığı bir gece sarayın arka kapısını açıp üç suikastçıyı içeri aldı. esved’in boğazlanırken çıkardığı gök gürültüsünü andıran hırıltıları işiten muhafızları ‘peygambere vahiy geliyor, ellemeyin’ diye geri gönderen de azad’dı... sabah suikastçılardan biri ‘allahu ekber. allahu ekber.’ diye başladığı ezanı ‘esved allah’ın düşmanıdır’ diyerek tamamlayınca ahali adamın işkenceyle öldürüleceğinden emin beklemeye başladı. ama bu sırada diğer iki suikastçı sahte peygamberin kesik başını halkın önüne atıverdi.. haberciler esved’in ölümünü hz. muhammed’e bildirmek için hemen yola çıktılar ama geç kalmışlardı.. peygamber onlar medine’ye gelmeden 8 haziran 632 günü vefat etmişti.

    http://www.radikal.com.tr/…eid=953126&categoryid=99
  • hazret-i muhammed'in hasta olmasından faydalanarak, kureyşlilerin yemen'deki hakimiyetini de yıkmak için başlattığı ayaklanma, sadece medine hükûmetine karşı değil, aynı zamanda islamiyet sayesinde üstünlüğünü ele geçirmiş olan melez ebnalara da karşıydı.
    böyle bir milli bir isyanın başına geçmiş bulunan esved yeni bir din kurmaktan ziyade, yeni ülkeler fethetmeye önem vermiş, peygamberlik iddialarını ise sadece bu emelinin tahakkuk etmesi için bir vasıta
    olarak kullanmıştı.(sf:45)
    bknz: bahriye üçok, islamdan dönenler ve yalancı peygamberler, ankara üniversitesi ilahiyat fakültesi yayını, ankara1967, 128 sf.
  • asıl adı abhele b.ka'b olan kahin kişi. yemen'de birçok kimse bunun peygamberliğine biat etmiştir. daha sonra san'a'ya gidip orayıda etkisi altına aldı. yemen'de bulunan müslüman vali ve memurlar yerlerini terk etmek zorunda kaldılar. hz. muhammed durumu haber alınca "her nasıl olursa olsun abhele'nin hakkından geliniz" diye yemenli müslümanlara haber gönderdi. gelen emir üzerine harekete geçen yemen müslümanları, esved'i evinde öldürdüler. esved'in öldürülme haberi, medine'ye hz.muhammed'in vefatından bir gün önce,pazar günü ulaşmıştır.
    kaynak:taberi
  • sanırım tayyib'in beşar esad'a; esed diye seslenmesi buradaki ses benzerliğinden ileri geliyor.