şükela:  tümü | bugün
  • bilgi paylaşımına devam.

    *iyi bir gün doğumu fotoğrafı için havanın gün içinde (bir önceki gün) açık ve az bulutlu olmuş olması gerekir. ayrıca gün batımı fotoğraflarında çekim zamanı önemlidir. bu zamanı en iyi imsakiye cetvelinden takip edebilirsiniz. cetvelde örneğin akşam saati 18.35 ise, sizin 15 dakika önce yani 18.20’de orada bulunmanız gerekir.

    *mimari fotoğraflar için; yapının hangi yöne baktığını bilirseniz, o yönün günün hangi saat aralığında fotoğraf için doğru ışık alabileceğini öğrenirsiniz.

    eğer çekeceğiniz yapını yönü;
    doğuya bakıyorsa-------sabahtan öğlene kadar
    güneye bakıyorsa------öğleden akşama kadar
    batıya bakıyorsa--------ikindiden sonra
    kuzeye bakıyorsa-------yazın sabahın erken saatleri ve akşam geç saatlerde
    çekim yapmalısınız.

    *doğuya bakan yapıların fotoğraflanması;

    sabah erken saatlerde yapılacak olan çekimlerde doğuya bakan yapılar büyük avantaj sağlar. bu yüzden doğuya bakan yapının ön yüzünde ışık isteniyorsa mutlaka sabah saatlerinde fotoğraflanmalıdır.

    *güney’e bakan yapılar ne zaman fotoğraflanması;

    güney’e bakan yapılar yapı itibariyle günün her saatinde fotoğraflanabilir. özellikle gün doğumundan sonraki iki saat ya da öğleden sonraki ilk üç saat bu tip çekimlerde en doğru ışıklandırmayı veren saatlerdir. bu saatlerde dikkat edilmesi gereken husus, öğle üzeri gelen ışığın karakteridir. haziran ayına yakın zamanda güneye bakan yapılar üzerinde gün ortasında güneşin ağırlığı artar ve güneşin geliş açısı genişler. 21 haziran’da açı 23 dereceye ulaşır ve bundan sonra sonbahara kadar açı yavaşça düşer. 12 eylül’de sonra güneş güney’e doğru yavaşça hareket eder. bu ışık, fotoğraf makinesinin üstünden geldiği için yapıda düz, boyutsuz bir etki oluşturur. bu nedenle tercih edilmemesi gereken bir ışıktır. bu tip yapılar kışın fotoğraflanmak zorunda kalınıyor ise, kapalı havaların en açık pozisyonunda fotoğraflanmalı, ya da bu çekimler siyah-beyaz olarak gerçekleştirilmelidir.

    *kuzey’e bakan yapılar ne zaman fotoğraflanması;

    kuzey’e bakan yapılar mimari olarak en zor çekimlerdir. özellikle kışın bu tip yapıların çekimi neredeyse imkansızdır. çünkü, fotoğrafçı kuzey yarım kürede çalışıyorsa güneşin hareketi dört mevsimde de kuzeyde ve güneyde farklıdır. 21 martta güneş neredeyse doğudan yükselir ve batıya doğru döner. bu aşamada sabahın erken saatlerinde yada öğleden sonra geç saatlerde kuzeye yada güneye yönelmiş olan yapıların çekilmesi imkansızdır. kuzeye bakan yapıları yazın fotoğraflamak daha kolaydır. yazın güneş sabah daha doğudan doğduğu için ve akşam daha batıdan battığı için bu saatlerde kuzey yönüne cephesi olan yapılar ışık alır. ama bu ışığın gelişi yatık olduğu için eğer yapı ile ışık arasında bir engel varsa yapı yine ışık almayabilir. bu yapıların fotoğrafının çekilebileceği diğer bir zaman dilimi ise kapalı havaların en açık anlarıdır. özellikle bulutlu havalarda bu tip ışıklara rastlama şansı her zaman vardır.

    *batı’ya bakan yapılar ne zaman fotoğraflanması;

    batı’ya bakan yapıların fotoğraflanması en doğru akşam saatlerinde gerçekleştirilebilir. fotoğrafta kreatif bir etki yakalamak için en iyi saatler olan bu saatlerin kontrolü diğer yönlere göre daha kolaydır. yapı üzerinde ışığın hakim renk sıcaklığı 2800 ile 4200 kelvin arasındadır. çünkü ışık batmaya yakın bir durumdadır. çoğunlukla açık havalarda yapı üzerinde sarı-turuncu hakimiyetinin olduğu, bir çok insana hoş gelebilecek bir renk ambiyansı oluşur. dezavantajı ise çok düşük seviyelerde inşa edilmiş batıya bakan yapıların ya hiç ya da çok az süre ile bu düşük eğimden gelen ışığı almalarıdır. ortaköy camii bu duruma örnek verilebilir. onca görkemine rağmen 18.00’dan sonra yapı ışığını kaybeder. çünkü ışık taksim ve beşiktaş’ın yükseltilerinden dolayı deniz seviyesindeki camii’yi doğrudan aydınlatamaz.

    *genel olarak fotoğraf makinenizi iso:100, örtücü öncelikli ve 1/60 perde hızında hazır tutarsanız acil durumlarda hemen hemen her şeyi çekebilirsiniz.

    *çiçek vs. gibi yakın plan çekimlerde en büyük problemlerden biri arka planın ana objeyi ön plana iyi çıkaramamasıdır. objeyi hemen fotoğraflamak yerine öncelik olarak imkanınız varsa fon’u düzenleyin.

    *çiçek, bitki gibi objelerin fotoğraflanmasında ışığın tersten veya obje üzerine 45 derecelik açı ile gelmesi daha estetik bir görüntü elde etmenizi sağlar.

    *bir yapıyı fotoğraflarken çekim için yeterli alanınız yoksa ve geniş açı bir lens kullanıyorsanız, muhtemel perspektif bozulmalarını önlemek için yapının tam karşısından ve yapının yükseklik olarak orta noktası hizasından çekiminizi yapın.

    *iç mekan çekimlerinde güneşin tepede olduğu saatler kullanılabilir. bu saatlerde güneşin konumundan dolayı iç mekandaki kontrast düşük olur. ışığın pencereden geldiği durumlarda ise kontrast yüksek olur.

    *polarize filtre kullanırken pozlandırmayı +1 stop kadar fazla yaparsanız, filtrenin kaybettirdiği pozlandırmayı telafi etmiş olursunuz. çekim yaparken (örn.gökyüzü için) filtre halkasını döndürerek en yüksek doygunluk noktasına ulaştığınızda döndürmeye devam ederseniz doygunluğu tekrar kaybedersiniz.

    *mavi renk sinir sistemini rahatlatır. insanları daha fazla düşünmeye yönlendirir. vücudun sakinleştirici kimyasallar salgılamasını sağlar.

    *kırmızı renk fiziksel anlamda hareketlilik, dinamizm ve gençliği; duygusal anlamda ise mutluluk, azim ve kararlılığı ifade eder. insanı harekete geçiren bir etkisi vardır. gençlere hitap eden ürünlerde sık kullanılır.

    *gözü en çok yoran renk sarıdır. az miktarda kullanıldığında parlaklık ve sıcaklık hissi verir. yeşil renk ise insana huzur verir ve rahatlatır.

    *doğal ortamda çekim yaparken ya da çekilecek olan yer ya da obje doğrudan engelsiz güneş ışığı ile aydınlatılıyorsa çekim için ‘’gün ışığı’’ modu kullanılmalıdır. çünkü bu tip ışıklarda bu mod ‘’otomatik’’ modundan daha verimlidir.

    *bir fotoğrafın histogram grafiğinin okunması;

    1-eğer grafikte sağ tarafa doğru yığılma olmuşsa fotoğraf fazla pozlandırılmış demektir. diyafram ya da örtücü hızı 1 stop ya da ½ stop kadar kısılarak tekrar çekim yapılmalıdır.
    2-eğer grafikte sol tarafa doğru yığılma olmuşsa fotoğraf yetersiz pozlandırılmış demektir. diyafram ya da örtücü hızı 1 ya da ½ stop kadar açılarak tekrar çekim yapılmalıdır.
    3-eğer grafikte yığılma orta bölgede olmuş ve şekil olarak eşkenar üçgene benziyorsa doğru pozlandırma yapılmış demektir.

    *fotoğraf makinesinde renk skalası olarak srgb değil, argb seçili olmalı.

    *buğday tenli insanların portrelerini çekerken ölçüm modu olarak ‘’center weight’’ yani ‘’merkez ağırlıklı ölçüm’’ kullanmak çok doğru sonuçlar verir. çünkü buğday tenli portreler %18 yansıtıcı özelliğe sahiptir.

    *ölçüm beyazdan alındığında pozlandırma;

    doğru ölçüm, çekilecek obje ile aynı ışığı alan orta griye yakın bir objeden alınır. ya da yanımızda gri kart taşıdığımızda her türlü çekimi bu karttan ölçüm alarak gerçekleştirebiliriz. ancak fotoğrafçı çekim sırasında başka poz değeri alacak yer olmadığı için ölçümü beyaz bir objeden almak zorunda kalabilir. (örneğin uzayıp giden kar manzarası) böyle durumlarda gerekli poz değeri konuya yaklaşılıp, ölçüm konunun en aydınlık kısımlarından yapılarak bulunur. bulunan bu değer 2-2.5 stopluk bir düzeltme ile (diyaframı açarak ya da örtücü hızını düşürerek) fotoğraf makinesine uygulanır. bu düzeltme yapılmazsa, pozometre orta griye ayarlı olduğu için, fotoğraf makinesi pozometresi kar ya da beyaz objeyi orta gri gibi algılayarak sensörü az pozlandıracaktır. sonuçta kar, beyaz yerine gri çıkacaktır.
  • paylaşım serisinin son parçasını ekleyerek tamamlamayı umduğum tüyoların son bölümü;

    *fotoğraflarda noise oluşmasının bir başka nedeni de sensörün ısınmasıdır.

    *noise etkisini minimuma indirmek için yapılması gereken ilk uygulama; makine menüsünde bulunan ‘’noise reduction’’ seçeneğini aktifleştirmektir.

    *portre fotoğraflarında eğer modelinizin cildi lekeli, sivilceli, pürüzlü vs. ise ışığı modelin tam karşısından vermek bu sorunları büyük ölçüde giderecektir. bu yüzden, doğrudan karşıdan gelen ışığı manzara fotoğraflarında mümkün olduğunca kullanmamak gerekir.

    *model veya objeye karşıdan ve doğrudan gelen ışık dolgu ışığı olarak kullanılır. önden gelen bu ışık özellikle ana ışığın oluşturmuş olduğu gölgeleri azaltmakta kullanılır. her zaman için ana ışık kaynağından 1 stop daha az şiddette düzenlenir ki, ana ışık kaynağının oluşturduğu formu bozmasın.

    *tepeden gelen ışık ile yapılan portre çekimlerinde göz, burun ve çene altında istenmeyen ve portreyi hoş göstermeyen gölgeler oluşur. bu durumda, bu gölgeler için dolgu ışık, ya da yansıtıcı kullanılmalıdır.

    *bir fotoğrafın yapısındaki kontrast oranı o fotoğrafın bir nevi karakterini de ortaya çıkarır. yüksek kontrastlı görüntüler daha cesur, güçlü, dinamik, keskin ve dramatiktir. düşük kontrastlı görüntüler ise daha yumuşak ve tarafsızdır. yalnız bu genelleme her zaman için geçerli değildir.

    *uzun pozlama ile yapılacak olan çekimlerde uzaktan kumanda veya kablolu deklanşör kullanılsa bile, eğer fotoğraf makinesinde ayna kaldırma özelliği varsa, çekim sırasında aynanın yukarı hareketinde fotoğraf makinesi sarsılmasın diye aynayı çekimden önce yukarı (mirror up) kaldırmak gereklidir.

    *pencere ışığı kullanılarak yapılan çekimlerde eğer ışık sert ise perde tülü vs. kullanılarak ışığın sertliği düşürülebilir.

    *dış mekân çekimlerde portre çekiliyorsa kullanılacak olan reflektör çap olarak portreden büyük olmalıdır.

    *portre çekimlerinde reflektör kullanılırken reflektörün yansıtacağı ışığın kesinlikle yukarıdan gelmemesine dikkat edilmelidir. reflektör ışığı göz seviyesinin altından gelmeli ki, hem göz altındaki gölgeleri hem de çene altındaki yani boğaz hizasındaki gölgeleri yumuşatabilsin.

    *az ışık ortamında kontrast kontrolü;
    öncelikle fotoğraf makinenizin ıso/asa değerini minimuma alın. fotoğraf makinenizin ölçüm modunu ‘’tv’’ olarak seçin (canon için tv, nikon için s). örtücü hızını 1/30’a alın. bu değer, ortalama her konuyu tripotsuz çekebileceğiniz bir örtücü değeridir. mümkünse kadrajınıza pencere girmeyecek şekilde bir ölçüm yapın. eğer fotoğraf makinenizin pozometresi az ışık uyarısı veriyorsa (canon’da en açık diyafram rakamı yanıp söner. nikon’da ise ‘’lo’’ yani low yazar)o mekanda ışık az demektir. yani siz, her şeyi çıplak göz ile görebilseniz de fotoğraf çekmek için ışık yeterli değildir.

    *kar yağdıktan sonra manzara fotoğrafı için güneşin çıkmasını beklerseniz daha iyi görüntüler elde edersiniz.

    *soğuk havalarda dışarıda çekim yapılıyorsa, çekime kadar makinenizin pilini cebinizde taşıyın. böylece hem pilin donmasını engellemiş olursunuz, hem de enerji kaybolmasını engellemiş olursunuz.

    *bulutlu havalarda çekim yaparken ışık ayarını ‘’flaş’’ olarak seçerseniz, baskın mavi rengi dengeler ve sıcak bir atmosfer oluşturursunuz.
  • fotoğrafçıların işlerini kolaylaştıracak fikirlerdir.
    başlığa yeni başlayan arkadaşların uğrama ihtimali yüksek olduğundan onlara uygun yazıyorum.
    makine alıp fotoğrafçı olunmuyor.
    önce makinenizi çalışmanız lazım. ezberlemeniz lazım. hangi tuş ne işe yarar. sonra lensim neden netlemiyor diye üç gün uğraşırsınız. spottan alanlar kullanım kılavuzunu indirip inceleyebilirler. temel fotoğrafçılık kursundaki bilgiler de mevcut. net alan derinliği vs.
    sadık hocanın kompozisyon isimli kitabını edinip çalışın. kullanım kılavuzu ve bu kitap akşamları 1 saat çalışsanız iki haftada biter.
    bol bol fotoğraf inceleyin. tekrar yayın hayatına geçen iz dergisi bulunmaz nimettir. faydalanın.
    bol bol fotoğraf çekin. ama her mecrada hemen yayınlamayın.
    kötü fotoğraf içinden iyi fotoğraf çıkabilir. kroplamayı es geçmeyin.
    kalabalık yerlerden iyi fotoğraf zor çıkar. tenha ve tezat konulara yönelin. özellikle sokak fotoğrafıyla başlayacaksınız. vakit kaybetmezsiniz.
    kamerayı insanlara dangır dungur çevirmeyin. sıkıntı olur.
    başlangıçta mümkünse değişebilir lensli bir makine alıp sizi neyin saracağını öğrenin ekipmanı sonra yavaş yavaş kurun.
    megapiksel her şey değil. önemli olan işlemcidir. satışçıların oyununa gelmeyin. unutmayın tükkandaki en iyi makine stokta şişmiş makinedir.
    bir derneğe kulübe üye olun. atölyeler ve bilgili insanlar gelişiminizi çok hızlandırır. netteki yorumları sallamayın.
    illa dev gibi makinelere yönelmek gerekmiyor. bir süre sonra hamallığa dönüşür. zaten bu işe saran kişiler bir süre sonra günlük kullanım için aynasız makineye yönelirler.
    unutmayın en iyi makine yanınızdaki makinedir.

    edit: imla
  • makine alırken sakın ucuzlar demeyin zira ülkenin hali belli
  • okudugum kadariyla amator fotografcilar icin sadece teknik detaylar ve bence bayik bilgiler ile bezeli tuyolar olmus. ben de corbada baska sekilde tuzum olsun diye yazayim istedim. burada hedef kitle olarak amator fotografciyi aliyorum, sokaklarda zebil gibi gezdiklerini dusunuyorum, profesyonel is yapanlari, moda fotografcilarini, studyo fotografcilarini filan bu entryde kaale almiyorum.

    1 - dikine (vertical) fotograf cekmeyin. cekmeyin arkadasim, basit dusunun, gozleriniz ust uste mi ? burada haayiirr diye bagirin simdi. hah iste bu yuzden "gerekmedikce" dikine fotograf cekmeyin arkadasim. bak nasil mantik, ben dahiyim de siz gerizekali misiniz ? yooo
    basit dusun arkadasim, basit.

    2 - sabit focal length lensler kullanin, prime lens kullanin. size uygun hangisi ise onu secin, en klasigi 35 mm ya da 50 mm ve zirt pirt degistirmeyin, hic degistirmeyin. degistirmeyin ki ceke ceke kadraj olusturmaya alisin, yuruyerek yaklasin, yuruyerek uzaklasin, eger doga fotografcisi degilseniz gergedan filan da cekmiyorsaniz teleobjektif filan kullanmayin arkadasim. amele misiniz olm o ne oyle boyunda asili bazuka gibi, onla gezilir mi ya, utanmiyo musunuz hic ?

    3 - sokakta fotograf cekiyorsaniz isigi ve insanlarin isiga nasil tepki verdigini gozlemleyin. cok guzel duvar var karsida e guzel, senin bulundugun yer golge, e insanlar golgeden yurur kimse salak gibi sen onlari cek diye guneste yurumez, kapis ? ayni zamanda gunes nerden doguyo nerden batiyo bi bak sahaya cikmadan once.

    4- yine sokak fotografi icin, hiyar olma. insanlarla selamlas, rahatsiz etme. agzinla olmuyosa gozunle izin iste, bi hirslanma hemen, milletin agzina yuzune kamera dogrultma, bi rahat ol, gevse, onlar da gevsesin.

    5 - fotograflarina isim verme, kimsin la sen? numara ver, 1,2,3,4,5, boyle devam et. bi tik sonrasi icin ismini cektigin yili ve numarasini yaz, tertemiz is abc-2018-356 bak mis.

    6 - anladim ozeniyosun birilerine ama bi sure ozendikten sonra kendin ol, kopyalamayi birak. gidip halicte cami siluetli fotograf cekip, siyah beyaza cevirip ver kontrasti ver filtreyi ver altina sezen aksu sarkisi, yapma kardesim boyle seyler. bir nesil boyle heba oldu.

    7 - dusun ve gozlem yap, sonra daha cok dusun ve daha cok gozlem yap, sonra daha daha cok gozlem yap.

    8 - takilmayin soyle enstantane, diyafram, vikvik islere ya. kameranizin nasil calistigini anlayin, bu da cok bilimsel bisey degil. mantik hala ayni isik geliyo lensten geciyo filme carpiyo, bazen az carpiyo bazen cok, bazen cok siddetli carpiyo bazen daha zayif,. heh kameraniz bunlari ayarlayabiliyo iste. ogrenin bunlari sonra da kameraniza hakim olun, elinizin gozunuzun uzantisi olsun. gecin ya 2018 nolmus diyafram, enstantane bu ne ya.

    sorusu olanlar mesaj atabilir, aklima baska birsey gelirse de eklerim.
  • tanımadığınız yere gittiğinizde yoldan geçen insanı çekmeyin. fotoğraf çekmek için çok elverişli bir yerde yaşıyorum*. yüzüme objektif çevrildiğinde nah yapıyorum farkında değilsiniz. eve gittiğinizde yaşadığınız şaşkınlığı yaşamayın yok yere.
  • arkadaş fotoğrafçılık hakkında tüyolar önerileri sunmuş 'vasat' olduğunu söyleyerek ne güzel..
    ama önce olucak-olacak * farkını kavramış olsaydın keşke.

    2 ayrı profesyonel fotoğrafçılık eğitimi aldım. aynı karneme yine profesyonel sergiler, sunumlar ekledim ayrıca çok istediğim savaş fotoğrafçılığının pratiğini de yaptım ve yine haddime değil ilgili tüyoları vermek.
    ama yine de ilgili soruları alabilirim.

    öte yandan başlıkta verilen fotoğrafium tamamen ticari amaç gütmektedir ve temel eğitimden ötesini vermemektedir.
  • sevgili ara güler'in bir lafı var; en iyi makin en iyi fotoğrafı çekseydi, en iyi daktilo en iyi romanı yazardı diye, işte en güzel tüyo burada yatıyor aslında. sadece ekipman v.s. değil önce gören gözü geliştirmek lazım.
hesabın var mı? giriş yap