*

şükela:  tümü | bugün
  • friedrich wilhelm murnau. 1888 doğumlu alman film yönetmeni. 1922'de çektiği nosferatu ile sinema tarihinin en önemli yönetmenleri arasına girmeyi başarmıştır.
  • the last laugh filmiyle kammerspiel akiminin sinirlarini zorlamistir.
  • 1931 yilinda bir trafik kazasinda olerek cok yazik etmistir. escinseldir. amerika'ya tasindiktan sonra yaptigi sunrise basarili olduysa da, sonraki iki filmi gisede husran yaratmistir. olmeden evvelki son filmi, robert flaherty ile beraber cektigi tabu'dir. olumu hakkinda da soyle bir geyik mevcuttur: fala pek inanan murnau'ya bir falci, "new york'a karadan gitme, basina kaza gelecek" der. acilen gemi bileti almak uzere yola cikan murnau, ciktigi bilet yolunda kaza gecirir ve olur. ne kadar gercektir bilemem.
  • (bkz: murnau)
  • sinema tarihinin en büyüsel yönetmenlerinden biri. genç yaşta* bir trafik kazasına kurban gitmeden önce güzel işlere imzasını attı. saygıdeğer alman okullarında estetik ve sanat tarihi okudu, oyuncu olarak tiyatro öğrenimi gördü ve sinemaya geçtiğinde dışavurumcu akıma katıldı. fantastik korku sinemasına sürüyle film kattı. satanas, janus'un yüzü, hayaletler şatosu bunların üçü. nosferatu, bir dehşet senfonisi ile türün zirvesine ulaşıp tartışılmaz bir klasik yarattı. kendi tedirginliklerini ve eşcinselliğinden kaynaklanan yalnızlık korkularını yansıtan bir canavar yarattı bu filmde. hala daha iyisi gelmedi.
  • bunu alan bunu da aldı:
    (bkz: robert wiene)
  • ekspresyonist yönetmenlerin en önemlilerindendir.

    dış çekimleri de etkili bir şekilde kullanarak, korkuyu stüdyo dışına taşımıştır. nosferatu'da alman ekspresyonizminin güçlü imgelerini yaratmıştır. nosferatu'nun, kendisini bekleyen kadına doğru merdivenlerden yükselen gölgesi, bütün bir sinema türü ve çağına can verir.

    faust onun en büyük sanatsal başarısıdır çünkü tüm ögelerle mizansene bağlı kalmıştır. ayrıca biçim ve ışık doğal kullanıldığından en sinematografik eseridir.

    murnau'nun görüntülerinin kompozisyonu resimseldir; gerçeğe hiçbir şey katmaz, onu değiştirmez, onun yapısal derinliğini bozmaya çalışmaz. örneğin tabu'da ekranın solundan bir geminin gelişi izleyenlerin ani bir kader duygusu hissetmesine neden olur.
  • sunrise a song of two humans adlı başyapıtı bir ihtimal 1920'lerin en iyisi, tüm sessiz sinema tarihinin en iyisi hatta. alman ekspresyonizmi'nin, lang ve wiene ile beraber, üç atlısından biri.