1. mustafa kemal ataturk'un dusuncelerinden ve baslattigi calismalardan beslenen bir iddiadir.
    ataturk, nereden ve ne zaman geldigimizi, kökümüzün, kültürümüzün ne oldugunu oraya cikarabilmek için arkeoloji, antropoloji, tarih ve folklor bilimlerine onem vermis ve bu alanda arastirmalar yapilmasini, bilimadamlarinin yetismesini desteklemistir. kim oldugunu, nereden geldigini ortaya koymak, boylesi bir sorguya girismek bile basli basina onemli ve hayranlik duyulasi bir cabayken, genc cumhuriyetin bunu bilime ve bilimsel kanitlara dayandirmaya calismasi daha da takdir edilesidir.

    bilindigi uzere yasayan kulturlerin tumunde gecmisten izler bulmak, bu anlamda gecmisten bu yana suregelen kulturel bir devamliliktan soz etmek mumkundur. bir ulkeye baska topraklardan goc edenler bir taraftan kendi kulturlerini getirirken, bir yandan da yeni yerlestikleri topraklarin kulturlerini, geleneklerini icsellestirip kendi kulturleriyle karistirmislardir. ancak koken her daim cekirdekte kalmis, ozunu korumustur.

    bu baglamda turkiye'de i.ö. 6000-7000 yillarindan zamanimiza dek gelmis butun kulturlerin izlerine rastlamak mumkundur. okuyan, sorgulayan, arastiran, yogun bir bilgi birikimine sahip bir insan/lider olan ataturk de bu kokeni arastirip egitim reformuyla desteklemistir. osmanli devleti zamaninda eski turk tarihi ve dilleriyle ilgili calismalarin olmadigi bilinmektedir. bati kokenli kaynaklar ise turkleri ve uygarlik tarihine katkilarini azimsar niteliktedir. hem bunlari curutmek hem de uzerinde yasadigimiz topragin tarihini ve kulturunu ogrenip arastirarak turk ruhunun canlanmasi gerekliliginden hareketle calismalar baslatilmistir. ankara dil ve tarih cografya fakultesi'nin acilmasi, dil ve tarih kurumlarinin kurulmasi hep bu cabalarin urunudur ve cok onemli cabalardir.

    pek coklarina komik gelse de sumer ve hitit kulturleri ile turk kulturu arasinda buyuk benzerlikler vardir.. ne gariptir ki almanlar sumerlerin ve hititlerin torunlari olduklarini iddia ederler ve alay konusu olmazlar da, asagilik psikolojisiyle yogrulmus bu halk soz konusu kadim uygarliklarla ayni cografyada yasamasina ve bir dolu ortakliga sahip olmasina ragmen "acaba mi", "olabilir mi" sorgusunu bile yapmadan bunu reddeder. bu alanda okuma bile yapmaz, ataturk gibi cok yonlu bir entelektueli kendi sig bakisinin kurbani yapar.

    peki kimdir hititler? hititlerle ilgili ilk yazili bilgiye tevrat'ta rastlanmaktadır. tevrat'ta "het ogullari" olarak konu edilen bu halk, misir kaynaklarinda "heta" olarak gecmektedir. asurlar tarafindan ise "hattiler" olarak isimlendirilmektedir bununla birlikte yasadiklari cagda hititler olarak adlandirilmadiklari bilinmektedir. yapilan arastirmalar hititlerin yasadiklari bolgenin adinin kendilerinden daha once o topraklarda yasayan hattiler tarafindan verildigini ortaya koymustur. hitit metinlerine gore anadolu'nun ortasinda "hatti" isimli bir halk yasamistir. bu halkin adi hitit tabletlerinde gecmektedir. hitit rahiplerin dinsel torenlerinde bu halkin dilinden sozler soyledikleri bilinmekle birlikte dilbilimciler bu sozlerin hitit dil grubundan olmadigini, daha cok kafkas dillerine yakin oldugunu dusunmektedirler. alacahoyuk'te bulunan eserlerin benzerlerine, kafkasya'da da rastlanmistir. bu dogrultuda bazilarina gore bunlar kafkasya'dan gocen bir grup, bazilarina gore ise hititler'den onceki yerli halktir, kesin olarak kabul edilen gorus ise hint-avrupa kokenli olmadiklaridir.

    gunumuzde hitit olarak adlandirilan bu kultur, turk kulturuyle pek cok ortakliga sahiptir. kabartmalara, bezemelere, sus esyalarina, kap ve kacaklara konu alan bir cok sembol ortakliklarina rastlanmaktadir. cok kisa bir sekilde bazilarini ozetlemek gerekirse:

    - bogazkoy, yazilikaya'da bulunan hitit tanri basliklarindaki kulahlar, mevlevi ve dervislerin kulahlarina benzemektedir.

    - gec hitit cagina ait maras kabartmasinda, puskulune dek anadolu sazi gorulmektedir.

    - hititlerin dami duz, ocakli evlerinin tandirlari zamanimiza dek varligini surdurmustur.

    - hititlerin giyim stili de, orta anadolu koylulerinin kiyafetlerini andirmaktadir. bu gercege dikkat cekmek isteyen arkeolog h. h. von der osten, 1930'da orta anadolu koylulerinden edindigi bir kiyafetle bir hitit erkegini betimleyen kabartmanin onunde fotograf cektirmistir. hititlerin kivrik burunlu cariklari, zeybeklerin giysisini hatirlatan kisa pacali salvarlari ve uzun kulahlari ile osten'in koylulerden odunc aldigi kostumlerle birebir ortusmustur. hitit kadinlarinin baslarina taktiklari cicek suslu fese benzer basliklari da anadolu kadinin giydikleri basliklari andirmaktadir.

    - hititlerin hastaliklara ve kotuluklere karsi kullandiklari uzerlerinde cin resimleri bulunan ya da insan sekilli takilar gunumuzde muska bicimine donusmustur. alacahoyuk'te kral ve soylu mezarlarindan cikan insan seklindeki idollerin benzerleri anadolu'da nazarlik olarak kullanilmaktadir.

    - alacahoyuk sfenksi uzerinde iki pencesinde tavsan tutan cift basli kartal kabartmasi selcuklular da cok sık kullanilan bir motiftir. mezar taslarinda, kilimlerde, ozellikle nigde halilarinda karsimiza cikmaktadir. nigde'de sungurbey cami'indeki cift basli kartal, pek cok yerde sembol olarak kullanilmistir, hatta turk hava kuvvetleri'nin de semboludur.

    - el, her iki kulturde de bir ortak figurdur. catalhoyuk'de duvarlara el resimleri yapilmistir, bogazkoy'de el seklinde kaplar vardir. hitit kulturunde kavga edenleri baristirmak icin el seklinde hamur kullanilarak gerceklestirilen bir rituel vardir. ocaklarin uzerine ugur getirmesi icin el resmi yapildigi bilinmektedir. soz konusu el figurler, "fatima'nin eli" olarak bilinen sembol ile de iliskilendirilmektedir.

    - geyik ve boga gibi orta asya kokenli oldugu bilinen iki hayvan, hitit kulturunde de kutsal kabul edilmistir.

    - gunumuzde "hitit gunesi" olarak adlandirilan figur de, her iki kulturde onem atfedilen ay, gunes, boynuz gibi sembollerin toplamidir ki daha sonra osmanli'ya da gecmistir. osmanli sancaklarinda ve mehterlerin ellerindeki cevgen de hitit gunesinin izini surmek mumkundur.

    ayrintili bilgi icin: (bkz: muazzez ilmiye cig)
    (bkz: ortadogu uygarlik mirasi)
  2. dönemin basınının hatay türk cumhuriyeti mensuplarını tanımlamak için kullandığı isimdir.
  3. ülkemizde orak hücreli aneminin (hbs) en sık görüldüğü topluluktur. orak hücreli aneminin ana vatanı orta afrika olup, oradan kuzey afrika'ya oradan da akdeniz'e dağıldıkları düşünülmektedir. ülkemizde de mersinde sıklıkla görülmektedir.

eti türkleri hakkında bilgi verin