şükela:  tümü | bugün
  • (bkz: oyun teorisi)
  • bir zamanlar odtü'de, şimdi rahmetli olmuş muhan soysal tarafından verilen ders.

    bu dersle ilgili anlatılan efsanelerden biri de şudur ;

    game theory dersinin sınavı pazartesi sabahı imiş, 4 haylaz öğrenci haftasonu kaçamağı olarak şehirdışına gitmiş, yemiş içmiş eğlenmiş, fakat içkiyi fazla kaçırdıklarından pazartesi sabahı erken kalkamamış ve sınava yetişememişler. bunun üzerine muhan hocaya gidip make-up için yalvarmışlar. hocam yolda lastik patladı gelemedik edemedik diye ağlayıp sızlayınca, hoca telafi sınavı yapmayı kabul etmiş. yarın şu saatte gelin sınav yapıcam demiş. bunlar bir de güzel çalışıp sınava gitmişler. ama bir surprizle karşılaşmışlar. muhan hoca her birini ayrı birer amfiye yerleştirmiş ve tek bir soru sormuş: 'arabanın hangi lastiği patlamıştı?'
  • (bkz: mehmet barlo)
  • (bkz: nash dengesi)
  • saniyorum herkesin prisoner's dilemma ile giris yaptigi teori. konuyla ilgili bilgili olmayan ancak meraki olanlar icin birkac temel ornek.

    https://en.wikipedia.org/wiki/pirate_game
    https://en.wikipedia.org/wiki/rock-paper-scissors
    https://en.wikipedia.org/…f_the_sexes_(game_theory)
    https://en.wikipedia.org/wiki/matching_pennies
  • taş-kağıt-makas oyununu sıklıkla örnek olarak veren ve farklı yöntemlerle inceleyen, ancak bu oyunun nasıl kazanılacağını bana bir türlü öğretemeyen teori.
  • oyunun taraflarını bir bütün olarak düşünüp bu bütüne en yüksek faydayı sağlamak üzerine genel metod
  • şu entry'deki (bkz: #70153572) oyunda kullanılmış animasyonlar, gidişatı çok açık bir şekilde belli ediyor. 3. den sonra bıraktım.
  • tas-kagit-makas oyununda pure stratejilerde denge olamayacagini belirtir, tek denge mixed (random) stratejilerdedir. o da 1/3 olasılıkla tas, kağıt, ya da makas oynamaktır (her iki taraf icin de).

    game theory'nin konusu oyunlarin nasıl kazanilacagi degildir. oyunların belirli setlerde denge noktası var mi, varsa tek mi, özellikleri neler, o denge noktasına nasıl ulasilir vs. gibi sorulardir. game theory'nin asil zor ve eglenceli kisimlari repeated games, signaling games ve mechanism design'dir.

    game theory'nin iddia edilenin aksine lastikle, arabayla falan iliskili o unlu soruyla falan da iliskisi yoktur. ayni soru calculus dersiyle ne kadar iliskili ise, game theory ile de o kadar iliskilidir yani. game theory terimindeki game, oyle herhangi bir game degildir. kart oyunlariyla, bilgisayar oyunlariyla falan iliskili degildir yani. game burda amaclari farkli iki oyuncuyu simgeler. bu amaclar tamamen zitsa zero-sum, zit degil ama farkliysa nonzero-sum game olur, eger amaclar ayniysa problem zaten game (oyun) degil, team (takim) problemidir.

    game theory'nin en enteresan kismi, aslinda matematigin bir alt dali olmasina ragmen en buyuk arastirmalari ekonomistlerin yapmis olmasidir. bugunlerde matematikcilerden cok ekonomistler ve muhendisler game theory ile ilgilenir, game theory dersleri econ'da, elektrik muhendisliginde ve bilgisayar muhendisliginde verilir, farkli tarzlarda islenir. econ'da microeconomics'in bir alt dali olarak sunulur. elektrikte cyberphysical systems, multiagent systems, networks vs. ile iliskili, security uygulamalari baglaminda falan ders verilir. cs'te ise olay tamamen algorithmic'tir. nash equilibrium hesaplanmasi hangi order'da complexity tutar vs. gibi konular islenir.