şükela:  tümü | bugün
  • mafya, derin devlet, pkk terörü, yasa dışı sol örgütler, uyuşturucu trafiği, politika, eşcinsellik derken mesaj verme olayını abartıp sürmenaj yapmış film.

    --- spoiler ---

    alttan alta sürekli mesaj verme kaygısı filmde yönetmenin onlarca ayrıntıyı gözden kaçırmasına sebep olmuş. bir dönem istanbul'un görmemişlik sembolu olduğunu düşündüğüm tarabya otelini bütün film boyunca zx otel olarak adlandırılması senaryo oyunu olarak görünse de fena halde sırıtmış. gecenin bir körü bir çaybahçesinde yasadışı sol örgüt tarafından patlatılan bomba sanki filimin götünde patlamış gibi. gecenin köründe askerlerin orada ne işi var, askerler kahvede nasıl oluyor da resmi kıyafetlerle kağıt oynuyor belli değil. gecenin köründe kahveye gelen ölü köpek bakışlı kadından niye kimse kıllanmıyor. ayrıca bir otelin korunma işinden yüzbinlerce dolar para alıp bu işi yürütürken böyle bir eylemin niye yapıldığı da belli değil. otelin korunmasının teröristlere emanet edilişi de havada kalmış. bir de bu hengame içinde 5-10 dk.da bir gözümüze gözümüze sokulan ebru var. hani ilkokulda mı öğretiliyor ebru okumak ebru yorumlamak da 10 dk'da bir ebru damlacıklarının birbiri içine geçişleri gösteriliyor, ebrular birbirinin ardı sıra izleyiciye susuz yediriliyor ? görsellik olsun diye mi araya atılmış yoksa gerçekten altında bir anlam mı yatıyor belli değil. yatıyorsa da niye ebruyla mesaj veriyor anlayan beri gelsin. (hani ben öküzüm ebrudan falan anlamam da bunu izleyiciye gösterip "anlayan anladı" demek bir nevi mesaj faşizmi değildir de nedir?)

    bütün film boyunca yapılan o rastlaşmalar, o sliding doors tadındaki karşılaşmalar, manalı manasız geçişler de ayrı bir sıkıntı. bir avuç kokainin havaya savrulduğu sahneden karlı bir istanbul sabahına geçilmesi, yani geçişlerde yalnızca renge bel bağlanması artık fazlasıyla klişe değil mi ? allahım nedir bu mesaj yağmuru! bir insan bir filme niye bu kadar çok şeyi sıkıştırır! bu kadar çok şeyi anlatmaya kalkarsa hangisini tam anlatabilir?! nedir, ne değildir ?

    --- spoiler ---

    ayrıca bu filme üçer beşer ödül vermek de neyin nesi ? türk solunun yağını suyunu almak bu kadar basit mi ? derviş zaim "devrim devrim" diye ironiden ironiye koştuğu bu filmiyle tribünlere mi oynamış ? sanki öyle olmuş..
  • diyalogsuz sahneleriyle ayrı bir tat veren, sürekli çalanın haricindeki müzikleri pek güzel olan türk filmi..

    --- spoiler ---
    havva adlı karakterin, nezaretten döndüğünde, darmadağın ve abisi eksik vaziyette bulduğu evinde, masanın üzerinde duran, abisinin askerlik fotoğrafındaki ikinci asker kişinin, filmde sıklıkla adı geçen camoka oluşu gözden kaçması kuvvetle muhtemel olan önemli bir ayrıntıdır..
    --- spoiler ---
  • mabel matiz tarafından söylenen ve son zamanlarda duyduğum en harika şarkı.

    http://fizy.com/#s/1ik55s

    edit: sözleri de yazayım tam olsun.

    'çimenler fillerle de güzel
    kalbin korkularıyla cesur
    firarlar yakalanmak için
    ihanet aslında sadakatin tavrını sever
    elinde bir paslı makas
    kestikçe zaman, uzuyor acının saçları
    hatırlayarak yaşamak boynumuzun borcu ama
    ölürdün unutmasan
    kaybederek çoğalırsın
    gözyaşının rahmeti can üstüne
    uzak bir deniz kıyısında
    kendi yara kabuklarını yar ederek kendine
    ah nice kez üzecekin
    gördüğünün zahmeti gönül üstüne
    uzak bir çigan masalında
    çayda kederli çıralar tüttürerek
    barışırsın ötekinle
    ki yalatır o
    sen tükürürsen'
  • --- spoiler ---

    filmdeki karamsarlığın ve gerçekçiliğin doruk noktasına ironik bir şekilde absürdlüklerle dolu bir sahnede ulaşılıyor.

    o da birçok olayın kesiştiği sünnet sahnesi. bir tarafta konuş diyerek liberal bir parti programı yürüten bakan, aynı zamanda popülist bir sünnet davası, bu sünnet çocuklarının heyecanı ve teoman'ın baymış şarkıcılığı, bir yanda kirli işlerin üstadı klüp başkanı-işadamı-uyuşturucu kaçakçısı sabit, bir başka yerde tetikçi camoka, en sonunda da filler arasındaki çimen olan sporcu havva. defalarca kontrol edilip aranıp işini yaptıramayan havva ile silahlarla güvenlikten geçip büyük işler peşinde olanların çelişkisi çok güzel yansıtılmış.

    gerçekten güzel bir sahne ve genelde güzel bir film.

    --- spoiler ---
  • --- spoiler ---

    bu filmde mesut akusta'nın canlandırdığı bir polis karakteri vardı. ucundan kıyısından derin devlet hesaplaşmalarına tanıklık ettikten sonra kafayı yiyip tanımadığı numaralara telefon ederek:

    - çok kötü şeyler olacak.
    ...
    - evladım annen baban evde mi? söyle onlara dikkat etsinler. çok kötü şeyler olacak!

    diye diye dolanıyordu.

    --- spoiler ---

    şu son günlerde birden aklıma geldi nedense.
  • hak ettiği değeri görememiş filmlerden.. kurtlar vadisi'nin de fikir babası gibi duruyor. izlemek için geç kalınmadığını ve elli sene kadar da içeriksel güncelliğinden bir şey kaybetmeyeceğini düşünüyorum.

    oyuncu kadrosu -ve oyunculukları da harika:

    ali sürmeli: camoka (37. antalya film şenliği, 2000 - en iyi yardımcı erkek oyuncu)
    sanem çelik: maratoncu havva adem (37. antalya film şenliği, 2000 - en iyi kadın oyuncu)
    bülent kayabaş: bakan aziz bebek
    haluk bilginer: sabit üzücü
    uğur polat: otel sahibinin arkadaşı
    taner barlas: otel sahibi ali bey
    taner birsel: eylemci
    semir aslanyürek: rus mafyası
    ezel akay: cia ajanı
    mesut akusta
    arif akkaya
    erdinç olgaçlı
    nadi güler
    rıza sönmez: havvanın kardeşifatih hacıosmanoğlu`
    emin gürsoy
    mustafa uzunyılmaz
    goncagül sunar
    berke üzrek: devrim
    berkun oya
    mehtap bayrı haber spikeri
    mustafa turan
    ümit çırak
    burak şentürk
    celal perk: spor müdürü
    fatih akyol: baran
    ali fuat onan
    aylin deveci
    alpan rişvanoğlu
    aydın erbay
    zafer yılmaz
    semra dinçer
    babek biluri
    gözde heptürk
    nina lankes
    arzu birol
    ali kalaylı
    atakan acar
    hasan uzma
    mustafa preşeva: rus çevirmen
    ercan süt
    metin yıldırım
    ata fırat
    çağla akay
    deniz kumbaracı
    demet kumbaracı
    feyza ışık
    mevlüt serkek
    menderes demir
    derviş zaim
    soner ağın
    aytaç ağırlar
    ercan doğan
    hakan yılmaz

    --- spoiler ---

    filmin sonunda ali sürmeli'nin eline kokain alması ve havaya fırlattığında istanbul'un kara bulanması muhteşem incelikli bir geçiş olmuş! buna benzer pek çok güzel ve ince düşünülmüş detay vardı filmde.

    filler: mafya, örgütler, siyasiler
    çimen: sen, ben, o.

    filler tepişirken ezilen çimenler üzerine bir film..

    --- spoiler ---
  • üzerine kıyıp da tek satır yazamadığım şarkı.
  • aldığı ödüllere dayanarak yıllardır izlemek istediğim fakat başladığı andan itibaren beni hayal kırıklığına uğratan film.

    --- spoiler ---
    şöyle ki film de yok yokk... devlet eliyle eroin kaçakçılığı ve bununla beraber politikacıya güvensizlik. milli istihbaratın mafyayla yakın ilişkisi, ee bu yolla devlete sırtını dönmesi, bir örgütün dağdan inip otel koruması ve sehirde bu yolla eylemlerine devam etmesi, minik bi öpücükle hissettirilen ve sonra bi tomar fotoğrafla kendini gerçekleyen eşcinsellik...atlet olan ve yoksul bi hayat yaşayan gazi ablası...türkiyenin güvensiz ve karmaşık yapısını bize anlatmayı amaçladığını düşündüğüm film konusu itibariyle cesur ve de gerekli, fakat konuları işleyişi itibariyle abartılı ve kaotik. her biri kaliteli, seyri doyumsuz oyuncaları izlemek ise tüm olumsuzluklara rağmen çok keyifli.
    --- spoiler ---
  • adını filler oynaşırken, olan çimenlere olur atasözünden alan bir derviş zaim filmi. kimse dile getirmemiş olsa da* film susurluk kazasını konu alır ve bunu pekiştirmek içinde susurluk kazası ile birebir benzeşen sahnelere yer verir. filmin türünü ele alırsak kara film, gangster filmi ve sosyal melodram türlerini harmanlayan bir yapısı vardır. italyan neorealizmi ilk göze çarpan özelliğidir. film içinde birbirleriyle daha sonra tanışacak ya da hiç bir zaman tanışmayıp ama filmin konusunu farklı noktalardan alıp sürükleyen kahramanları zaman zaman aynı kare içine alarak amerikan bağımsız filmlerinde rastlanan göndermelere yer verir. film içinde etkili ve sorgulayıcı bir dil kullanılması filmin başından sonuna kadar seyirciyi tempolu tutmayı başarmaktadır. aynı zamanda filmin ilk gösterimi sırasında gündemde olan terör olaylarına gerçekçi ve cesur bir dille yer veriyor olması gerçekten de takdir edilmesi gereken bir noktadır. filmi onlarca kere izlemiş bir olarak kesinlikle gelmiş geçmiş en iyi türk filmi olduğunu düşünüyorum.**
  • derviş zaim filmi. antalyada ödülleri topladı. jürinin "en iyi film" ödülünü vermeye cesaret edemediği film. derin devlet meselesini gayet güzel irdeleyip bu budur bu da budur diyor. içinde aksiyon da var. gidiniz...