şükela:  tümü | bugün
  • (bkz: kitaplığından)

    bınca yıllık sözlük tarihinde, tanımından başka her haltın anlatılması ayrıca ilginçtir.
  • kitapların iç kapağına yapıştırılan, üzerinde istenilen konuda resimler ve kitabın sahibinin ismi bulunan küçük baskı etiketler. o kitabın kimin kitaplığından olduğunu gösterirler. kitaba isim yazmanın çok daha saygın hatta sanat kabul edilen bir yöntemidir.
  • kitabın kartviziti ya da tapusudur; kitap ile kitap sahibi arasındaki bir bağdır. kitap sahibini tanıtır, onu yüceltir ve kitabı ödünç alan kişiyi geri getirmesi konusunda uyarır. (ben kendisinin en çok bu özelliğini sevdim, bugüne kadar verdiğim bir tane kitabı bile geri alamamış biri olarak, kitap değiş-tokuşunu çoktan bıraktım. hediye etmeye daha yatkınım artık.) (bkz: kitaplıktan ödünç kitap vermemek)

    açıkçası kitap sever biri olarak, exlibris ile çok geç tanıştığımı düşünüyorum. bir exlibris sitesiyle bir arkadaşım vasıtasıyla tanıştım ve kişiye özel tasarımlara bayıldım. kendime yaptırdığım gibi, hediyelik olarak düşününce de çok hoşuma gitti.

    tasarımcı burçin demir’e birkaç soru sorarak hakkında biraz daha detaylı bilgi almak istedim. kendisi bana bir yazı yolladı. özellikle yazının sonunda aktardığı ayete benzer beddua, o tarihler için bile oldukça tuhaf ve eğlenceli (2. paragraf):

    “önceleri sadece kilisenin ve prenslerin ellerinde bulunan çok değerli el yazması kitaplar, matbaanın icadıyla alt düzeydeki soyluların ve eğitim görmüş burjuva sınıfının da eline geçmeye başlamıştır. böylece tek sayı olma durumunu kaybeden bu kitapların, hırsızlıktan ve değiştirmelerdeki kaybolmalardan korunması için özel bir mülkiyet işareti gerekliliği doğmuştur. bu işaretler kitap sahibini simgeleyen çizimler olup, zamanla övünç kaynağı olmaya da başlamıştır. ekslibrisin doğuşunu bu ilişki içinde görebiliriz. büyük kitap koleksiyonlarına sahip ortaçağ manastırlarındaki kitaplarda da bu tür semboller kullanılmış, hatta ödünç verilen kitaplara özen gösterilmesi için ricalarda bulunulmuş, kaybolursa verilecek cezalar ve tehditler yazılmıştır.

    barselona'daki san pedro manastırı kütüphanesi'ndeki 19. yüzyıldan kalma bir el yazması kitapdaki uyarı: "kim ki bir kitabı sahibinden çalar; ödünç alır ve geri vermez, kitap elinde yılan olsun. her yanına inme insin, tüm uzuvları işe yaramaz olsun. acılar içinde kıvransın. merhamet dilemek için yalvarır olsun. acıları yoklukta şarkı söyleyene değin dinmesin. ölmeyen yılana karşın, kitap kurtları kemirsin bağırsaklarını. son cezasına giderken, cehennemin alevleri yutsun onu." (manguel, 2001, s. 284)”

    ben kitaplarimicin’in tasarımını ve bizlere, bitmez taleplerimize yaklaşımını çok sevdim, 2011 yılında rauf denktaş ve kıbrıs temalı uluslararası exlibris yarışmasını kazanan tasarımcı ve siteye bir şans vermek isterseniz, linkler şu şekilde:

    http://www.kitaplarimicin.com/

    https://www.facebook.com/kitaplarimicin

    https://instagram.com/kitaplarimicin/

    kaynak:http://www.aed.org.tr/content.aspx?id=8
  • bir kitabin sahipsiz olmadigini / kimin kitaplığına ait olduğunu söyleyen ; kitabin yitirilmesini engellemeyi , ödünç verildiğinde evine dönmesini sağlamayi amaçlayan resimli veya bezemeli etiket.
  • kişinin, yaptığı veya seçtiği kendine has görseli, kaşesini yaptırmak suretiyle de büründürebileceği kıyafet.
    ex libris'lerin yüz karasıdır belki bunlar, ama pratiktirler ve pekala sevilebilirler!
  • avrupalılar ex libris meraklarını oyle bir abartmıslar ki sadece ex librislerin sergilendigi muzeler acılmıs ve cok sayıda ex libris koleksiyoncusu cıkmıs..
  • bunca yıldır kitaplarla iç içeyim daha yeni duydum bunu. kendimden utandım. kitap ayracından sonra yeni tutkum olabilecek bir şey. çok sevdim. hem kitap ödünç alıp sonra vermeyen insanlara da iyi bir hatırlatma olur*hem de koleksiyonu yapılabilir güzel şeylerden.
  • tasarlaması çok zevkli olan sanat parçacığı.

    konusu sahibi/sahibesinin özellikleriyle, ilgi alanlarıyla şekillenir, birçok teknikle üretilip çoğaltılabilir. linol-mono baskıyla da, serigrafiyle de, modern baskı teknikleriyle de.. kullanılacağı kitabın boyutunu aşmadığı için çok büyük olamaz, bu da tasarımın çabuk bitmesini sağlar. bu yanıyla, benim gibi çok uzun çalışmaktansa çabucak sonuç görmek isteyenleri mutlu eder. cinsel temalı olanları ayrı bir kıymet görür. ilk ortaya çıkış amacı farklı olsa da, bugün işlevi dışında tasarım alanında da yerini almıştır.

    ex libris için 'kitap denilen bilgi kaynağını bile mülkiyetin gölgesine hapsedebiliyor insan, hem de sanat yoluyla' diye düşünülebilirse de, esasen öyle değildir. onu bir tapu senedi gibi görmek acımasızlık olur. eskiden kitaplar çok az sayıda basılabildiğinden, onları korumak amacıyla kullanılan ex libris, bugün bir tasarım ürünü olarak, kitabı edinen kişinin kimliğini yansıtan bir özel detay haline gelmiştir.
  • grafik bölümünde okuyan ya da çalışan arkadaşlarınız varsa sizin için seve seve ürettikleri ".....kütüphanesinden" manasına gelen latince ibare.

    eskiden ellerinde çizerlerdi, şimdi elektronik uçlu kalemler hasıl oldu ama kalemin tadını vermiyor doğrusu. sanat değil çünkü o, teknoloji harikası "mükemmel" şeyler.
  • şurada bir - iki örneği var naçizane