şükela:  tümü | bugün
  • yaş sıva üzerine yapılan tüm duvar resimlere verilen ad. roma'da çok görülen bir yapı süsleme sanatı tarzıdır. (bkz: mural)
  • italyanca'da "taze" anlamına gelen "fresco"dan türemiştir.
    fresk ressamının,duvardaki taze sıvanın üzerinde çalışması gerekiyordu. yalnız ıslak sıva olduğu sürece üzerindeki boyayla kimyasal reaksiyona girebilir ve resim, kuruduktan sonra asla silinmeyecek biçimde duvarla bütünleşmiş olurdu.
    hızla kuruyan sıvaya resmi, ıslak haldeyken yapabilmek için ressamın çok seri ve dikkatli çalışması gerekiyordu.
    ayrıca duvara da, sadece o gün yapabileceği iş kadar sıva sürmesi gerekirdi.
  • italyan ressamlar bu yöntemi kullanarak incil"den ayetleri kilise duvarlarına resmederlermiş. böylece okuma bilmeyen dindarlara incil"den anlatılar sunulurmuş. kireç ve ince kum karışımıyla sıvanan duvarların ıslakken boyanması gerekiyormuş; aksi taktirde boyalar kuruyup dökülüyormuş. duvar kurumadan tamamlanan freskler yüzyıllar boyu dayanmıştır. istanbul"daki kariye müzesinin bazı bölümleri fresk sanatına güzel bir örnek teşkil eder.
  • bu resim tekniği eski mısır döneminde ortaya çıkmış olmasına rağmen, özellikle hrıstiyanlık döneminde gelişme göstermiştir.. kiliselerde en yaygın kullanılmış resim tekniklerinden de biridir..

    bu tekniğin en güzel örnekleri italya'da verilmiştir..cimabue, pietro cavellini, simone martin, massaccio, paolo uccello, piero della francesca, fra angelico, andrea mantegna, sandro botticelli , luca signorelli, rafaello , michelangelo , vasari, il bronzino, veronese, pietro da cantona, vb. sanatçılar bu tekniğe örnektirler ..

    bu sanatçılar italya'nın birçok kentinde özellikle de floransa, siena, roma, venedik'teki kilise, saray ve manastırları, dinsel konuları işledikleri görkemli fresk çevrimleriyle donatmışlardır..
  • ıslak alçı ya da sıva üzerine suyla karıştırılmış boya veya değerli minerallerle uygulanan duvar resmi yapma yöntemi. italyanca'da da ıslak alçı anlamına gelmekte.
  • en güzel örnekleri ile karşılaşmak için roma'daki kiliselere gidilip hafiften tavana bakılıp görülebilir. ( diğer kiliselerde de freskler görülür)
  • boya tekniklerinden , gereçlerinden biridir.fresk tekniği , çok eski çağlarda da kullanılırdı.örneğin eski mısırlılar , yunanlılar duvar üstüne işlenmiş freskler yapmışlardı.tutkallı maddeler , ya da kireç ,yumurta akıyla sulandırılmış toz boyalar, harcı henüz nemli olan duvarlara sürülür.harç kururken boyayı emer ve freskle yapılan resimler böylelikle duvar yapısı ,bünyesiyle birleşmiş, kaynamış olur.
    fresk tekniğiyle resim yapmak çok güçtür. çünkü bu gereç ,yağlı boya gibi ne kazınabilir, ne de üst üste sürülmüş renk katmanlarını kaldırır.duvar üstüne çizili desenleri ressam çabuk ve bir sürüşle boyamak zorundadır.
    raphaello, michelangelo, masaccio gibi rönesans ressamları kilise ve saray duvarlarında büyük çapta freskler yapmışlardır.
  • ımmanuel kant groteskin mimarlıktaki yansımasını çirkin olarak tanımlamakta ve bunu yaparken de fresk örneğini vermektedir,yöntem olarak olmasa da mecazen fresk bu anlamda da kullanılmaktadır.