şükela:  tümü | bugün
  • yeni yeni yemek yapmaya başlayan insanın kendini ispat etmek için seçtiği bir eşik denilebilir.. yani "oha aştım ben evde pizza bile yapabiliyorum kendi başıma." sevinmesi olur ilk defa pizza yapıldığında. genelde ortaya çok süper şeyler çıkmaz, hamur kurur, kaşar peyniri yanar, malzemesinin bişeyi bişey olur hep falan. sonra bin çeşit değişik tarif denenir, ekmek hamuruyla, poğaça hamuruyla, yufkayla, milföyle vs. her şeyle yapılır. ama işte genellikle güzel olmaz. sonra da ev pizzası neymiş yaa denip vazgeçilir. genelde tabi.
  • valla biraz masraflıdır ama yapmayı biliyorsa insan ortaya harika şeyler çıkabilir. mesela ben new york'tan döner dönmez orada öğrendiğim sos ile bir pizza denedim, herkes parmaklarını yedi. yine güzel bir ortam olsun, canım istesin yine yaparım yediririm insanlara. zaten yapması da zor değil. iki nokta var, sos ve hamur. hamur iyiyse, sos lezzetliyse peynir ve diğer üsttekiler zaten malumunuz dünyanın en basit işlemi. vallahi canım çekti, bu saatte pizza da söylenmez allah korusun. neyse.
  • bütün seçkin marketlerde hatta seçkin olmayan marketlerde dahi bulabileceğiniz donmuş pizzalarla çok kolaylaşır evde pizza yapmak. ama tadı nasıl olur bilinmez.
  • alt hamuru için yanlamasına kesilmiş bazlamalar oldukça iyi bir seçenektir. tavsiye edilir.
  • aslında pek de zor olmayan aktivitedir. genellikle beğenilmemesinin sebebi de her türlü malzemeyi aynı anda atıp pişmesini beklemek yahut zeytinyağı koymamak olabilir. içimden bir de tarif vermek geldi. haydi bakalım:

    efendim evvela fırınlarda satılan ekmek hamurlarından alıyoruz yahut hamuru kendimiz yapıyoruz lakin hazır alırsak daha başarılı olur. zira gördüğünüz gibi hamur nasıl yapılır tarifi veremedim. çünkü ben hep hazır ile yapıyorum. istediğiniz ölçülerde bir tepsiye yayıyoruz. ne kadar ince o kadar iyi. dometos sosu için de çeşitli fikirler var. kısaca nasıl bir sos isterseniz öyle yapabilirsiniz lakin ben biraz salça biraz sirke biraz şeker biraz tuz karabiber ve kekik karışımının pişmiş halini tercih ediyorum. (aklınızda olsun az salça az sirke koyun ki ekşi olmasın) hamurumuzun üzerine bu yaptığımız sosu sürüyoruz. ondan sonra efendime söyleyeyim (ha tabii bunları yaparken fırınımızı yaktık ve aşağı yukarı 150 derecede ısınmaya bıraktık) bulabilirseniz gerçek bulamazsanız normal zeytinyağından üzerine biraz sürüyoruz. ardından seçtiğimiz peynirle hamurumuzu kaplıyoruz sonra efendim fırına atıyoruz pizzamızı. yavaş yavaş pişmeye bırakıyoruz. aşağı yukarı 10 dakika sonra yani peynir yavaş yavaş erimeye başladığında alıyoruz fırından pizza altımızı. bu aşamadan sonra istediğimiz malzeme ile donatıyoruz pizzamızı (bana sorarsan kekik ve sarımsak olmazsa olmaz), birkaç damla daha zeytinyağı ve tekrar fırına atıyoruz aynı derece ile. ve malzemeler pişene kadar (yani yine bir on dakika kadar) fırında bırakıyoruz pizzamızı. böylece peynirimiz de malzemelerimiz de yanmadan pizzamızı yiyoruz.

    afiyet olsun.

    imza: i.w.t.v. s. beder.
  • bim de falan satılan lavaş alın. üzerini istediğiniz gibi yapın. domino's'un incecik hamurunun aynısı oluyor. para vermeyin.
  • fırınlarda satılan hamurdan alınır. üzerine özenle malzeme yerleştirilir; sucuk, salam, sosis, mantar, mısır ve sos. her şey öyle güzel olacaktır ki...
    beklenir... beklenir...
    özenle yerleştirilmiş malzeme yanmaya yüz tutar, lakin hamur daha cılk hamurdur.
    biraz daha beklenir...
    sonra üstü simsiyah olmuş pizza sofraya getirilir.
    misafirler de dahil herkes soğukkanlılığını koruyarak; şurası yandıydı, burası piştiydi bahaneleri eşliğinde pizzayı ayıklayarak yemeye başlar.
    ilginç olan şudur ki, o pizza yenir hem de sonuna kadar...
    ve bütün bunların sebebi; benim fırıncıya "baston ekmek hamuru" demeyi unutmamdır. (farklı bir hamur daha varmış ne bileyim)
  • maalesef yemek konusunda sıfır bilgiye ve genel anlamda beyinsizlik derecesinde zekaya sahip değilseniz başarısız olma ihtimaliniz sıfıra yakındır.

    büyük ihtimalle dünyanın en kolay yemeği, en azından benim yapabildiğim, pizzadır. haydi tamam amına koyim kıymalı makarna olsun. şöyle diyeyim, biraz meziyet gerektiren yemekler arasında, bekar evi yemeğinden hallice olan yemekler arasında en kolayı pizzadır.

    tek ipucu: mayalı hamuru siktiredin. hamur mayalatmakla olmaz bu işler. burada ekmek yapmıyoruz. (fazıl say edasıyla)

    edit: ha bir de eğer hem sucuğu hem kaşarı aynı anda çiğ koyup fırına sürecek kadar aptalsanız, yani en yukarıda saydığım özelliklere giriyorsanız direk fırının önünde istiklal marşını söyleyip fırını kapatın, ve bu meşgaleyi sonsuza kadar bırakın. bol bol yumurta kırın, makarna yapın.
  • evde pizza yapmak sanıldığı kadar kolay değildir ama şu sıralama ile tecrübe edilir ise muhteşem olur. ilk önce pizza pişirmeyi öğrenin bu yüzden dondurulmuş pizza ile başlayın. marketten aldığınız dondurulmuş pizzayı önceden ısıttığınız fırında pişirin, böylece en temelden ve en kestirme yoldan evde pizza yapmaya başlarsınız. bir süre sonra hazır pizzalar sizi mutlu etmemeye başlayacak bu noktada ikinci aşamaya geçin. dondurulmuş pizzanızı fırınlamadan önce üzerine mozzarella, sucuk, salam gibi malzemeler ekleyerek zenginleştirin. bundan da keyif alamamaya başlayınca üçüncü aşamaya geçin. üçüncü aşamada dondurulmuş pizza tabanı, dikine kesilmiş bazlama veya lavaş gibi pizza tabanı yerine geçecek malzemelerden birini seçin ve pizza sosundan bütün malzemelere kadar kendiniz oluşturun. hazır pizza tabanı kullanmayıp lavaş veya bazlama kullanıyorsanız malzemelerde pişme süresi kısa şeyler seçin çünkü bazlama ile lavaş zaten daha önceden pişirildiği için fırında uzun kalınca sertleşir. hazır pizza tabanı çok lezzetli olmasa da pişirme süresi bakımından daha idealdir. üçüncü aşamada da keyifle pizza pişirmeye başladıktan sonra artık dördüncü aşamaya geçebilirsiniz. dördüncü aşamada artık pizza hamuru ile tanışabilirsiniz. bu aşamada hamur açmayı öğrenin bir ekmek fırınından ekmek hamuru alın tezgaha un serpip hamuru sadece ellerinizle açın. hamurunuz pizza ustalarınınki gibi kusursuz yuvarlak olmaz ama idare edin el ile açılmış ince hamur pizza her zaman lezzetlidir. dördüncü aşamada da lezzetli pizzalar pişirdikten sonra beşinci aşamada da artık hamurunuzu da kendiniz yoğuracaksınız. bu aşamada da temelden başlayın ve dr. oetker gibi markaların hazır pizza karışımlarını kutuların arkasındaki tariflere uygun olarak yoğurun ve pizza tabanı elde edin. bu aşamada temel olay çok muhteşem lezzetli olmasa da ideal ölçülerde bir reçete ile hamur yoğurmayı öğrenmek. bu sayede altıncı aşamada kendi reçetenizden hamur yapmaya başlayınca hamurun kıvamının iyi olup olmadığını bir şey katmanın gerek olup olmadığını daha iyi anlarsınız. beşinci aşamada hazır pizza karışımları ile kendiniz hamurunuzu elde ettikten sonra altıncı aşamaya geçebilirsiniz. artık kendi reçetenizle istediğiniz gibi hamur yoğurabilirsiniz. unutmayın ideal bir pizza hamuru reçetesi yok istediğiniz undan istediğiniz oranlarda hamur elde edebilirsiniz bu aşamada sizin keyfinize kalmış. istediğiniz gibi yoğurduğunuz hamuru top halinde hava almayacak şekilde streç filme sarıp bir gün buz dolabında dinlendirirseniz hamurunuz muhteşem olur. artık evde muhteşem pizzalar yapabilirsiniz. bütün bu aşamaları başarıyla geçtikten sonra sizi gerçek bir pizza ustası yapacak bir yedinci aşama da vardır. bu aşamada ellerinizle açıp incecik yaptığınız pizza hamurunu döndüre döndüre en az iki metre yukarıya fırlatmak ve döne döne düşerken hamur hiç katlanmadan yakalamak. bu manevradan sonra zaten ince olan hamur artık muhteşem derecede incelmiştir. bu aşama ciddi yetenek gerektirir ben yanımda pizza ustası olduğu halde yedi sekiz denememde bile hamuru katlanmadan yakalamayı başaramadım birkaç top hamurda yere düştüğü için direk çöp oldu. o yüzden bunu deneyecekseniz bol miktarda yedekli hamurunuz olsun.

    son olarak etli tavuklu pizzalar pişirecekseniz. önce etleri ve tavukları yüksek ısıda ısınmış tavada etleri 2 yüzünü de birkaç dakika pişirin böylece etleriniz mühürlenmiş olsun ve suyu içine hapsolsun. böylece mühürlenmiş et veya tavukları pizzanın üstüne koyup fırına attığınızda hem daha kolay pişer hem de fırında kurumaz.