şükela:  tümü | bugün
  • (bkz: attar)
  • esas mesleği esans tüccarıydı.
  • "binlerce binlerce sır bilinecek\o gizli yüz gösterince kendini" *
  • "ummandan yağmur bulutlari gibi var da sefere çık. seyahat etmeden inci olmazsın" demiş şahsiyet.
  • "attar aşkın yedi şehrini gezdi de
    biz ancak bir sokağın dönemecindeyiz."
    mevlana
  • mantik ut tayr adlı kitabında sayfalar boyunca "allahım sen böyle büyüksün, şöyle yücesin, süpersin, ben hiçim, yarim ol, yoldaşım ol, hürmetler" tarzı ifadeleri evirip çevirerek 21 sayfalık bir giriş yapmasıyla beni benden almış şahsiyet. arkasından da 13 sayfa peygamber methi geliyor. zaten başlık da "peygamberin (sas) methi" "canlar canının tozu, alemin nuru, mahlukat hürmetine yaratıldı" gibi ifadelerle sayfalar doldurduktan sonra yalakalık faslına geçiyor. "bana nazar et, bana şefaat dile, beni şirkten şundan bundan arıt" falan filan. devamında da birer sayfadan biraz fazla yer vererek dört halifeyi yıkama yağlama faslına geçmiş ve "taassup hakkında" başlığındaki yazdıklarından sonra konuya girmiş. 61. sayfada oluyor bu giriş. bir de taassup hakkında başlığını görünce "bağnazlık, dinde aşırılaşmak, tutuculuk" konularında fikirlerini okuyacağım sanmıştım. taassuptan kastı şia'nın hz. ali'yi diğer üç halifeden üstün tutup, hz. ali'ye haksızlık yapıldığını düşünmeleri ve üç halifeye buğz etmeleri. bunu eleştiriyor. tabi bunları iranlı bir şairden okumak da ilginç.
  • kuşların dile geldiği ,şifalı gözyaşlarına ve sihirli rengarenk tüylere sahip olan kuşları efendisi simurg hikayesinin anlatıcısı ,"gerçi hiç birimiz yoldaki kuş değiliz ama onları anladım, bu bana yetmez mi?" diyen , moğollar tarafından öldürülen alim-şair.

    mantıkku't -tayr'da şöyle bir bölüm var ki;

    ey yolun saliki ! kitabımı bir şiir veya böbürlenme vesilesi olarak görme.
    kitabıma dert gözüyle bak ki bendeki yüz dertten birine inanasın.
  • gerçek adı muhammet. doğum tarihinin 1120 olduğu sanılıyor. nişabur doğumlu olduğunu kendisi söylüyor. fakat tezkirelerde kesin bir bilgi yok. moğolların doğudan bir yel gibi esip bütün büyük mezopotamya ve anadolu medeniyetlerinin başına bela olacağını haber verip sırrolduğu söylenen kutbüddin haydar’ın dervişi olduğu sanılmaktadır. bugün maalesef elimizde olmayan haydarname adlı eserini bu zat için yazdığı düşünülebilir. atar adı genellikle baharat satıcısı anlamında kullanılsa da baharatın aslında bir kür tedariki olduğu göz ardı edilmemelidir. meşhur eseri mantık ut tayr da attar’in tabiplik yaptığı. tedavi için alınıp hastalara götürüldüğü anlaşılmaktadır. belli ki atar adı bu tabiplikten kaynaklanan bir mahlastır. atar yine bu eserinde herhangi bir devlet büyüğüne boyun eğmemekle de övünür.

    tasavvufa bağlı bir şair olan attar’ı kaynaklar daha çok işrakiye ye bağlı olarak anıyor. attar’ın 1235’te öldüğü söylenmekle beraber bu 115 senelik bir hayata tekabül etmektedir ki pek mümkün görünmemektedir. şair hayattayken cevahirname adlı eserini ateşe atarak imha etmiştir. ilahiname, muhtarname, bülbülname, pendname, tezküretül evliya, cümcümename, üştürname, cevahir ezzat, haylaçname, lisanil gayp, heft vadi, kenzül hakayık, kenzül esrar ve daha pek çok eser attar’a isnat edilir. fakat pek çoğunu atar yazmamıştır. kendisinin olduğundan emin olduğumuz mazharil acayip adlı eserinde isna-aşeri (caferi) imami olduğunu açıkça söylemektedir