şükela:  tümü | bugün
  • ben boluluyum, bize böyle bi bilgi gelmedi.

    (bkz: geçti borun pazarı sür eşşeği niğdeye)

    edit: tabii ilk açılan başlık geçti bolunun pazarı şeklindeydi, düzeltilince entry de kalmış öyle. selam.
  • bolu-niğde uzaklığının 548 km. olduğunu bilmeyenlerin, bolu pazarını kaçıranlara eşeği niğde'ye sürmesini tavsiye ettikleri uydurma atasözü. pazarın gününü bekle daha iyi... halbuse bor-niğde mesafesi 22 km.

    başlık taşıma sonrası editi: moderasyonun bazen entryleri başka başlığa taşıyarak ne kadar anlamsızlaştırdığını göstermek açısından burda kalsın bu... zaten yanlış olduğunu göstermek için yazmışız ne taşıyosunuz?
  • koskoca ülkede bolu dışında tek pazarın niğde'de kurulduğu karanlık döneme işaret eden önerimsi söz öbeği.

    taze sebze meyve almak için pazara gidenler bolu pazarının geçtiğini öğrenince caresizce eşeklerini niğde'ye sürerlerdi. ne var ki eşekle yapılan bu yolculuğa hiçbir zerzevat dayanamaz yolda çürürdü. hemşerilerinin eşekle önce bolu'ya, orda ki pazara yetişemeyince niğde'ye gitmek zorunda kaldığını gören gören kastamonu mebusu şerafettin bey'in önerisi ile millet meclisinde diğer vilayetlerde de pazar kurulmasına ilişkin yasa kabul edilmiştir.
  • nihayetinde nereden turedigine dair detaylarina ulasmaya muvaffak oldugum deyim.

    hadisenin ozunde, herkesler tarafindan bilinen ve oyle kabul gormus haftanin gunlerinin, bir zamanlar bor ahalisi tarafindan farkli kullanilmasi yatiyor imis.

    bor'un halk pazarinin sali gunu kuruldugu notunu da satirlara ekledikten sonra, bizim bildigimiz lakin borlu'larin farkli kullandigi gunleri bir liste ile eslestirelim, cillop gibi ciksin deyimin mensei:

    sali..............................bazar (bor halk pazarinin kuruldugu gun)
    carsamba....................bazarertesi (esegin suruldugu gun)
    persembe....................persembe (nigde halk pazarinin kuruldugu gun)
    cuma...........................cuma
    cumartesi....................cumaertesi
    pazar..........................$arbazari (pazarlarin pazari manasinda bir anlama geliyor imis)
    pazartesi.....................diri

    geleneksel olarak bor pazarinin kurulacagi gunden bir gun once, yani bildigimiz pazartesi gunu pazar esnafi, tuccarlar ve de urettigi mahsulu satmak isteyen koyluler bor'a gelir ve ertesi gun icin hazirliklara baslarlar imis. velhasil-i pazartesi aksami tezgahlar kurulur, pazar gununun bereketi niyetine aksam siftahlarini yaparlar imis.
    bu bilgiyi de verdikten sonra, entr'yimizi, hadisenin kaynagi ile anlatilagelen kucuk bir oyku ile susleyelim derim:

    efendim gunlerden bir gun, uzak diyarlardan esegini hem vasita hem yoldas yapmis tuccarin biri bor pazarinda mallarini satmak gayesi ile gelmistir ve ertesi gunku pazara hazirlik yapmak icin zerzavati ufaktan gorucuye cikarmistir cikarmasina ama gun, o gun degildir ve tuccar bunun farkinda degildir. zira, mevzuubahis gun pazartesi degil, “bazarertesi”dir. hal boyle iken, olan biteni uzaktan izlemekte olan kasaba sakinleri bu yabanciya yanasip muhabbete girismistir.

    “es selamun aleykum haci. hayirlar olsun; curiosity kills the cat. o bakimdan ne is?” demisler. kendi halindeki tuccarimiz da, “aleykum es selam yarenler, gordugunuz gibi, pazar olayi, hasta la vista baby” demis.
    lafin ardindan bizim borlu'lari almis mi bir gulme. hani su kotu kahramanlarin simsek cakarken attigi kahkahalara benzer bisi ya da kadir copdemir umarsizligi ve sallamazligi ile ortaya konan tavir hesabi...

    alayci tavirlarin ve siritislarin nedenini de anlatmislar mi bizim tuccara. o vakitten sonra tuccar efendi esek sirtinda teptigi onca yola mi yansin, yoksa mallarinin harac mezat elinde kalacagina mi bilememis; bahtsiz bedevi misali kalakalmis oracikta. lakin tuccarin durumuna uzulen ve muslumani teskin etmek lazim, sevaptir inancindaki ortamin figuranlari duruma mudahale etmisler: “neyse ki, yarin da nigde'nin bazari. fazla uzak da degil. (13km) hadi yine iyisin. kayanan da seviyormus. fazla gec olmadan gecti bor'un pazari, sur esegini nigde'ye”, demisler.

    hikayenin devami da var lakin kim yazacak simdi. sadece persembe gunu kurulan nigde pazarinin da bayram dolayisi ile kurulmadigini ve tuccarin dunyanin yuvarlak oldugunu kanitlayan ilk insan oldugunu soylemekle yetinelim.
  • yanlıştır. doğrusu geçti bolu pazarı sür eşeği mideye'dir.

    pazardan bir şey alamadın eşeği yiyeceksin artık demektedir.
  • uyarıyı dikkate alıp eşşeğini niğde'ye süren bora, niğde'ye vardığında bu sefer "geçti niğde'nin pazarı sür eşşeğini bora." önerisiyle karşılaşmış, koca bir ömrü niğde-bor hattında eşşek üzerinde geçirip hiç etmiştir.
  • sürülen eşşek olduktan sonra ha bor olmuş, ha bolu. siz gene de doğrusunun bor olduğunu bilin, eşşeklik etmeyin.
  • aşağı yukarı şöyle bir şeydir:
    http://goo.gl/maps/jhsg8
  • pazarı'ndan sonra "çıkar aheste aheste" diye sürdürülmesinin daha hoş olacağını düşündüğüm laf.
    "alma mazlumun ahını sür eşeği niğde'ye" olsa, yine daha hoş olacak.