• 1876-1944 yillari arasinda yasamis yazar 1909 yilinda basilmis ilk futurist manifestosu (manifesto tecnico della letterature futuristica) ile taninmaktadir ve bu manifestoda futurismi dunyaya tanitmakda ve futurismin geleneksel sanata, guzele ve uyguna karsit oldugunu anlatmakta ve futurism'in "machine age" baslatigini soylemektedir.
  • filippo tommaso marinetti. futurizm akiminin kurucusu ve lideri.
    "marinetti, gelecegi, hicbir seyin olanaksiz gorulmeyecegi apacik bir alan diye tanimlamisti. ama bunun icin gecmisin, eskimis ve curumus ne varsa hepsinin, yok edilmesi gerekiyordu. 'hayatin hicbir yanina dokunulmadan edilmeyecek, butun alanlarda passatisti ile, gecmiscilerle savasa girisilecekti.'"

    (ilhan mimaroglu)

    bastan beri ulusalci bir tavir sergileyen marinetti, birinci dunya savasinin cikisini coskuyla karsilamis, bununla da kalmayip, ilerleyen yillarda atesli bir mussolini yanlisina donusmustur.
  • savaş güzeldir, çünkü gaz maskeleri, korkutucu megafonlar, alev makineleri ve tanklar aracılığıyla insanın, boyunduruk altına alınan makine üzerindeki egemenliğine gerekçe kazandırır. savaş güzeldir, çünkü insan bedeninin o düşlenen konumunu, metalleştirilmesi konumunu kutsayarak gerçeğe dönüştürür. savaş güzeldir, çünkü çiçekler açan bir çayırı mitralyözlerin ateşten orkideleriyle zenginleştirir. savaş güzeldir, çünkü tüfek ateşini, top atışlarını, ateşin kesildiği anları, parfüm ve çürüme kokularını tek bir senfoni halinde birleştirir. savaş güzeldir, çünkü büyük tanklarınki, geometrik uçak filolarınınki, yanan köylerden yükselen duman helezonlarınınki gibi yeni mimari biçimler ve daha pek çok şeyler yaratır... ey fütürizm şairleri, yazarları ve sanatçıları... bir savaş estetiğine ilişkin bu temel ilkeleri anımsayın; anımsayın ki, yeni bir şiir ve yeni plastik sanatlar uğruna harcadığınız çabalar yine sizin ışığınızla aydınlansın!
    demistir.
    alinti: walter benjamin. work of art in the age of mechanical reproduction
  • venedik kanallarının betonla doldurulmasını da öneren deli-dahi sanatçı.
  • "savaş güzeldir, çünkü çiçekler açan bir çayırı mitralyözlerin ateşten orkideleriyle zenginleştirir..." diyebilen fütürist adam.
    (bkz: tövbe estağfurullah)
  • "...müzeleri, kütüphaneleri, her türlü akademileri yıkacağız."

    ve savaş başlar, insanlar ölürken marinetti ve saz arkadaşları como gölü kıyısında şaraplarını içerler.
  • on numara faşist.
    itten şair olur mu?
    bildirgesi:

    gelecekçilik bildirgesi (1909)
    biz, şiirlerimizde tehlike tutkusunu, enerji ve ataklık alışkanlığını dile getirmek istiyoruz.
    korkusuzluk, gözüpeklik, başkaldırı, şiirimizin başlıca ögeleri olacaktır. edebiyat
    şimdiye dek dalgın hareketsizliği, kendinden geçişi ve uykuyu övdü. biz, saldırgan devingenliği
    (dinamizmi), hummalı uykusuzluğu, koşuyu, ölüm perendesini, şamarı ve yumruğu
    yücelteceğiz.
    dünyanın görkemliliği yeni bir güzellikle zenginleşti; hızın güzelliği. ateş soluyan
    yılanlara benzer borularla donatılmış bir yarış otomobili, kükreyen bir yarış otomobili, samothrake
    nike'si heykelinden daha güzeldir.
    savaştan başka şeyde güzellik yoktur. saldırgan nitelikte olmayan hiçbir eser başeser
    olamaz. biz, dünyanın tek sağlığı olan savaşı, militarizmi, yurtseverliği, uğrunda ölünen
    güzel ülküleri ve kadının aşağılanmasını yüceltiyoruz.
    biz, müzeleri, kitaplıkları, her türlü akademiyi yıkmak istiyoruz.
    biz, çalışmanın, zevkin ya da ayaklanmanın harekete geçirdiği büyük toplulukların
    şiirini söyleyeceğiz; modern kentlerdeki devrimleri yaşayan çok renkli ve çok sesli yığınları
    söyleyeceğiz; şiddetli elektriğin ayışığı altında yangın gibi parlayan şantiyelerin ve tersanelerin
    titreyen gece coşkusunu; dev koşucular gibi bir yandan bir yana nehirleri aşan, güneşte
    bıçak gibi parıldayan köprüleri; ufukları koklayan serüvenci gemileri; üzengisi borulardan
    yapılmış kocaman çelik atlar gibi raylar üstünde eşelenen geniş göğüslü lokomotifleri; pervanesi
    rüzgârda bir bayrak gibi çırpınan uçakların akıp giden uçuşlarını söyleyeceğiz.
    bu kırıp geçiren, bu yıkıcı şiddetteki bildirgemizi italya'dan bütün dünyaya ilan ediyoruz
    ve "gelecekçilik"i (fütürizm'i) kuruyoruz; çünkü ülkemizi, profesörlerin, arkeologların,
    çenesi düşük edebiyatçıların ve antikacıların kangreninden kurtarmak istiyoruz.
    f.t. marinetti
    (çeviren: bedrettin cömert)
  • fütürizm akımını açıkçası hiç sevemedim. bana nedense biraz manasız geliyor tıpkı zamanında üretilecek başka teknoloji kalmadı diyen bilim adamlarının öngörüsü gibi. bugün yine aklıma düştü ve biraz okuma yapmak istedim fakat karşıma her yerde çıkan bu faşist adam beni okumalardan da soğuttu.
    (bkz: babasını da sevmezdim zaten)

    "bizler müzeleri, kütüphanelerin yerle bir edip ahlakçılık, feminizm ve bütün yararcı korkaklıklarla savaşacağız."

    git ötede savaş.
  • eskiye ait olan her şeye, kütüphanelere, müzelere, arkeologlara, profesörlere, tarihçilere, kadına ve barışa karşı olan ruh hastası. balkan savaşı'nda edirne'nin bombalanmasını ballandırarak anlatan savaş tutkunu bir deli. manyak testi yapsalar on üzerinden yüz alacak it. bir de manifesto falan yazmış. üstüne semadirekli nike'ye* gömmüş.
    yazdığı manifesto del futurismo'yu imzalayanlar arasında giacomo balla gibi isimler var ki, kızının adını fütürist olsun diye elica* koymuş bir başka manyak o da. oradan hesap edin.
  • çok iyi otomobil ve köpek taklidi yapan bir meddah, nurullah ataç'a göre:

    "marinetti kadar canlı, daha doğrusu onun kadar canlılık zehabını veren az adam vardır. kâğıt üzerinde gördüğümüz zaman bir şeye benzetemediğimiz şiirlerini de ne güzel okuyor! mesela bir köpekten bahseden manzumesini okurken köpeği taklit ediyor; otomobilden bahsederken âdeta bir otomobil oluyor. onun hüneri, ‘monologue’ söyleyen aktörünkini de geçiyor; bizdeki gibi ilhamını yalnız insanlardan almakla kalmayıp hayvanlara, makinelere, cansız ve hareketsiz cisimlere de el uzatan bir meddah hüneri oluyor. marinetti’nin ağzından ‘edirne’nin bonbardımanı’nı dinlememiş olanlar, ömürlerinde mükemmel birmeddah dinledik demesinler.

    fakat bütün bunlarda, eksik demeyelim, natamam bir şey var: marinetti bir köpek olmak istiyor, biz karşımızda ancak köpek taklidi yapan bir adam olduğunu unutamıyoruz; marinetti top, tüfek, mitralyöz, bomba oluyor, biz yıkılan evlerin, ölen insanların elemi ile titreyemiyoruz, hatta yüzümüzden tebessüm eksilmiyor. marinetti meddahlığı belki kemaline erdirmiş, fakat ona yeni bir ufuk açamamış, bir ‘tragique’ meddahlık kuramamış"

    ("fikirler ve insanlar", milliyet, 1932)
hesabın var mı? giriş yap