• bir filmin yaratım sürecine bir şekilde dahil olmak, onu "film çekme" eyleminin bir öznesi yapar mı, bundan emin olmak zordur aslında ama, bu süreçte etrafımdaki insanlarda gördüğüm "film çekiyoruz" psikolojisinin, birliktelik ruhunun bana bu yazacaklarımı yazma hakkını verdiğini düşünüyorum bir nebze de olsa...
    "film çekiyoruz" eylemine gönülsüz bir oyuncu olarak dahil olmamın üzerinden aylar geçti aslında, ama bugün filmin içinde sinopsisi, tanıtım yazısını; yönetmen, senarist, oyuncular, teknik ekip hakkında bilgileri; fotoğrafları içeren küçük tanıtım kitapçığı elime geçtiğimde "öyle ya da böyle; ben bu filmde oynadım" dememin ardından tekrar düşündüm bu zaman diliminde yaşananları. ben bu süreçte film çekmenin yönetmen için ne kadar zor olabileceğini gördüm, yönetmenin çekim aşamasında ne kadar fazla şeyi bir arada düşünmesi gerektiğini fark ettim, organizasyon yeteneğinin, insanları idare edebilmenin ne kadar büyük bir erdem olduğunu bir kez daha anladım. ondan sonra teknik ekibi; görüntü yönetmenini, ışık ekibini, ses ekibini, kamera ekibini genel olarak hayranlıkla izledim, "kamera arkası" denilenin aslında ne kadar büyük bir emek barındırdığına tanık oldum. oyunculara gelince, yıllardır oyunculuk yapan insanlar arasında kendine güveni sfır, kendini yeteneksiz ve başarısız bulan, kimi zaman ağlayarak setten kaçmak isteyen, kimi zaman bu davranışları şımarıkça nitelendirilen ama aslında kendi içinde ölümüne korkan bir oyuncu olmanın zorluklarını yaşadım. bugün o kitapçık elime verildiğinde ise, kendimle bu konuda hala barışamama, kendime kızgın olmama rağmen "biz yaptık" diye düşündüm ilk olarak... film çekmek, bütün yetersizlikler içinde de olsa, en başta istemek galiba, gerçekten çok isteyince ve bunu gerçekleştirmek için varını yoğunu ortaya koyunca, bütün kapıları zorlayınca bir şekilde oluyor. ben senelerdir sözü edilen bu projenin gerçekleşeceğine hiç bir zaman inanmamıştım, o günden bu güne çok şey değişti, ve bu proje gerçek oldu. elimdeki kitapçık da bu filmi çekenin emeğinin sonucuydu aslında, ve ben de ucundan da olsa bunun bir parçasıydım. kendimi izlerken utanacağımı, hatta ve hatta izleyemeceğimi bilmeme rağmen bu projenin içinde yer almaktan gurur duyacağım. bu film çekme hikayesi bana çok şey öğretti çünkü, ilerideki seçimlerimi etkilemede büyük bir rolü olacak, biliyorum. bir de truffaut'un "la nuit americaine" adlı filmini çok daha büyük bir keyifle izlememe sebep oldu film çekme deneyimi; film çekmenin, ekip olmanın, birlikte çalışmanın, bütün karşılıklı ilişkilerin, o süreçte yaşananların ve bir yerden sonra gerçekten bir aile gibi hissetmenin ne demek olduğunu öğretti. sonra film bitince, herkes kendi hayatlarına geri dönünce, o insanlarla bir daha görüşülmese de bütün o insanların kişinin hayatına zenginlik kattığının bilincinde olmak bile, tek başına bir hayat deneyimiydi. bugün o kitapçıkta kendi resmimi görmek, set fotoğraflarına bakmak beni daha önceden tahmin edemeyeceğim kadar mutlu edebildi. ben kendimi biliyorum, filmi izleyemeyeceğim, kimseyle hakkında konuşmak istemeyeceğim ama ilerde, bundan çok daha farklı bir yol çizsem de kendime, "biz film çekmiştik" diyebileceğim. ve bu da benim gibi biri için çok değerli...
  • bir kere deneyelim dedik bu mereti. dur tanımlı olsun; bir kere deneyelim dediğimiz meret. en sonunda bi intihar sahnesi vardı çekmek istediğimiz orta metraj filmin, değişik tarzda kimsenin çekmediği şekilde çekelim dedik, az kalsın en yakın arkadaşımı hastanelik ediyorduk. iki saatlik çaba da 10-20 saniyelik bir sekans içindi. sonra anladım ki haketten zor işmiş. gerçekten bazı yönetmenlere bu yüzden bok atan insanlara diyeceğim tek şey; alın elinize kurgusu, kimliği olan kısacık bir film çekin. ama öyle otobüse binip yoldaki insanları, çiçekleri, böcekleri çekerek arka plana konuşma koymak yok; haketten film gibi bir sahne. ha keza diyebilirsiniz ki, milyonlarca dolar, ekip, ıvır zıvır var ellerinde. var ama onu yönetmenin de kendi zorlukları var. bazen bir bilim kurguda parayı şaşaalı sahnelere döküp, duygusal ve önemli sahnelere kalmadığı (ya da kalmayacağı) anlaşılınca nispeten tırt sahneler çıkar filan. sözü toparlamak gerekirse bir yönetmeni aşağılarcasına eleştirmeden önce paralel kurgu da olsa bir şeyler deneyin; bakın nasılmış.

    bi de tekrar okudum da, haketten çok sikim bi entry olmuş. bek speyse basmaya üşendim.
  • olur da müğteşem fikirlerinizi film haline getirip milyon milyar dolarlar kazanmak, yeni spielberg, tarkovsky, lynch, emmerich falan olmak istersiniz falan, bu surecte size faydali olabilecek birkac ucretsiz ve acik kaynak kodlu programi vereyim de oscar konusmasinda bana da tesekkur edersiniz heheh.

    senaryo
    sonucta uluslararasi sektor standartlarina uygun formatta senaryo yazmalisiniz ki al pacino falan senaryonuzu okurken zorlanmasin. bu durumda pahali senaryo programlarina muadil kit scenarist imdadiniza yetisir. benim de super bir fikrim var, fakir olmasina ragmen kuzguncukta oturan basina buyruk asi kiz zengin holding sahibi yagusukluyu kendine asik eder ve olaylar gelisir. nasil fikir?

    https://kitscenarist.ru/en/download.html

    storyboard
    blocking ve framing'i onceden belirlemek hem set surenizi azaltir hem de dunya stari oyuncularinizin isini kolaylastirir, set ekibinin de isine yarar diyecegim de set ekibine izdirap cektirmek memleket gelenegidir o yuzden onlari bosverin. storyboard icin storyboarder kullanip sanatinizi konusturun.

    https://github.com/…onderunit/storyboarder/releases
    https://wonderunit.com/storyboarder/

    kurgu
    goruntuleri kurgulamak eskiden cok zordu, film bobinlerini kesip bicip yapistirmak, master'a zarar vermemek falan. neyse ki gunumuzde dijital kurgu imdada yetisti. openshot ve shotcut kullanin, kurum kurum kurgulayin basyapitinizi.

    https://www.openshot.org/download/

    https://www.shotcut.org/download/

    gorsel efekt
    filminize onceden hazirladiginiz ejdercan eklemek istersiniz, patlama catlama lazim olur, galaktik imparatorun filosunu kompozite etmeniz gerekir, dunyayi isgal eden dunyalilar yapmaniz gerekir falan, natron imdadiniza yetisir.

    https://natrongithub.github.io/

    ses efekti
    ses efektleri yapmazsaniz filminiz eksik kalir, vapur sesiymis, viraj donen araba sesiymis, hamile oldugunu holding sahibi yagusukluya aciklayan fakir ama basina buyruk kiz sesiymis, bunlari yapip ses kanallarini duzenlemek icin audacity kullanin.

    https://www.audacityteam.org/download/

    cgi
    jenerik yazilari olsun, sahicisini patlatmaya butceniz yetmeyecegi icin 3d'sini yapacaginiz zengin oglan arabasi olsun her turlu cgi isi icin blender kullanin. tabii blender ile birlikte cgi yapma yetenegini indiremiyorsunuz, onu ayrica bulmaniz gerekiyor.

    https://www.blender.org/download/

    tabii bunlarin hepsi kisa film, animasyon, hikaye tabanli oyun yapmak icin kullanabileceginizi soylememe gerek yok sanirim.

    eee isin cogunu cozdunuz, geriye milyonlarca dolarlik butceyi ve dunyaca unlu oyunculari bulmak gibi ufak detaylar kaldi, onlari da siz hallediverin artik ehe ehe.
  • kadıköyde bir duvar yazılamasından:

    " film çekmek için hiper sanatsal olmalısınız.

    film çekmek için arınık koşulları sağlamanız gerekir.

    film çekmek adeta bir kaşınma hissidir. film çekerek hissi uyandıranı kaşırız.

    film çekmek histamin deşarjına sebep olur.

    film çekmek histamin deşarjına sebep olduğu için hemen ardından reşarj olur ve bir film daha çekeriz.

    film çekmek sonu gelmeyen kompulsif bir bozukluktur. bu yüzden doktorunuza danışarak film çekiniz.

    eğer hiç bir rahatsızlık olmaksızın film çekiyorsanız hemen bir doktora görününüz.

    film çekmek gidişmedik yeri kaşımaktır.

    film çekmek kılcal damarların genişlemesine sebep olur.

    eğer içinizde bir film çekmek arzusu hissederseniz bir el kamerası ve 60 dk'lık bir kapsül kendinizi iyi hissettirir.

    yapılan bir araştırmaya göre sanat sanat filmi çekmek için kamera alanların yüzde 70'i sessiz film geri kalanı da ayaklarını çekmiştir.

    film çekmek nahoş duygular ve durumlarla ilgili bölgeleri bir süre etkisiz hale getirir.

    film çekmek bazı zararlıların yarattığı kaşınmayı gidermek için kullanılır.

    eğer yalnızsanız ve film çekmek istiyorsanız mutlaka arkadaş edinmeniz gerekir.

    arkadaş bulamazsanız hipersensitiviteden sorumlu devlet bakanından fon alabilirsiniz.

    film çekmek için gerekli koşullara sahip değilseniz sanat filmi çekip rahatlamanız önerilir.

    film çekmek için gerekli malzemeler;

    -bir su bardağı entelektüel yaşam biçimi
    -bir tatlı kaşığı sanatsallık
    -aldığı kadar mesaj kaygısı
    -kamera ve kaset

    http://d1206.hizliresim.com/y/p/8du6v.jpg
  • bir filmi senaryo aşamasından başlayıp zamanla ete kana büründürmek bence film çekmenin en güzel yanı.

    kendi paranızla çektiğiniz filmi vizyona sokmak için gittiğiniz dağıtımcı şirketler “film gereğinden fazla uzun biraz keselim” dediğinde hevesiniz kaçıyor. filmi biraz kesip gittiğimde de “çok kısa olmuş biraz eklemek lazım” dendiğinde ise yaptığınız işe ihanet etmiş gibi hissedersiniz.

    sonunda evde yerini bile zor hatırladığınız bir sürü film kopyanız olur. festival yolcuğulu sonrası herkesin izleyip unuttuğu onlarca filmden biri de sizin filminiz olur.

    o kadar emek, uykusuz gece filan derken geriye sadece samimi bir sinema aşkı kalır. zaten bizi de yaşatan bu değil mi?
  • meslek haline getirenleri sinir hastası, en azından sinirli ve asabi yapar. örneğin zeki demirkubuz gibi sakin bir insanın filmlerinin kamera arkası görüntüleri izlendiğinde, o sakin tabiatlı adamın ne kadar gergin olduğu görülebilir. hata demek para demektir film çekerken. yeniden çekilen her bir sahne ekstra maliyet demektir.
  • çok istemektir önce
    sonra çok sevmektir delice
    çelik gibi bir irade ister
    ve sınırsız kendini adama.

    saçmasapan on metrelik metruk bir kuleye tırmanırsın sırtında kameran ve yükseklik korkunka
    63 saattir uyumamışsındır ve yüzbinkere dinlediğin o müziği döşeme işine devam etmeden önce bir kahve daha içersin sabahın beşinde
    sonra aklına bir fikir gelir ve üç gündür uğraştığın sekansı çöpe atıp yenisine başlarsın.
    mekan arama keyiflidir, manzaranın en güzel olduğu yeri bulmak için keçi gibi tırmanırsın.
    o keyif ifadesini görmek için oyuncunun yüzünde ne taklalar atarsın.
    bitmiş işi ilk izlediğinde başını çok seversin ama sonundan hoşlanmazsın.
    sonra başkalarına izletirken ekrana değil onların yüzüne bakarsın. yaptığını asıl orada görürsün.
    yorar gerer yıpratır.
    vazgeçemessin.
    kısa güzeldir, uzun derya deniz.

    (senaryonun bilmemkaçıncı versiyonu hazır, cast bişeye benzedi, mekanlar tamam gibi, parayı da bulduk ta bu filmi nasıl çekicez hala bilmiyoruz toplantısı öncesindeki can sıkıntısı)

    tanım: görsel ve işitsel öğelerin belirli bir akışa uygun olarak kaydedilmesi ya da oluşturulması ve bütünlüklü bir şekilde düzenlenerek görsel/işitsel mecralarda sunuma hazır hale getirilmesi
  • türk filmi: büyük fedakarlıklarla çektiğimiz, "büyük fedakarlıklar" filmi..

    hastane bodrumları.. baraka hastaneler hariç hepsinin böyle izbe, depo desen depo değil, lazım olur desen lazım olmaz bodrum atıklığı, yığılı fazlalıkları vardır. kabız hastanenin lavman yapılamamış fekalitleri. aralarında hamam böceği ve örümceklere film çekmek gerek.

    "filmcilik işinde olan herkes, kendini kaptırmış bir kameramanı zaptetmenin ya da onu yönetmenin olanaksız olduğunu bilir." gabriel garcia marquez - la aventura de miguel littin clandestino en chile

    (bkz: film/@ibisile), sinema/@ibisile
    (bkz: film çevirmek)
  • insanın hayatta hep bir amacı olur ya hani hep değil de tek amacım bu sanki.
  • önce sabır nedir bilmek gerekir.
hesabın var mı? giriş yap