şükela:  tümü | bugün soru sor
  • bana göre bilinmeyen efsane oyunlar listesinin tepesindedir. ikinci dünya savaşı yıllarını kapsayan tank ağırlıklı strateji oyunudur.
    çok eski bir oyun olmasına rağmen çağdaşları blitzkrieg, rise of nations, red alert 2 gibi oyunlara göre (ki red alert 2 çok çok üst düzey bir oyundur ama) daha gerçekçidir:
    -makineli ya da tüfek atışları ile tank patlatılmaz.
    -cephane her zaman sayılıdır. cephane kamyonları sürekli takviye yapar, kolay hedef olurlar.
    -binaları ameleler balyozla yapmaz.
    -özellikle rise of ya da benzeri oyunlardaki gibi birimler iç içe geçmezler-yığılma olmaz, koordinat sistemi hakimdir. harita ızgaraya bölünmüştür ve her karede bir birim bulunabilir (piyadeler bir birimde en fazla 9 kişi olabilir). bu yüzden yeni harita yapımlarında hem yapay zeka, hem de saldırganlık sorunu olmaz.
    -editörden rahatlıkla yeni haritalar, büyük şehirler, kendi mahalleniz, aklınıza gelebilen her şeyi yaratabilirsiniz ve yapay zeka sorunu yaşamazsınız. yapay zeka her şeye adaptedir. boş bir harita yapın, sadece iki fabrika koyun, yine de yapay zeka sizinle savaşacaktır.
    -para, fabrikaların piyadelerce ele geçirilmesi ile kazanılır. öyle yerden altın toplanmaz. amele yoktur ki oduncuya gönderilmez. harcanabilen tek değer dolardır. haritada genelde oyuncu başına yakınında 3 fabrika vardır. bazen hır çıkması için sayı 2'ye düşer, tam ortaya ekstra fabrika(lar) konur. saniye başına (atıyorum 150 dolar kazandırır, oyunun en pahalı birimi olan kingtiger'ın fiyatı 15000 dolardır.
    -birimler binadan çıkmaz, sanki takviye geliyormuşçasına haritanın bayrak olan bir ucundan gelir. (company of hereos'ta bazı tanklar gibi)
    -tank destroyer topu olmayan tanklar kalın zırhlı tanklara etki edemez. (gerçekte de öyledir. sherman ile tiger'ın hikayesi) örn; medium tank konumunda t34, panzer4, m4sherman tipleri; super tank konumunda tiger, kingtiger, jadgtiger, pershing, is2, is3 gibi tanklara zarar veremez. aynı şey ağır tank kategorisinde kv, panther ve sherman jumbolar için de geçerlidir. ama orta tanklar ağır tanklara hasar verebilir. hafif tanklar da orta ve ağır tanklara hasar verebilir.
    -gündüz gece döngüsü hızlı ilerler. geceleyin bütün zırhlı birlikler farlarını yakar. ancak oyuncu pusuya yatırmak isterse faları kapattırabilir. pusuya yatmış birliklere gece saldırmak akıllıca değildir.
    -senaryosu çok kapsamlı, çok fazla ve oldukça zordur.
    -tek bir birimden onlarca çıkarmakla savaş kazanılmaz. birbirlerini takviye eden birimler gereklidir.

    eksiklikleri
    -müttefiklik yoktur. kaç rakip varsa onların hepsi sana düşmandır. ( nasıl böyle bir şey yaparlar akım almıyor)
    -tank yok edicileri tank olmayan zırhlı araç kapsamında olduğu için piyade ateşine savunmasızdır. tank patlamaz ama mürettebat ölür. (bu bir modla düzeltilemez mi?)
    -gemi yoktur.
    -tank atışları piyadelere çok az zarar verir. tanklarda (bir istisna hariç [rusların t35'i] makineli tüfek yoktur. onun yerine sadece makineli tüfeklere sahip sdkfz araçları, halftrack ya da ba serisi çıkarılabilir. ( bu da düzeltilemez mi?)
    -piyadeler hareket halinde ateş edemez.
    -paraşütçülerde sadece submachinegun vardır. tanklara zarar veremez.

    piyadeler: ilk etapta 6 tane gözükür ama hem oyundan hem editörden seçenekler artabilir. altı adetten birisi 9'lu rifle squad'tır. en ucuz birimdir. ondan sonra bazukalı, alev silahlı, bombacı, sniper ve paraşütçü gelir. bir de halftrack (ya da sdfkz türevleri) tan submachine gun birlikleri bedavadan çıkar. paraşütçüler de aynı mp40lı ya da thompsonludur. rusların ki değişik. tank ve binaların içini boşaltmak istersen içinden tabancalı crew ler çıkar. bir de editörde ağır makineli piyadeler de vardır.
    tanklar ve zırhlılar: çok çeşitlidir, buraya yazmakla bitmez: sadece axisleri hatırladığım kadarıyla yazayım: panzer 2, pz3, pz4, pz5, pz6, pz6b, nashorn, murder, hetzer, ferdinand, jadgtiger, wespe, hummel, roketçi, stug3, stug4, hafif zırhlı, ağır zırhlı sdfkz, honomog, kubelbilmemne, mayıncı, tamirci, mayın temizlemeci, cephaneci, ambulans, tır, komutan aracı vs... tabi bunların çok az bir kısmı sadece editörden çıkar.
    savunmalar: 3 çeşit savunma, 3 çeşit derecesi vardır. mg savunması, anti tank sacvunması, uçaksavar. light-medium-heavy. yapay zeka genelde light anti tankı seçer. fabrikanın önüne 4 tane koyar.
    uçaklar: 4 çeşittir. birisi keşif uçağıdır. birisi tek koordinat stuka varyasyonunda yarı bombardıman uçağıdır. sen bir koordinata bomba işaret edersin. 5 10 saniye sonra bomba o koordinata atılır. (başarı oranı birimlere karşı düşük, binalara karşı yüksek. birisi de ağır bombardıman uçağıdır. üç bombardıman uçarı (heinkel) 4er bomba atar. sonuncusu ise en önemlisidir. roket. çok pahalıdır ama bina ve fabrikalar için çok etkilidir. bir roket düşer, 9 (3x3) koordinat ne var ne yok ölür.
    özel:senaryoda artilery olarak rastgele top atışı yapılır. sadece senaryoda.

    devletler: 3 parti seçebilirsin; wehrmact (nasıl yazıldığını unuttum), allied forces, red army.

    savaş sistemi: savunma, piyade saldırısı, bina saldırısı, tank saldırısı, bir de hava saldırısı olarak işler. kabaca (ki oyun içerisinde değişebilir) none, light, medium, heavy, super olmak üzere 5 değer vardır. örn; tiger'ın savunması super, piyade saldırısı none(çok az), bina saldırısı light, tank saldırısı super, hava saldırı none (hiç) tir. sniperların piyade saldırısı süper. hafif tank yok edicilerin (hellcat, nashorn, hetzer, murder, su76(?)) zırhları hafif, tank saldırıları super. hafif tankların (panzer3, panzer2, stuart, t26) zırhları hafif, tank saldırıları da hafiftir. obüs ve roketçilerin (sdkfz roket, kathuşya, sherman, wespe, priest, hummel) bina saldırıları ağırdır. oyun birbirlerinin antisi olan birimlerce keyifli ve strateji ağırlıklı hale gelir. 15bin dolarlık king tiger'ı 4bin dolarlık hellcat yok edebilir ya da 3bin küsür dolarlık bazukalı askerler yok edebilir. 10 tane 7bin dolarlık sherman jumbo(total 70bin), 1 tane 12bin dolarlık tiger'ı yok edemez. ha bu arada tanklar piyadeyi çok rahat ezebilir.

    strateji:
    pusu: kamuflajlı pusu kurma aktiftir. tank destroyerleri köprünün başında pusuya yatırırsın. alayını çizer. (snipersız olmaz tabi)
    gece saldırısı ya da savunması aktiftir. lambalar söner.
    mayınlar aktiftir. yapay zeka, bunu sürekli kullanır. mayın temizleme tankları da aktiftir.

    oyun tercihleri:
    oyun böyle skirmish tarzında olduğu gibi daha gerçekçi versiyonları da vardır. örnek sana nakit 50bin ile 500bin arası para verilir, sen bu parayla ordunu kurar (rome total war hesabı) oyununu oynarsın.
    skirmish harici; binalı nakit para versiyonu vardır. bunda ilgili birimi üretmek için binasını da üretmen gerekir.
    binasız, açık nakit para versiyonu: sadece cephane binasını (cephanesiz kalmayasın diye) üretip istediğin birimi ürettiğin seçenek de vardır. ai bu konularda çok beceriklidir.
    komutan versiyonu: seni haritada biri temsil eder ve rakip ne kadar üstün olursa olsun amacın düşman komutanı öldürmektir. öldürdü mü iş biter.

    oynanması ve geliştirilmesi gereken oyun.